AutoRai

Zuinige technologie van Volvo

(8/20/2007)

Parallel aan Volvoâs ontwikkelingen op het gebied van bio-ethanol en hybride technologie, werkt de Zweedse automaker aan het zuiniger maken van de bestaande aandrijflijnen. Op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in september presenteert Volvo een speciale versie van de populaire C30 met een gemiddeld verbruik van minder dan 4,5 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer.

Op de IAA in Frankfurt introduceren de Zweden tevens een nieuwe automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, de zogenaamde PowerShift. Deze bak reduceert het brandstofverbruik ten opzichte van een conventionele automatische versnellingsbak met circa 8 procent en komt al in het voorjaar van 2008 op de markt. Later volgend jaar komt de extra zuinige C30 te koop. De in Nederland zeer populaire compacte middenklasser is in deze versie voorzien van een 1,6 liter dieselmotor met 105 pk.

Aerodynamica
Volvoâs ingenieurs zijn er in geslaagd het toch al lage verbruik van de C30 1.6D nog verder terug te dringen, met zoân 0,4 liter per 100 kilometer. Het gaat om kleine, maar effectieve aanpassingen die zich vertalen in een CO2 uitstoot van minder dan 120 gram, tegenover 129 gram voor de standaardversie. De C30 is op de volgende vier fronten aangepast:


* Aerodynamica: verlaagd onderstel, nieuwe achterspoiler, achterbumper en bodempanelen, aangepaste koeling en speciale velgen


* Rolweerstand: toepassing van speciale banden


* Overbrengingsverhoudingen: andere overbrenging van de derde, vierde en vijfde versnelling is aangepast


* Motor en transmissie: onder meer toepassing van low-friction versnellingsbakolie en aanpassing van het motormanagement