Persbericht
TNT start pilot met twee emissievrije vrachtwagens in Rotterdam - Eerste
elektrische vrachtwagens op het Europese vasteland
21 augustus 2007, 09:15 CET - Rotterdam, Vandaag hebben Ivo Opstelten
(Burgermeester van Rotterdam en Voorzitter van de Board van het
Rotterdam Climate Initiative) en Peter Bakker (Voorzitter Raad van
Bestuur van TNT) de twee elektrische vrachtwagens van Smith Electric
Vehicles gepresenteerd waarmee in de regio Rotterdam zal worden getest
in het kader van het Rotterdam Climate Initiative. De twee voertuigen,
een Smith Edison EV van 3,5 ton en een Smith Newton EV van 9 ton,
zullen volledig emissievrij rijden in gebieden met veel verkeer. De
pilot is een belangrijke stap die bijdraagt tot de doelstelling om de
CO2-uitstoot in Rotterdam in 2025 te halveren ten opzichte van 1990.
Dit is een uitstekend voorbeeld hoe ecologische winst samen kan gaan
met economische winst, door innovatief ondernemerschap, aldus
Burgemeester Opstelten. Het Rotterdam Climate Initiative ondersteunt
dit soort pilots en biedt een platform om de haalbaarheid van het
concept te testen. We zijn er trots op dat TNT ervoor heeft gekozen
met ons samen te werken en heten hen welkom als onze nieuwste
businesspartner.
Peter Bakker, Voorzitter Raad van Bestuur van TNT: We zijn ons
volledig bewust van de effecten van onze bedrijfsactiviteiten op het
milieu en erkennen dat we bijdragen aan het probleem van de
klimaatverandering. We zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid
om bij te dragen aan een haalbare oplossing voor de lange termijn. Ook
vanuit een zakelijk perspectief is bescherming van het milieu een
goede zaak, aangezien onze stakeholders ons steeds meer beoordelen op
onze impact op het milieu. TNT verwacht dat elektrische voertuigen een
sleutelelement zullen vormen voor de toekomstige afhaal- en
aflevernetwerken in de sterk geürbaniseerde binnensteden, waar meer en
meer beperkingen aan de uitstoot zullen worden opgelegd.
De heer Bakker voegt hieraan toe: Het partnerschap met het Rotterdam
Climate Initiative lag voor de hand. Behalve dat we samenwerken aan de
nodige bewustwording en de stakeholders betrekken bij het aanpakken
van de problemen waar de wereld voor staat, zijn we allebei
gecommitteerd om daadwerkelijk actie te ondernemen.
De pilot
De Edison-bestelwagen wordt ingezet rond het centrum van Rotterdam en
zal gemiddeld circa 40 stops maken om documenten en pakjes af te halen
of af te leveren. De Newton-vrachtwagen zal in en rond het centrum van
Rotterdam rijden en gemiddeld 15 tot 20 stops maken. Juist op deze
stop-start trajecten hebben elektrische voertuigen een groot voordeel
boven de conventionele verbrandingsmotoren die dan het meest
inefficiënt en vervuilend zijn.
De groene stroom die nodig is om deze voertuigen te laten rijden is
gecertificeerd afkomstig van waterkracht. Dit betekent dat het gebruik
van deze voertuigen volledig CO2-neutraal is.
Bij een gemiddelde levensduur van vijf jaar voor bedrijfswagens bieden
elektrische voertuigen een kosteneffectievere oplossing dan
bestelwagens en vrachtwagens die op diesel rijden. Dit heeft te maken
met de lage energiekosten, aangezien elektriciteit een fractie van de
dieselprijs kost. Bovendien zijn de onderhoudskosten van elektrische
voertuigen lager dan die van conventionele voertuigen met
verbrandingsmotoren. Een elektrisch voertuig heeft slechts vier
bewegende delen, tegen meer dan 1000 bij dieselaandrijving.
De Newton-vrachtwagen is uitgerust met 6 accupacks die zorgen voor een
actieradius van 140 tot 200 kilometer en kan een lading van 3000
kilogram vervoeren. De Edison-bestelwagen is uitgerust met 3 accupacks
waarmee 120 tot 220 kilometer kan worden gereden met en een lading van
880 kilogram kan worden vervoerd. Beide voertuigen kunnen in 8 uur
worden opgeladen en hebben een topsnelheid van 80 km/h. De voertuigen
zijn bijna geheel recyclebaar en bovendien zeer stil.
Als de pilot in Rotterdam succesvol blijkt, zijn we van plan de tests
uit te breiden naar andere landen en zullen we overwegen elektrische
voertuigen toe te voegen aan ons wagenpark voor gebruik in andere
steden, waar dit zinvol is.
