Oad reizen
Prijzen nauwelijks gestegen | Woensdag 22 Augustus
In 1987 was met het boeken van veel vakanties gemiddeld ongeveer even
veel geld gemoeid als anno 2007 het geval is. En dat terwijl in
dezelfde periode het gemiddelde prijspeil volgens het Centraal Bureau
voor de Statistiek met 56% steeg.
"Het lijkt wel of alle ontwikkelingen van het algemene prijspeil aan
de reiswereld voorbij gegaan zijn", concludeert Oad-topman Louis
Frankenhuis naar aanleiding van een door Oad uitgevoerd
bronnenonderzoek.
Oad Reizen onderzocht de ontwikkeling van het prijspeil voor resp.
vlieg-, bus- en eigen autoreizen. Daaruit bleek dat met name de
prijzen van vliegreizen in de afgelopen decennia stil zijn blijven
staan. "Een tweeweekse vliegvakantie (hoogseizoen) naar de Canarische
Eilanden bijvoorbeeld, kostte in 1987 per persoon gemiddeld 1319
gulden. Precies dezelfde vakantie kost vandaag de dag EUR 645,-,
omgerekend 1421 oude guldens, een stijging van nog geen 8% in 20 jaar.
Als je de prijspeilstijging t.g.v. de inflatie in die periode zou
meecalculeren, zou zo'n reis nu geen EUR 645,- moeten kosten, maar EUR
935,-."
Ook verre reizen nauwelijks duurder
Hetzelfde patroon doet zich ook voor bij intercontinentale
vliegvakanties naar verre bestemmingen. Daar constateert Oad dat het
prijsniveau van tien jaar geleden nog vrijwel exact op hetzelfde
niveau ligt als dit jaar. Frankenhuis: "Oad zelf bijvoorbeeld, bood in
1997 vliegvakanties naar Mexico aan onder de duizend gulden. Als je nu
kijkt, zie je dat aanbiedingsprijzen zelfs vaak zelfs nog onder de EUR
450,- (duizend gulden) liggen."
Oorzaken
Er zijn volgens Frankenhuis meerdere oorzaken aan te wijzen voor de
achterblijvende prijsontwikkeling. "Allereerst is er natuurlijk sprake
van een veel grotere vliegcapaciteit en is er ook vaker sprake van
overcapaciteit. Het aantal last-minutes en aanbiedingen is in de loop
van de jaren verveelvoudigd. Het aantal aanbieders in de markt is
daarbij ook nog eens sterk toegenomen en dat wakkert de
prijsconcurrentie enorm aan. En tenslotte zien we dat low cost
airlines en internetaanbieders door efficiencyvoordelen in staat zijn
om steeds lagere prijzen te hanteren. Om in die concurrentieslag mee
te kunnen, moet je messcherp geprijsd zijn.
Prijsstijgingen vooral door toeslagen
Eén en ander betekent overigens niet dat de Nederlander nog steeds
hetzelfde bedrag per vakantie uitgeeft. De gemiddelde reissom voor
vliegvakanties is in de afgelopen 20 jaar met 41% gestegen tot ca. EUR
850,- in 2007, maar dat heeft volgens Frankenhuis andere oorzaken. "De
Nederlandse vakantieganger wil steeds verder weg, steeds vaker in een
hotel met meer luxe en steeds vaker all-inclusive. Bovendien zijn de
luchthavenbelastingen in de loop der jaren fors gestegen en hebben we
te maken gekregen met fenomenen zoals brandstof- en
veiligheidstoeslagen. Dáárdoor stijgen de gemiddelde reissommen.
Maar als je kijkt naar vergelijkbare reizen en appels met appels
vergelijkt, dan zie je dat er nauwelijks sprake is van
prijsstijgingen."
Rendement in de branche marginaal
Dat de vliegconsument de grote winnaar is van de prijsontwikkeling in
de afgelopen twee decennia, is volgens Frankenhuis dan ook slechts
gedeeltelijk waar. "Natuurlijk is het goed om te profiteren van lage
prijzen, maar gelijktijdig zal de uitholling van deze bedrijfstak ook
zijn tol eisen. Want vliegreizen mogen dan niet duurder zijn geworden,
de kosten stijgen gewoon door. Kijk alleen al naar de ontwikkeling van
de brandstofprijzen. Het rendement van veel reisorganisaties en
vliegtuigmaatschappijen is daardoor gemarginaliseerd en om toch nog
wat te verdienen wordt er dan fors in de kosten gesneden. Daardoor
laat de kwaliteit van het gebodene steeds vaker te wensen over."
Aangepast beleid
Om die spiraal tegen te gaan, heeft de Oad Groep begin 2006 zijn
concernbeleid aangepast. "We moeten een geïntegreerd reisconcern
worden. Daarom investeren we de komende periode zo'n 10 miljoen euro
in multichannel oplossingen. Die moeten gericht zijn op efficiency,
schaalvergroting en kostenbeheersing. Gelijktijdig moeten wij
substantiële waarden toevoegen aan leisureproducten en de kwaliteit
van onze dienstverlening verbeteren. Dat is de missie van Oad voor de
komende jaren en werpt nu al zijn vruchten af; de resultaten van onze
Globe Reisburo's vormen daarvoor een eerste bewijs."
Overheid profiteert, maar doet weinig terug
"De overheid profiteert nog het meest van de gestegen reissommen. De
vertrekbelasting vanaf Schiphol verviervoudigde tussen 1987 en 2007 en
de Staat profiteert daarnaast via de accijnzenheffing ook nog het
meest van de explosief gestegen brandstofkosten. Om nog maar te
zwijgen over bijvoorbeeld de parkeerkosten. Terwijl de reissector om
elk dubbeltje moet knokken, gaat de staat er met de buit vandoor",
aldus Frankenhuis. Ook de consument schiet weinig op met die gestegen
kosten. "De overheid stelt er weinig tegenover om de service aan onze
klanten te verbeteren. De bereikbaarheid van onze luchthavens blijft
problematisch en het openbaar vervoer is in zijn geheel niet afgestemd
op de 24/7 activiteiten in de luchtvaart. De rijen voor de douane
worden alleen maar langer. En de overheid onderneemt, in tegenstelling
tot de landen om ons heen, vrijwel geen infrastructurele actie om het
regionaal vliegen te bevorderen."
Auto- en busvakanties
Overigens spannen de vliegvakanties wel de kroon als het gaat om de
achterblijvende prijsontwikkeling. Autovakanties stegen de afgelopen
20 jaar wel wat meer in prijs (35%), maar ook nog onvoldoende om de
CBS-prijspeilontwikkeling bij te houden. De prijs voor busvakanties
ontwikkelde zich wel conform.
Merkwaardig
De verschillen in prijsontwikkeling tussen autoreizen en vliegreizen
leiden volgens Frankenhuis wel tot merkwaardige taferelen. "De
consument vindt het tegenwoordig doodnormaal om voor 299,- een week
lang all-inclusive aan een strand in Turkije te liggen. En als dat
399,- kost, vindt hij dat duur. Terwijl diezelfde consument zonder met
de ogen te knipperen vijfhonderd euro voor een weekje in een
bungalowpark in Nederland betaalt, waar hij dan op basis van logies
verblijft." Het balanceren op het koord tussen lage prijs en kwaliteit
gaat Oad overigens goed af. De Holtense touroperator werd de afgelopen
vier jaar steevast door de branche uitgeroepen tot reisorganisatie met
de beste prijs-kwaliteitverhouding.