Ingezonden persbericht


Persbericht 20 augustus

R'Uit magazine wordt Uitagenda Rotterdam

Het R'Uit magazine, het maandblad over kunst, cultuur en uitgaan in Rotterdam, is vernieuwd. Het blad heeft een nieuwe look en een nieuwe naam: Uitagenda Rotterdam. Vanaf september is het magazine overal in Rotterdam en de regio gratis verkrijgbaar.

Uitagenda Rotterdam is het enige tijdschrift dat een volledig overzicht biedt van het culturele aanbod in Rotterdam. De Uitagenda is een praktische gids bij het plannen van een avondje uit in Rotterdam. In het nieuwe blad heeft de agenda een prominente rol. In één oogopslag wordt duidelijk wat er op een dag aan theater, dans, muziek, film, festivals en kinderactiviteiten te beleven is in de stad. Het nieuwe blad is dikker dan het R'Uit magazine, met 72 pagina's in plaats van 48.

De Uitagenda Rotterdam heeft ook een aantal nieuwe rubrieken. Zoals de gastcolumn waarin elke maand een theatermaker, muzikant of kunstenaar vertelt over zijn of haar werk. In de Uittest ondergaat elke maand een ander theater, museum, bioscoop of concertzaal de kritische keuring van de redactie. Ook nieuw is de cursuspagina, met daarin elke maand een fotoverslag van een creatieve cursus die ergens in Rotterdam wordt gegeven. In dit eerste nummer is bovendien een uitneembare bijlage opgenomen met hoogtepunten van het komende cultureel seizoen. Op de cover deze maand Hugo Borst, die met Hard Gras langs de Nederlandse theaters toert.

De Uitagenda Rotterdam verschijnt 10 keer per jaar in een oplage van 75.000 exemplaren. Dit is een stijging van 25.000 in vergelijking met het R'Uit magazine. In de zomer verschijnt er één nummer voor de maanden juni, juli en augustus. Het magazine wordt gratis verspreid in Rotterdam en regio Rijnmond. Vanwege de verhoogde oplage wordt Uitagenda op meer plekken in de wijken en de regio verspreid. Het is ook mogelijk om de Uitagenda thuis te ontvangen, een abonnement kost ¤ 21,- per jaar.

In september 1997, verscheen het eerste nummer van het R'Uit magazine. Het magazine was een fusie van de bladen Magazijn, Meedoen en Inside Out. Het werd een breed publieksblad in een oplage van 50.000 exemplaren over kunst, cultuur, sport en recreatie. Uitgever was de Stichting R'Uit waarin Rotterdam Festivals, Rotterdam Marketing en de dienst Sport & Recreatie waren vertegenwoordigd.

Vanaf 2006 wordt R'Uit magazine uitgegeven door Rotterdam Festivals als een van de manieren waarop het Rotterdams Uitburo het publiek informeert. Afgelopen zomer verscheen het 100ste en laatste nummer van R'Uit magazine.

Rotterdam Festivals ondersteunt de Rotterdamse culturele organisaties in het bereiken van een zo groot en divers mogelijk publiek via het Rotterdams Uitburo. Het Rotterdams Uitburo is het centrale informatie en verkooppunt van Rotterdam, alles over uitgaan in Rotterdam is hier te vinden. Het Uitburo heeft een actuele website (www.uitburo.nl/rotterdam), een veelgelezen e-nieuwsbrief (de Uitmail) en een kaartverkoop- en informatiepunt in de Centrale Bibliotheek. En nu ook een eigen blad Uitagenda Rotterdam.


---