TNT Group

Persbericht

TNT start pilot met twee emissievrije vrachtwagens in Rotterdam - Eerste elektrische vrachtwagens op het Europese vasteland

21 augustus 2007, 09:15 CET - Rotterdam, Vandaag hebben Ivo Opstelten (Burgermeester van Rotterdam en Voorzitter van de Board van het Rotterdam Climate Initiative) en Peter Bakker (Voorzitter Raad van Bestuur van TNT) de twee elektrische vrachtwagens van Smith Electric Vehicles gepresenteerd waarmee in de regio Rotterdam zal worden getest in het kader van het Rotterdam Climate Initiative. De twee voertuigen, een Smith Edison EV van 3,5 ton en een Smith Newton EV van 9 ton, zullen volledig emissievrij rijden in gebieden met veel verkeer. De pilot is een belangrijke stap die bijdraagt tot de doelstelling om de CO2-uitstoot in Rotterdam in 2025 te halveren ten opzichte van 1990.


Dit is een uitstekend voorbeeld hoe ecologische winst samen kan gaan met economische winst, door innovatief ondernemerschap, aldus Burgemeester Opstelten. Het Rotterdam Climate Initiative ondersteunt dit soort pilots en biedt een platform om de haalbaarheid van het concept te testen. We zijn er trots op dat TNT ervoor heeft gekozen met ons samen te werken en heten hen welkom als onze nieuwste businesspartner.

Peter Bakker, Voorzitter Raad van Bestuur van TNT: We zijn ons volledig bewust van de effecten van onze bedrijfsactiviteiten op het milieu en erkennen dat we bijdragen aan het probleem van de klimaatverandering. We zien het dan ook als onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een haalbare oplossing voor de lange termijn. Ook vanuit een zakelijk perspectief is bescherming van het milieu een goede zaak, aangezien onze stakeholders ons steeds meer beoordelen op onze impact op het milieu. TNT verwacht dat elektrische voertuigen een sleutelelement zullen vormen voor de toekomstige afhaal- en aflevernetwerken in de sterk geürbaniseerde binnensteden, waar meer en meer beperkingen aan de uitstoot zullen worden opgelegd.

De heer Bakker voegt hieraan toe: Het partnerschap met het Rotterdam Climate Initiative lag voor de hand. Behalve dat we samenwerken aan de nodige bewustwording en de stakeholders betrekken bij het aanpakken van de problemen waar de wereld voor staat, zijn we allebei gecommitteerd om daadwerkelijk actie te ondernemen.

De pilot
De Edison-bestelwagen wordt ingezet rond het centrum van Rotterdam en zal gemiddeld circa 40 stops maken om documenten en pakjes af te halen of af te leveren. De Newton-vrachtwagen zal in en rond het centrum van Rotterdam rijden en gemiddeld 15 tot 20 stops maken. Juist op deze stop-start trajecten hebben elektrische voertuigen een groot voordeel boven de conventionele verbrandingsmotoren die dan het meest inefficiënt en vervuilend zijn.

De groene stroom die nodig is om deze voertuigen te laten rijden is gecertificeerd afkomstig van waterkracht. Dit betekent dat het gebruik van deze voertuigen volledig CO2-neutraal is.

Bij een gemiddelde levensduur van vijf jaar voor bedrijfswagens bieden elektrische voertuigen een kosteneffectievere oplossing dan bestelwagens en vrachtwagens die op diesel rijden. Dit heeft te maken met de lage energiekosten, aangezien elektriciteit een fractie van de dieselprijs kost. Bovendien zijn de onderhoudskosten van elektrische voertuigen lager dan die van conventionele voertuigen met verbrandingsmotoren. Een elektrisch voertuig heeft slechts vier bewegende delen, tegen meer dan 1000 bij dieselaandrijving.

De Newton-vrachtwagen is uitgerust met 6 accupacks die zorgen voor een actieradius van 140 tot 200 kilometer en kan een lading van 3000 kilogram vervoeren. De Edison-bestelwagen is uitgerust met 3 accupacks waarmee 120 tot 220 kilometer kan worden gereden met en een lading van 880 kilogram kan worden vervoerd. Beide voertuigen kunnen in 8 uur worden opgeladen en hebben een topsnelheid van 80 km/h. De voertuigen zijn bijna geheel recyclebaar en bovendien zeer stil.

Als de pilot in Rotterdam succesvol blijkt, zijn we van plan de tests uit te breiden naar andere landen en zullen we overwegen elektrische voertuigen toe te voegen aan ons wagenpark voor gebruik in andere steden, waar dit zinvol is.

In geval van enige discrepantie tussen dit persbericht en de originele Engelstalige versie van dit persbericht prevaleert de Engelstalige versie.

