AutoRai

Toyota Corolla: uitgebalanceerde sedan in top C-segment

(8/22/2007)
De compleet nieuwe Toyota Corolla is alweer de tiende generatie van de wereldwijde bestseller die het symbool is geworden van alles waar Toyota voor staat: topkwaliteit, stijl, rijplezier en innovatie. Wereldwijd zijn er zoân 850.000 Toyotaâs Corolla in sedan uitvoering verkocht, hetgeen een eigen ontwikkeling en design rechtvaardigd.

De nieuwe Corolla is gebouwd op een nieuw platform en is speciaal ontworpen voor veeleisende automobilisten die op zoek zijn naar een stijlvolle sedan met een karakteristieke styling. De nieuwe Corolla is een uitgebalanceerde sedan van topkwaliteit, die in alle opzichten weer een klasse hoger is als het gaat om comfort, ruimte en kwaliteit.

Drie modellen in C-segment

Naast de zakelijke Toyota Auris en de ruime Toyota Verso wordt vanaf heden het C-segment nóg verder uitgebreid met Toyotaâs nieuwe sedan in het C-segment: de Corolla.

De nieuwe Corolla is zowel van dichtbij als van veraf een onderscheidende en krachtige verschijning. De auto is van meet af aan ontworpen als een sedan. Het resultaat is een uiterst vloeiend geheel, doordat de basis van de A-stijl wat verder naar voren is geplaatst en de C-stijl vloeiend overgaat in de contouren van de kofferbak. Dit is met andere woorden dus duidelijk geen hatchback waaraan later nog een kofferbak is toegevoegd. De gladde karakteristieke uitstraling wordt bovendien nog versterkt door de toegenomen totale lengte, het lage dakprofiel en de ranke stijlen.

Belangrijke kenmerken van de nieuwe Corolla zijn maximale interieurruimte en een hoogwaardige omgeving voor de inzittenden. De belofte âeen klasse hogerâ wordt waarheid op het moment dat het portier wordt geopend: het interieur geeft een ongekend gevoel van ruimte.

De nieuwe Corolla biedt zowel de bestuurder als de passagiers een natuurlijke en comfortabele omgeving. De afstand tussen de voorstoelen en de achterbank bedraagt nu 90 cm, zodat de bestuurder en de passagiers nog meer hoofd- en beenruimte hebben.

Achterin zorgt de vlakke vloer voor nog meer comfort. Voorin zijn de heuppunten van de stoelen van de bestuurder en voorpassagier verhoogd voor een meer natuurlijke zitpositie en beter zicht op de weg.

De bagageruimte is nu nog breder en dieper en de ruimte tussen de bekleding en de carrosserie is zoveel mogelijk benut.

Nieuw platform

* Optimale controle en interactie met de bestuurder
* Buitengewoon weinig bijgeluiden

* Optimale bescherming voor inzittenden

De nadruk ligt nu op interactie met de bestuurder, wat tot uiting komt in de verbeterde stabiliteit, aansprekende rijeigenschappen en nauwkeurige besturing - gebaseerd op het nieuwe platform van de auto.

De nieuw ontwikkelde compacte en uiterst stijve voorwielophanging met L-vormige draagarm en MacPherson-veerpoten dempt bijgeluiden en trillingen en bevordert tegelijkertijd de superieure rechtuitstabiliteit en uitstekende stuurreactie. De nieuwe achterwielophanging met torsieas is nauwkeurig afgestemd op de auto en zorgt voor een betere wegligging en meer stabiliteit en rijcomfort.

De nieuwe Corolla beschikt naast een nieuw platform en een nieuwe wielophanging tevens over een volledig nieuw remsysteem, wat zorgt voor uiterst effectieve actieve veiligheid onderweg. Het antiblokkeersysteem (ABS) met remkrachtverdeling (EBD) en Brake Assist (BA) zorgt voor optimale remkracht onder alle omstandigheden. Het Vehicle Stability Control-systeem (VSC) met Traction Control (TRC) is afhankelijk van het uitrustingsniveau standaard of optioneel.

Omdat de auto buitengewoon weinig bijgeluiden kent, stijgt de nieuwe Corolla ruim boven de normen voor sedans uit het huidige C-segment uit en hebben de inzittenden het gevoel in een auto uit het hogere segment te zitten.

Keuze uit innovatieve motoren

* Nieuwe 1.6 16v Dual VVT-i 124 pk benzinemotor met keuze uit twee transmissies

* Krachtige 2.0 D-4D-F 126 pk dieselmotor met standaard roetfilter en zesbak

Voor de nieuwe Toyota Corolla is een innovatieve benzine- en dieselmotor leverbaar.

De 1,6 liter benzinemoter met 124 pk (91 kW) is een Dual VVT-i motor die uitstekende prestaties levert en toch een laag brandstofverbruik kent. De Dual VVT-i technologie past de kleptiming van zowel de inlaatklep als de uitlaatklep van de motor doorlopend aan, zodat deze onder alle omstandigheden uiterst efficiënt functioneert.

