AutoRai

Chevrolet gaat voor kampioenschapspunten in Oschersleben

(8/20/2007)
Komend weekend, tijdens de WTCC-races op het circuit van Oschersleben in Duitsland, heeft het team van Chevrolet in haar derde seizoen opnieuw te maken met een primeur: het team heeft de zwaarste auto van het veld in haar gelederen.

Het grote succes van de afgelopen races heeft er toe geleid dat Nicola Larini het maximale succesgewicht van 60 kilogram aan boord zal hebben. Het wordt komend weekend daarom echt een strijd tussen de zwaargewichten, want de drie coureurs die vóór Larini in het kampioenschap staan rijden allen met 55 kilo succesballast.

Alain Menu en Rob Huff, met respectievelijk 45 en 40 kilo aan boord, gaan ditmaal opnieuw voor belangrijke punten, in de wetenschap dat de eerste acht coureurs in het klassement zwaarder zijn dan zij. Daarnaast zal ook de strategie een rol gaan spelen, omdat de volgende races op Brands Hatch worden verreden, een circuit dat zowel bij de Zwitser als de Brit hoog op de lijst van favoriete circuits staat. Met andere woorden: in Oschersleben gaat het om het scoren van punten en het kwijtraken van gewicht, het liefst beide.

Nicola Larini: âDe korte pauze was welkom om even tot rust te komen, hoewel de afgelopen races in Porto en Anderstorp me nog meer energie hebben gegeven voor de komende evenementen. Oschersleben wordt moeilijk, omdat ik het meeste gewicht mee te torsen heb. Het zal niet eenvoudig zijn om naar voren door te schuiven en de BMWâs op hun thuiscircuit te verslaan, maar zoals altijd ga ik voor het optimaal haalbare en ik hoop nog een paar kostbare punten te pakken. Het weer kan ook nog een rol van betekenis gaan spelen, maar ik moet wel heel veel geluk hebben wil ik hier mijn eerste overwinning voor Chevrolet pakken.â

Alain Menu: âChevrolet heeft alle vier nieuwe races op de 2007-kalender gewonnen en nu moeten we aantonen dat we dat ook kunnen op circuits die we al eerder hebben aangedaan. Dat betekent voor ons zo hoog mogelijk kwalificeren met het gewicht dat we nu mee moet dragen. Ik denk dat we na de kwalificatie meer duidelijkheid hebben over de te kiezen strategie voor de races. De Chevrolet Nubira is ditmaal echter een stuk beter dan de voorgaande races in Oschersleben, zoals tijdens de afgelopen wintertest wel is gebleken. Punten scoren is dus zeker een reële mogelijkheid, waarna we terugkeren naar het circuit waar we vorig jaar onze allereerste overwinning hebben behaald.â

Rob Huff: âHet is logisch dat ik na mijn overwinning erg uitkijk naar de volgende race. Ik heb altijd met veel plezier op Oschersleben geracet, mede vanwege de grote belangstelling van de Duitse dealerorganisatie van Chevrolet, die de race ieder jaar in grote getale bezoekt. Bovendien hebben de afgelopen races in Portugal en Zweden er voor gezorgd dat mijn zelfvertrouwen weer helemaal terug is. De volgende vier WTCC-races worden verreden op mijn vier favoriete circuits, dus ik hoop dat ik het momentum van Portugal en Zweden vast kan houden tot het einde van het seizoen. Ik heb 40 kilogram succesgewicht in de auto, wat nieuw voor me is, maar Nicola heeft al bewezen dat de Nubira goed weet om te gaan met die extra ballast.â

Mark Busfield: âWe hebben de rust tussen de races gebruikt om de autoâs grondig te vernieuwen. Sommige nieuwe onderdelen zijn door Rob getest op Pembrey, maar los daarvan is er niet veel veranderd aan de Nubiraâs. In Oschersleben zijn onze autoâs zwaar, maar dat is de prijs die je betaalt voor succes. Hoewel het circuit ons niet echt heel goed ligt, hebben we er aan het begin van het seizoen getest en de auto deed het toen een stuk beter dan tijdens de voorgaande jaren. Voor ons wordt het belangrijk om dit weekend meer punten te scoren dan de autoâs vóór ons in het kampioenschap, hoewel de kwalificatie wat lastig gaat worden met dat extra gewicht. Een podiumfinish wordt dan ook moeilijk, dus moeten we ons focussen op de drie BMW-coureurs die het kampioenschap aanvoeren â en die even zwaar zijn â om wat punten van hen af te snoepen.â

Eric Nève: âWe beginnen nu aan waarschijnlijk de meest interessante fase van het kampioenschap, waarin alle leidende autoâs even zwaar worden en de lichtere autoâs de kans krijgen veel punten te scoren ten koste van de toppers. Het is daarom belangrijk om de problemen te omzeilen en zoveel mogelijk punten te pakken voor het kampioenschap. In het verleden hebben we kunnen profiteren, omdat we toen lichter waren dan de leiders in het klassement. Nu moeten we extra ons best doen om het hoogst haalbare te kunnen presteren met een auto die vanwege de successen extra zwaar is. En vergeet niet dat er nog acht races te verrijden zijn en dat Nicola slechts één overwinning van de leiding in het kampioenschap verwijderd is.â