KNWV

Nieuwsbericht Topzeilen

21-8-2007

Wisselende resultaten voor Delta Lloyd Kernploeg in Qingdao

Het duurde even maar uiteindelijk mochten de meeste Nederlandse zeilers het water op. Het werd een lange dag. De meeste Nederlanders kwamen na de snel opkomende duisternis van het water af. De zon scheen volop op 20 augustus waardoor de temperatuur nog verder steeg in Qingdao. De zeilers wachtten op de afroep van hun klasse onder de speciaal daarvoor neergezette overkappingen of ze hangen rond in het splinternieuwe, door airconditioning gekoelde, Athletes Preparation Centre.

De Oranje zeilers scoorden wisselende resultaten. De dames in de 470 kwamen met een 15de en een negende plaats aan de wal. Het ging niet naar wens, zei Marcelien de Koning koeltjes. Dit wordt een lange nabespreking. We moesten ook nog een strafrondje draaien als gevolg van een aanvaring. Ik dacht dat ik die boot gezien had, maar er was nog een andere.

De wereldkampioenen missen nu de aansluiting met de top zes en liggen op de zevende plaats in het klassement. We hadden punten moeten varen en lagen er goed bij maar we maakten een foute keuze en gingen de verkeerde kant op. Het zijn hele kleine verschillen. Als je een fout maakt dan zijn de gevolgen vrij groot.

In de Finn klasse leek Pieter-Jan Postma een goed resultaat neer te gaan zetten maar het werd een teleurstellend einde van de race. Ik lag er goed bij. De start was prima. Ik zeilde van naar een zevende plaats, naar een zesde naar een vijfde en daar maakte ik een verkeerde keuze. Ik dacht nog verder naar voren te kunnen varen. Het leek eerst goed maar ik had de wind verkeerd ingeschat. Ik ging van vijf naar negen en dan op de finish glipten er nog drie tussendoor omdat ik een loefduel terecht kwam. Dit zijn hele dure punten op een verkeerd moment. Ik heb een tijd lang niet zo meer gebaald.

Postma staat 6de in het klassement op maar drie punten (3 plaatsen) achterstand op nummer drie. De Engelsman Ben Ainslie gaat overtuigend aan de leiding en heeft nog niet slechter gevaren dan een tweede plaats.

In de Tornado klasse sloeg het noodlot toe voor de Booth en
Nieuwenhuis. De verstaging van de mast brak weer, nog geen tien minuten voor de start. De mast ging dit keer helemaal overboord en te water. Met wat kunst en vliegwerk en veel kracht stond de mast er weer op en konden ze de race varen met een noodverstaging. Een twaalfde plaats was het gevolg. Booth en Nieuwenhuis staan achtste in het klassement.

Sven en Kalle Coster in de 470 klasse staan op een vijftiende plaats in het klassement. De scoorden een 15de en een zevende plaats. Een deel van de helmstok, het deel waar je een boot mee stuurt, schoot uit de houder. De boot was even onbestuurbaar en de broers lagen ineens tegen de boei en over de verkeerde boeg. Na een strafronde lagen ze achterop. We hebben geen excuus om niet te kunnen winnen. We hebben genoeg snelheid. Maar we moeten hier wel meer zeilen. We zien zoveel elke dag op het water. Het is heel jammer dat we maar drie dagen hebben kunnen trainen vooraf als gevolg van Kalle zijn
schouderblessure.

Het Nederlandse drietal in de Yngling klasse had ook zo een
leermoment. De nadruk was vandaag op het scherper starten met de stroming. Dat lukte erg goed. De Oranje dames kwamen als derde bij de bovenboei maar maakten daar een inschattingsfout en raakten de boei. Dat leverde een penalty van een strafronde op. Met weinig wind kost dat veel tijd. Gevolg, achteraan aan sluiten.

Het drietal dames werd uiteindelijk zevende en staan daarmee op een vierde plaats achter de Engelsen, Amerikanen en de Russen.

Rutger van Schaardenburg was tevreden met een 14de plaats in de laser klasse. Daarmee staat van Schaardenburg 18de van de 36 deelnemers. Het Laserveld is een beetje verdeeld. De eerste helft zijn de echte toppers en tweede helft is iets minder. Ik ben wel tevreden met mijn resultaat vandaag. Maar je zag wel dat de slag voor de wind en tegen de stroom werd gemaakt. Je ziet ook dat lichte zeilers dan een voordeel hebben.

Casper Bouman in de RSX Klasse kwam vandaag niet in actie. Tegen de tijd dat er ruimte was op baan A was het te laat om nog een race te starten voor de schemering.