Zuinige technologie van Volvo
(8/20/2007)
Parallel aan Volvoâs ontwikkelingen op het gebied van bio-ethanol en
hybride technologie, werkt de Zweedse automaker aan het zuiniger maken
van de bestaande aandrijflijnen. Op de autotentoonstelling van
Frankfurt (IAA) in september presenteert Volvo een speciale versie van
de populaire C30 met een gemiddeld verbruik van minder dan 4,5 liter
per 100 km en een CO2 uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer.
Op de IAA in Frankfurt introduceren de Zweden tevens een nieuwe
automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, de zogenaamde
PowerShift. Deze bak reduceert het brandstofverbruik ten opzichte van
een conventionele automatische versnellingsbak met circa 8 procent en
komt al in het voorjaar van 2008 op de markt. Later volgend jaar komt
de extra zuinige C30 te koop. De in Nederland zeer populaire compacte
middenklasser is in deze versie voorzien van een 1,6 liter dieselmotor
met 105 pk.
Aerodynamica
Volvoâs ingenieurs zijn er in geslaagd het toch al lage verbruik van
de C30 1.6D nog verder terug te dringen, met zoân 0,4 liter per 100
kilometer. Het gaat om kleine, maar effectieve aanpassingen die zich
vertalen in een CO2 uitstoot van minder dan 120 gram, tegenover 129
gram voor de standaardversie. De C30 is op de volgende vier fronten
aangepast:
* Aerodynamica: verlaagd onderstel, nieuwe achterspoiler,
achterbumper en bodempanelen, aangepaste koeling en speciale velgen
* Rolweerstand: toepassing van speciale banden
* Overbrengingsverhoudingen: andere overbrenging van de derde, vierde
en vijfde versnelling is aangepast
* Motor en transmissie: onder meer toepassing van low-friction
versnellingsbakolie en aanpassing van het motormanagement
AutoRai