Driving Clean
TNT voert nu sinds twee jaar een wereldwijd programma onder de naam Driving Clean, dat gericht is op de duurzame vermindering van de uitstoot van onze voertuigen, met name fijnstof (PM10), stikstofoxiden (NOx) en CO2. Het Driving Clean-programma omvat vier hoofdprojecten: het schoner maken van ons bestaand wagenpark, de inkoop van nieuwe voertuigen, het onderzoek naar mogelijkheden voor ons toekomstig wagenpark en onze inzet voor ons partnerschap met het Mileuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP).

Op het gebied van alternatieve brandstoffen en technologieën test TNT op dit moment twintig vrachtwagens op biodiesel in India en 53 in Nederland. Daarnaast rijden in Duitsland 161 voertuigen op compressed natural gas en loopt in Nederland een pilot met 5 van deze wagens. TNT test momenteel met succes in Londen een emissievrije elektrische vrachtwagen van 7,5 ton.

TNT
TNT biedt bedrijven en consumenten wereldwijd een breed scala aan post- en expressdiensten. TNT, waarvan het hoofdkantoor gevestigd is in Nederland, biedt toegang tot efficiënte netwerkinfrastructuren in Europa en Azië en breidt haar activiteiten wereldwijd uit om zo de prestaties van haar netwerken te maximaliseren. TNT is in meer dan 200 landen actief en heeft ongeveer 159.000 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet van de onderneming 10,1 miljard en het bedrijfsresultaat
1.276 miljoen. TNT N.V. is genoteerd aan de beurs van Amsterdam. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.

Rotterdam Climate Initiative
Het Rotterdam Climate Initiative is het ambitieuze klimaatprogramma waarin de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam NV, DCMR Milieudienst Rijnmond en de vereniging van ondernemers Deltalinqs samenwerken om de CO2-uitstoot van Rotterdam fors terug te brengen. De groei van de stad en de haven in de komende jaren zal aanzienlijk bijdragen aan dit doel. Het Rotterdam Climate Initiative bundelt alle initiatieven die Rotterdam (stad én haven) neemt om zich te ontwikkelen tot CO2-arme stad én Energy-port: the world capital of CO2 free energy.

Rotterdam spreekt met dit initiatief de ambitie uit om op Rotterdams grondgebied de CO2-uitstoot met 50 procent te reduceren in 2025 ten opzichte van 1990 en economische kansen te creëren op het gebied van CO2 voor het bedrijfsleven, industrie en haven. De vier betrokken partijen hebben afgesproken zoveel mogelijk samen te innoveren, zoveel mogelijk mensen en organisaties te mobiliseren en fors te investeren in projecten om de uitstoot van kooldioxide met 50 procent te verlagen.

Smith Electric Vehicles
Smith Electric Vehicles is de grootste fabrikant van elektrische bedrijfswagens voor de openbare weg ter wereld en speelt een voortrekkersrol in deze nieuwe en spannende groene industriesector. Smith werd in 1920 opgericht in Newcastle upon Tyne (Verenigd Koninkrijk). Het bedrijf produceert elektrische trolleybussen voor diverse steden in Groot-Brittannië en voor de export naar landen van het Britse Gemenebest. Sinds eind jaren veertig is Smith een van de grootste fabrikanten van elektrische melkboerwagens voor de distributie van zuivelproducten in Groot-Brittannië. Met de afname van de huis-aan-huis distributie van melk in de jaren zeventig werden de activiteiten gediversifieerd naar andere elektrische voertuigen voor de openbare weg en werd Smith een pionier op het gebied van nul-uitstoot vrachtwagens en bestelwagens, zowel in het Verenigd Koninkrijk als in de Verenigde Staten. Tanfield Group Plc heeft in oktober 2004 SEV Group Ltd overgenomen, de eigenaar van de merknaam Smith en van IP.

Na deze acquisitie heeft Smith belangrijke successen geboekt:
* Lancering van een reeks voertuigen die gebruik maken van nieuwe accutechnologieën, met een aanzienlijk hogere maximumsnelheid en actieradius.

* Verkoop van voertuigen aan vooraanstaande klanten waaronder TNT Express UK, CEVA Logistics, Sainsburys Online, Marks & Spencer, DHL, Royal Mail, The Co-operative Group en Enterprise Plc.
* Smith positioneert zich nu als de wereldleider op het gebied van elektrische bedrijfswagens voor de openbare weg.
* Inrichting van een nieuwe fabriek van 23.000 m² in het Verenigd Koninkrijk, met een spuiterij, drie assemblagelijnen van 90 meter en een eigen R&D Centrum.


* Over Smith Electric Vehicles
Zie het origineel

* Brochure RCI

* Smith Edison

* Smith Newton

* TNT Driving Clean