Ingezonden persbericht


Persbericht, 17 augustus 2007

Oostelijk Havengebied lanceert eigen publiekscampagne: Urban Tales van het Oostelijk Havengebied

16 organisaties op het gebied van cultuur en horeca uit het Oostelijk Havengebied, dat loopt vanaf het Oosterdokseiland tot aan het einde van Borneo-eiland, lanceren samen een publiekscampagne. De campagne zal Amsterdammers duidelijk maken dat het Oostelijk Havengebied een vitaal en levendig deel van de stad is.

Dit gebeurt met de campagne ' Urban Tales van het Oostelijk Havengebied'. De campagne bestaat uit affiches gerelateerd aan het Grachtenfestival en de Uitmarkt, een boekje waarin de Urban Tales verzameld zijn en een website. Urban Tales, oftewel stadsverhalen, zijn echt gebeurde verhalen die de moeite waard zijn om doorverteld en opgeschreven te worden. De 'Urban Tales' gaan o.a. over 'de oudste planten van de stad', over 'Jacques Brel's Amsterdam', over 'nooit gebouwde bruggen naar Noord', over 'een onbewoond eiland', over 'Gerard Reve' over 'Elvis Presley', et cetera. Met de campagne 'Urban Tales van het Oostelijk Havengebied' toont dit bijzondere initiatief aan dat dit gebied in zowel het verleden als in het heden een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de stad Amsterdam en dus de volle aandacht verdient van haar inwoners. De campagne en de bijbehorende website www.oostelijkhavengebied.nl bieden bovendien Amsterdammers de mogelijkheid om hun eigen stadsverhaal uit het gebied toe te voegen aan het archief. Hierdoor ontstaat er een levendige en actuele drager die het Oostelijk Havengebied zal gaan ondersteunen.

Het Oostelijk Havengebied staat al langer in de belangstelling van nationale en internationale architectuur geïnteresseerden. Dat is terecht, maar deze campagne plaatst de focus juist op het menselijke en sociale aspect van dit gebied. Hiermee geeft de campagne aan, dat het Oostelijk Havengebied zoveel meer te bieden heeft dan mooie gebouwen . Er vinden in 2007 bijvoorbeeld 8 grote culturele festivals plaats, zoals de Uitmarkt, B-Oost en het Grachtenfestival. Er zijn inmiddels zo'n 30 restaurants en cafés waaronder vele bijzondere zoals De Kompaszaal, KHL en Fifteen.

Op de Uitmarkt, die dit jaar in zijn geheel in het Oostelijk Havengebied plaatsvindt, zal Elvis (Urban Tale #0017) de Urban Tales van het Oostelijk Havengebied aan de bezoekers zelf presenteren. Op 20 augustus zal de site oostelijkhavengebied.nl on-line gaan.

"Deze unieke publiekscampagne geeft aan hoe trots zestien culturele- en horeca-ondernemers zijn op de kwaliteiten van het Oostelijk Havengebied": Piet Boogert, General Manager Lloyd Hotel



Ingezonden persbericht