Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Persbericht

CNV Stads- en streekvervoer (vakgroep van de CNV BedrijvenBond)

Utrecht, 22 augustus 2007


------

CNV BedrijvenBond vraagt minister Camiel Eurlings (V&W) om bemoeienis in Brabants aanbestedingsdebâcle

Personeel streekvervoer betuigt massaal steun aan Veolia-collega's

De medewerkers in het streekvervoer betuigen momenteel massaal steun aan hun collega's bij streekvervoersbedrijf Veolia in West- en Midden Brabant. Nog dagelijks stromen er formulieren binnen via de website van de CNV BedrijvenBond. Het is duidelijk niet aan dovemansoren gericht dat de vakbond refereert aan het feit dat de actuele aanbestedingsperikelen bij de ene maatschappij zomaar de toekomstige zorg van de andere busonderneming kan worden.

Overigens is het langs deze weg een hart onder de riem steken van de Veolia-leden bepaald niet het enige wat CNV Stads- en streekvervoer doet. De bond heeft vandaag minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat per brief gevraagd om de huidige en toekomstige ontwikkelingen in vervoersland nadrukkelijk op de agenda te zetten. En vervolgens betrokken partijen uit te nodigen voor een bijeenkomst waarin voor de langere termijn beleid wordt ontwikkeld dat uitglijders met aanbestedingen tot het verleden laat behoren.

"Want", zo houdt bestuurder Jean Marie Severijns van CNV Stads- en streekvervoer betrokkenen voor, "Veolia heeft zichzelf de strop om de nek gelegd door té goedkoop in te schrijven op de concessie West- en Midden Brabant. Andere vervoersmaatschappijen kwamen hierdoor niet aan de bak met deze concessie. Maar Veolia dreigt nu zelf financieel het schip in te gaan. En om dat te voorkomen wordt het personeel nu gevraagd méér te doen voor minder geld.

Dat laatste is in strijd met de geest van de Wet Personenvervoer (tot 2010 geen concurrentie over de arbeidsvoorwaarden) maar ook in strijd met de afspraak tussen cao-partijen over datzelfde thema.

Bovendien is dit een buitengewoon ongewenste bijwerking van het aanbestedingscircus waarin het stads- en streekvervoer is beland nadat de wetgeving daarover in 2000 werd aangepast.

Ons pleidooi is nu dat Veolia de onrechtmatig verkregen afspraak (14 puntenafspraak) met de ondernemingsraad intrekt. En om met alle openbaar vervoersbedrijven in dit land te bespreken hoe we toekomstige uitglijders met aanbestedingen kunnen voorkomen en het geheel qua opzet en aanpak kunnen verbeteren."