Toyota Corolla: uitgebalanceerde sedan in top C-segment
(8/22/2007)
De compleet nieuwe Toyota Corolla is alweer de tiende generatie van de
wereldwijde bestseller die het symbool is geworden van alles waar
Toyota voor staat: topkwaliteit, stijl, rijplezier en innovatie.
Wereldwijd zijn er zoân 850.000 Toyotaâs Corolla in sedan uitvoering
verkocht, hetgeen een eigen ontwikkeling en design rechtvaardigd.
De nieuwe Corolla is gebouwd op een nieuw platform en is speciaal
ontworpen voor veeleisende automobilisten die op zoek zijn naar een
stijlvolle sedan met een karakteristieke styling. De nieuwe Corolla is
een uitgebalanceerde sedan van topkwaliteit, die in alle opzichten
weer een klasse hoger is als het gaat om comfort, ruimte en kwaliteit.
Drie modellen in C-segment
Naast de zakelijke Toyota Auris en de ruime Toyota Verso wordt vanaf
heden het C-segment nóg verder uitgebreid met Toyotaâs nieuwe sedan
in het C-segment: de Corolla.
De nieuwe Corolla is zowel van dichtbij als van veraf een
onderscheidende en krachtige verschijning. De auto is van meet af aan
ontworpen als een sedan. Het resultaat is een uiterst vloeiend geheel,
doordat de basis van de A-stijl wat verder naar voren is geplaatst en
de C-stijl vloeiend overgaat in de contouren van de kofferbak. Dit is
met andere woorden dus duidelijk geen hatchback waaraan later nog een
kofferbak is toegevoegd. De gladde karakteristieke uitstraling wordt
bovendien nog versterkt door de toegenomen totale lengte, het lage
dakprofiel en de ranke stijlen.
Belangrijke kenmerken van de nieuwe Corolla zijn maximale
interieurruimte en een hoogwaardige omgeving voor de inzittenden. De
belofte âeen klasse hogerâ wordt waarheid op het moment dat het
portier wordt geopend: het interieur geeft een ongekend gevoel van
ruimte.
De nieuwe Corolla biedt zowel de bestuurder als de passagiers een
natuurlijke en comfortabele omgeving. De afstand tussen de voorstoelen
en de achterbank bedraagt nu 90 cm, zodat de bestuurder en de
passagiers nog meer hoofd- en beenruimte hebben.
Achterin zorgt de vlakke vloer voor nog meer comfort. Voorin zijn de
heuppunten van de stoelen van de bestuurder en voorpassagier verhoogd
voor een meer natuurlijke zitpositie en beter zicht op de weg.
De bagageruimte is nu nog breder en dieper en de ruimte tussen de
bekleding en de carrosserie is zoveel mogelijk benut.
Nieuw platform
* Optimale controle en interactie met de bestuurder
* Buitengewoon weinig bijgeluiden
* Optimale bescherming voor inzittenden
De nadruk ligt nu op interactie met de bestuurder, wat tot uiting komt
in de verbeterde stabiliteit, aansprekende rijeigenschappen en
nauwkeurige besturing - gebaseerd op het nieuwe platform van de auto.
De nieuw ontwikkelde compacte en uiterst stijve voorwielophanging met
L-vormige draagarm en MacPherson-veerpoten dempt bijgeluiden en
trillingen en bevordert tegelijkertijd de superieure
rechtuitstabiliteit en uitstekende stuurreactie. De nieuwe
achterwielophanging met torsieas is nauwkeurig afgestemd op de auto en
zorgt voor een betere wegligging en meer stabiliteit en rijcomfort.
De nieuwe Corolla beschikt naast een nieuw platform en een nieuwe
wielophanging tevens over een volledig nieuw remsysteem, wat zorgt
voor uiterst effectieve actieve veiligheid onderweg. Het
antiblokkeersysteem (ABS) met remkrachtverdeling (EBD) en Brake Assist
(BA) zorgt voor optimale remkracht onder alle omstandigheden. Het
Vehicle Stability Control-systeem (VSC) met Traction Control (TRC) is
afhankelijk van het uitrustingsniveau standaard of optioneel.
Omdat de auto buitengewoon weinig bijgeluiden kent, stijgt de nieuwe
Corolla ruim boven de normen voor sedans uit het huidige C-segment uit
en hebben de inzittenden het gevoel in een auto uit het hogere segment
te zitten.
Keuze uit innovatieve motoren
* Nieuwe 1.6 16v Dual VVT-i 124 pk benzinemotor met keuze uit twee
transmissies
* Krachtige 2.0 D-4D-F 126 pk dieselmotor met standaard roetfilter
en zesbak
Voor de nieuwe Toyota Corolla is een innovatieve benzine- en
dieselmotor leverbaar.
De 1,6 liter benzinemoter met 124 pk (91 kW) is een Dual VVT-i motor
die uitstekende prestaties levert en toch een laag brandstofverbruik
kent. De Dual VVT-i technologie past de kleptiming van zowel de
inlaatklep als de uitlaatklep van de motor doorlopend aan, zodat deze
onder alle omstandigheden uiterst efficiënt functioneert.