Dit zorgt voor aanzienlijk meer koppel bij lage en middelhoge toerentallen en meer vermogen bij hogere snelheden. Het brandstofverbruik en de uitstoot nemen tegelijkertijd af met een groen B-label als resultaat.

De nieuwste dieselmotor in de Corolla-lijn is de nieuwe generatie 2.0 D-4D-F 126 pk (93 kW). Deze motor is standaard uitgerust met een roetfilter dat niet alleen koolwaterstoffen en koolmonoxide zuivert, maar uiteraard ook de uitstoot van deeltjes vermindert. Het roetfilter is bovendien zelfreinigend zodat lange-termijnonderhoud niet nodig is.

De nieuwe Corolla is leverbaar met diverse transmissies, die elk perfect zijn afgestemd op het motorvermogen. De benzinemotor is voorzien van een conventionele handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. De krachtige 2.0 D-4D-F dieselmotor beschikt over zes versnellingen.

Met de Multi-Mode Transmissie combineert de automobilist de voordelen van een handgeschakelde transmissie met het comfort van een automatische transmissie. Deze Multi-Mode Transmissie is leverbaar voor de 1,6 liter 16v VVT-i.

De tiende Europese generatie van de Corolla staat vanaf medio september bij de Nederlandse Toyota dealer.

Passieve veiligheid op topniveau

* Maximale EuroNCAP score van 5 sterren voor volwassen inzittenden
* Standaard voorzien van maar liefst negen airbags
* Optimale bescherming voor voetgangers

* Sterk passagierscompartiment

De nieuwe Corolla heeft de maximale score van 5 sterren behaald in de EuroNCAP crashtests voor beveiliging van volwassenen. De passieve veiligheidsvoorzieningen zijn zo ontworpen dat ze de inzittenden bij een eventuele aanrijding optimale bescherming bieden.

De nieuwe Corolla is standaard voorzien van maar liefst negen airbags, waaronder een knie-airbag voor de bestuurder. Deze speciale airbag voorkomt knieletsel door bijvoorbeeld de stuurkolom en andere onderdelen van het dashboard.

Andere airbags zijn airbags voor, zij-airbags voor de bestuurder en voorpassagier, en curtain airbags voor optimale bescherming van de hoofden van de inzittenden voor en achter bij een aanrijding van opzij.

De nieuwe Corolla is achterin standaard voorzien van ISOfix-bevestiging voor baby- en kinderzitjes. De speciaal ontworpen hoofdsteunen en stoelframes van de voorstoelen reduceren de kans op ernstig nekletsel (bijvoorbeeld een whiplash) in hoge mate.

De motorkap en het frontaal oppervlak van de Corolla zijn geheel nieuw ontworpen om voetgangers bij een eventuele aanrijding zoveel mogelijk te beschermen. Dit is in de EuroNCAP score bevestigt met de toekenning van 3 sterren.

De achterzijde van de motorkap (waar een volwassene met zijn of haar hoofd op terecht kan komen) is voorzien van een kreukelzone. Bij een aanrijding zal het draaipunt van de ruitenwissers wegklappen achter het schutbord. De versteviging onder de voorzijde van de motorkap en het slot van de motorkap zijn verplaatst. Voor de bevestigingspunten op de bumper en radiateur is een energieabsorberend element aangebracht, dat de energie van een botsing effectief opneemt.

De structuur van de gehele carrosserie is verstevigd en er zijn dwarsbalken geplaatst om de energie rond het passagierscompartiment bij een aanrijding direct af te voeren en zo het risico op letsel voor de inzittenden tot een minimum te beperken. Hieronder vallen bijvoorbeeld verstevigingen van plaatstaal met een hoge treksterkte, dwarsbalken en tunnelversterkingen, en dakversteviging.

De portieren zijn uitgerust met balken die voorkomen dat er bij een aanrijding voorwerpen binnendringen in de cabine en die de botsingsenergie direct afvoeren. Ook is er absorberend materiaal verwerkt in de portierpanelen en -bekleding, zodat de botsingsenergie nog verder wordt gedempt.

Effectieve actieve veiligheidssystemen

* Volledig nieuw remsysteem

* Standaard ABS met elektronische remkrachtverdeling (EBD)
* VSC stabiliteitssysteem met Traction Control (TRC)

De nieuwe Corolla beschikt naast een nieuw platform en een nieuwe wielophanging tevens over een volledig nieuw remsysteem, dat zorgt voor uiterst effectieve actieve veiligheid onderweg. De voorremmen hebben geventileerde remschijven met remblokken met hoge wrijving en de achterremmen hebben massieve remschijven. De onderdelen van het remsysteem zijn geoptimaliseerd voor minder gewicht en meer effectiviteit.

Het antiblokkeersysteem (ABS) met remkrachtverdeling (EBD) en Brake Assist (BA) zorgt voor optimale remkracht onder alle omstandigheden. Dit zorgt voor maximale remdruk wanneer de bestuurder onverwachts hard moet remmen.

Het Vehicle Stability Control-systeem (VSC) met Traction Control (TRC) is standaard of optioneel leverbaar, afhankelijk van het uitrustingsniveau, en zorgt voor veiligheid en grip onder de meest extreme omstandigheden.