In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele
Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige
versie.
Driving Clean
TNT voert nu sinds twee jaar een wereldwijd programma onder de naam
Driving Clean, dat gericht is op de duurzame vermindering van de
uitstoot van onze voertuigen, met name fijnstof (PM10), stikstofoxiden
(NOx) en CO2. Het Driving Clean-programma omvat vier hoofdprojecten:
het schoner maken van ons bestaand wagenpark, de inkoop van nieuwe
voertuigen, het onderzoek naar mogelijkheden voor ons toekomstig
wagenpark en onze inzet voor ons partnerschap met het Mileuprogramma
van de Verenigde Naties (UNEP).
Op het gebied van alternatieve brandstoffen en technologieën test TNT
op dit moment twintig vrachtwagens op biodiesel in India en 53 in
Nederland. Daarnaast rijden in Duitsland 161 voertuigen op compressed
natural gas en loopt in Nederland een pilot met 5 van deze wagens. TNT
test momenteel met succes in Londen een emissievrije elektrische
vrachtwagen van 7,5 ton.
TNT
TNT biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan
post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is
in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in
Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de
prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200
landen actief en heeft ongeveer 159.000 medewerkers. In 2006 bedroeg
de omzet van de onderneming 10,1 miljard en het bedrijfsresultaat
1.276 miljoen. TNT N.V. is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT
is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als
onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food
Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd
tegen honger en milieuvervuiling te strijden.
Rotterdam Climate Initiative
Het Rotterdam Climate Initiative is het ambitieuze klimaatprogramma
waarin de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, DCMR
Milieudienst Rijnmond en de vereniging van ondernemers Deltalinqs
samenwerken om de CO2-uitstoot van Rotterdam fors terug te brengen. De
groei van de stad en de haven in de komende jaren zal aanzienlijk
bijdragen aan dit doel. Het Rotterdam Climate Initiative bundelt alle
initiatieven die Rotterdam (stad én haven) neemt om zich te
ontwikkelen tot CO2-arme stad én Energy-port: the world capital of CO2
free energy.
Rotterdam spreekt met dit initiatief de ambitie uit om op Rotterdams
grondgebied de CO2-uitstoot met 50 procent te reduceren in 2025 ten
opzichte van 1990 en economische kansen te creëren op het gebied van
CO2 voor het bedrijfsleven, industrie en haven. De vier betrokken
partijen hebben afgesproken zoveel mogelijk samen te innoveren, zoveel
mogelijk mensen en organisaties te mobiliseren en fors te investeren
in projecten om de uitstoot van kooldioxide met 50 procent te
verlagen.
Smith Electric Vehicles
Smith Electric Vehicles is de grootste fabrikant van elektrische
bedrijfswagens voor de openbare weg ter wereld en speelt een
voortrekkersrol in deze nieuwe en spannende groene industriesector.
Smith werd in 1920 opgericht in Newcastle upon Tyne (Verenigd
Koninkrijk). Het bedrijf produceert elektrische trolleybussen voor
diverse steden in Groot-Brittannië en voor de export naar landen van
het Britse Gemenebest. Sinds eind jaren veertig is Smith een van de
grootste fabrikanten van elektrische melkboerwagens voor de
distributie van zuivelproducten in Groot-Brittannië. Met de afname van
de huis-aan-huis distributie van melk in de jaren zeventig werden de
activiteiten gediversifieerd naar andere elektrische voertuigen voor
de openbare weg en werd Smith een pionier op het gebied van
nul-uitstoot vrachtwagens en bestelwagens, zowel in het Verenigd
Koninkrijk als in de Verenigde Staten. Tanfield Group Plc heeft in
oktober 2004 SEV Group Ltd overgenomen, de eigenaar van de merknaam
Smith en van IP.
Na deze acquisitie heeft Smith belangrijke successen geboekt:
* Lancering van een reeks voertuigen die gebruik maken van nieuwe
accutechnologieën, met een aanzienlijk hogere maximumsnelheid en
actieradius.
* Verkoop van voertuigen aan vooraanstaande klanten waaronder TNT
Express UK, CEVA Logistics, Sainsburys Online, Marks & Spencer,
DHL, Royal Mail, The Co-operative Group en Enterprise Plc.
* Smith positioneert zich nu als de wereldleider op het gebied van
elektrische bedrijfswagens voor de openbare weg.
* Inrichting van een nieuwe fabriek van 23.000 m² in het Verenigd
Koninkrijk, met een spuiterij, drie assemblagelijnen van 90 meter
en een eigen R&D Centrum.
* Over Smith Electric Vehicles
Zie het origineel
* Brochure RCI
* Smith Edison
* Smith Newton
* TNT Driving Clean
TNT Group