Dit zorgt voor aanzienlijk meer koppel bij lage en middelhoge
toerentallen en meer vermogen bij hogere snelheden. Het
brandstofverbruik en de uitstoot nemen tegelijkertijd af met een groen
B-label als resultaat.
De nieuwste dieselmotor in de Corolla-lijn is de nieuwe generatie 2.0
D-4D-F 126 pk (93 kW). Deze motor is standaard uitgerust met een
roetfilter dat niet alleen koolwaterstoffen en koolmonoxide zuivert,
maar uiteraard ook de uitstoot van deeltjes vermindert. Het roetfilter
is bovendien zelfreinigend zodat lange-termijnonderhoud niet nodig is.
De nieuwe Corolla is leverbaar met diverse transmissies, die elk
perfect zijn afgestemd op het motorvermogen. De benzinemotor is
voorzien van een conventionele handgeschakelde transmissie met vijf
versnellingen. De krachtige 2.0 D-4D-F dieselmotor beschikt over zes
versnellingen.
Met de Multi-Mode Transmissie combineert de automobilist de voordelen
van een handgeschakelde transmissie met het comfort van een
automatische transmissie. Deze Multi-Mode Transmissie is leverbaar
voor de 1,6 liter 16v VVT-i.
De tiende Europese generatie van de Corolla staat vanaf medio
september bij de Nederlandse Toyota dealer.
Passieve veiligheid op topniveau
* Maximale EuroNCAP score van 5 sterren voor volwassen inzittenden
* Standaard voorzien van maar liefst negen airbags
* Optimale bescherming voor voetgangers
* Sterk passagierscompartiment
De nieuwe Corolla heeft de maximale score van 5 sterren behaald in de
EuroNCAP crashtests voor beveiliging van volwassenen. De passieve
veiligheidsvoorzieningen zijn zo ontworpen dat ze de inzittenden bij
een eventuele aanrijding optimale bescherming bieden.
De nieuwe Corolla is standaard voorzien van maar liefst negen airbags,
waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. Deze speciale airbag
voorkomt knieletsel door bijvoorbeeld de stuurkolom en andere
onderdelen van het dashboard.
Andere airbags zijn airbags voor, zij-airbags voor de bestuurder en
voorpassagier, en curtain airbags voor optimale bescherming van de
hoofden van de inzittenden voor en achter bij een aanrijding van
opzij.
De nieuwe Corolla is achterin standaard voorzien van
ISOfix-bevestiging voor baby- en kinderzitjes. De speciaal ontworpen
hoofdsteunen en stoelframes van de voorstoelen reduceren de kans op
ernstig nekletsel (bijvoorbeeld een whiplash) in hoge mate.
De motorkap en het frontaal oppervlak van de Corolla zijn geheel nieuw
ontworpen om voetgangers bij een eventuele aanrijding zoveel mogelijk
te beschermen. Dit is in de EuroNCAP score bevestigt met de toekenning
van 3 sterren.
De achterzijde van de motorkap (waar een volwassene met zijn of haar
hoofd op terecht kan komen) is voorzien van een kreukelzone. Bij een
aanrijding zal het draaipunt van de ruitenwissers wegklappen achter
het schutbord. De versteviging onder de voorzijde van de motorkap en
het slot van de motorkap zijn verplaatst. Voor de bevestigingspunten
op de bumper en radiateur is een energieabsorberend element
aangebracht, dat de energie van een botsing effectief opneemt.
De structuur van de gehele carrosserie is verstevigd en er zijn
dwarsbalken geplaatst om de energie rond het passagierscompartiment
bij een aanrijding direct af te voeren en zo het risico op letsel voor
de inzittenden tot een minimum te beperken. Hieronder vallen
bijvoorbeeld verstevigingen van plaatstaal met een hoge treksterkte,
dwarsbalken en tunnelversterkingen, en dakversteviging.
De portieren zijn uitgerust met balken die voorkomen dat er bij een
aanrijding voorwerpen binnendringen in de cabine en die de
botsingsenergie direct afvoeren. Ook is er absorberend materiaal
verwerkt in de portierpanelen en -bekleding, zodat de botsingsenergie
nog verder wordt gedempt.
Effectieve actieve veiligheidssystemen
* Volledig nieuw remsysteem
* Standaard ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD)
* VSC stabiliteitssysteem met Traction Control (TRC)
De nieuwe Corolla beschikt naast een nieuw platform en een nieuwe
wielophanging tevens over een volledig nieuw remsysteem, dat zorgt
voor uiterst effectieve actieve veiligheid onderweg. De voorremmen
hebben geventileerde remschijven met remblokken met hoge wrijving en
de achterremmen hebben massieve remschijven. De onderdelen van het
remsysteem zijn geoptimaliseerd voor minder gewicht en meer
effectiviteit.
Het antiblokkeersysteem (ABS) met remkrachtverdeling (EBD) en Brake
Assist (BA) zorgt voor optimale remkracht onder alle omstandigheden.
Dit zorgt voor maximale remdruk wanneer de bestuurder onverwachts hard
moet remmen.
Het Vehicle Stability Control-systeem (VSC) met Traction Control (TRC)
is standaard of optioneel leverbaar, afhankelijk van het
uitrustingsniveau, en zorgt voor veiligheid en grip onder de meest
extreme omstandigheden.
AutoRai