Amsterdam Airport Schiphol

Published: 08:00 23.08.2007 GMT+2 /Source: Schiphol Group /AEX: SCHIPHOL /ISIN:

Schiphol Group: Netto resultaat over het eerste halfjaar 2007 sterk gestegen, vooral door resultaten uit vastgoedprojecten

Schiphol, 23 augustus 2007

Het netto resultaat van Schiphol Group, inclusief waardeveranderingen vastgoed, over het eerste halfjaar van 2007 is ten opzichte van dezelfde periode in 2006 met 62,3% gestegen, van EUR 88,0 miljoen tot EUR 142,8 miljoen.
Exclusief waardeveranderingen vastgoed ad EUR 45,3 miljoen is het netto resultaat met 42,3% gestegen, van EUR 76,6 miljoen tot EUR 109,1 miljoen. Deze waardeveranderingen houden voor 70% verband met de ontwikkeling, aankoop en verbouwing van vastgoed en voor 30% met waardeveranderingen van de bestaande portefeuille. Exclusief waardeveranderingen vastgoed en exclusief eenmalige belastingbate ad EUR 12,7 miljoen uit de voorlopige afwikkeling van de aangifte over 2004 is het netto resultaat 25,8% gestegen, van EUR 76,6 miljoen naar EUR 96,4 miljoen. De netto omzet van Schiphol Group is over het eerste halfjaar van 2007 gestegen met 11,4%, van EUR 486,0 miljoen naar EUR 541,4 miljoen. Het exploitatieresultaat is toegenomen met 28,7%, van EUR 139,4 miljoen tot EUR 179,3 miljoen. De EBITDA is toegenomen met 19,8%, van EUR 221,4 miljoen tot EUR 265,2 miljoen. De winst per aandeel is gestegen met 62,3% van EUR 514 naar EUR 834.

Samenvatting belangrijkste business resultaten

Het aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport is gestegen met 4,7% tot 23,6 miljoen, waarvan 22,4 miljoen via Amsterdam Airport Schiphol (3,9%). De kosten voor door de overheid opgelegde beveiligingsmaatregelen op Amsterdam Airport Schiphol zijn gestegen met EUR 3,2 miljoen (3,3%) tot EUR 101,0 miljoen. De inkomsten uit de Security Service Charge bleven hier in de eerste helft van 2007 EUR 0,5 miljoen bij achter. De Business Area Consumers zag de bestedingen in de See Buy Fly-winkels op Amsterdam Airport Schiphol per internationaal vertrekkende reiziger dalen van EUR 17,09 naar EUR 16,55, onder meer door de maatregelen met betrekking tot liquids & gels. Er was sprake van een forse stijging van de waardeveranderingen van het vastgoed van de Business Area Real Estate, van EUR 16,1 miljoen in 2006 naar EUR 45,3 miljoen, vooral vanwege de ontwikkeling, aankoop en verbouwing van vastgoed. De buitenlandse activiteiten van de Business Area Alliances & Participations hebben in de vorm van rentebaten en dividenden EUR 11,2 miljoen bijgedragen aan het resultaat voor belastingen van Schiphol Group (1e halfjaar 2006: EUR 6,9 miljoen).

Reactie president-directeur Gerlach Cerfontaine

"Wij zijn tevreden over het financiële resultaat in het eerste halfjaar van 2007. Het AirportCity concept heeft opnieuw zijn strategische waarde bewezen. Wij zullen dit concept in de toekomst verder uitbouwen. Wij handhaven onze verwachting dat het aantal passagiers via Amsterdam Airport Schiphol over heel 2007 met circa 4% zal stijgen."

Dit bericht zou toekomst gerichte mededelingen ("forward looking statements") kunnen bevatten onderhevig aan risico samenhangend met financiële factoren, resultaten van activiteiten van Schiphol Group maar ook enkele voornemens en doelstellingen van Schiphol Group gerelateerd aan deze onderdelen. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden omdat ze afhankelijk zijn van gebeurtenissen en/of omstandigheden die zich in de toekomst voordoen en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten en ontwikkelingen aanmerkelijk kunnen verschillen van de resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Forward-looking statements en voorspellingen zijn gebaseerd op actuele gegevens en ervaringen uit het verleden, maar zijn niet noodzakelijkerwijs maatgevend voor toekomstige uitkomsten of de financiële resultaten van Schiphol Group en moeten daarom niet in isolement worden gezien.

Belangrijkste financiële resultaten

In EUR miljoen tenzij anders vermeld
HJ 07
HJ 06
+/-

2006
Netto omzet
541,4
486,0
11,4%

1.037
Resultaat uit verkoop vastgoed
2,8
-
-

10
Waardeveranderingen vastgoed
45,3
16,1
180,6%

29
Bedrijfslasten
410,1
362,7
13,1%

759
Exploitatieresultaat
179,3
139,4
28,7%

316
Resultaat voor belastingen
173,2
124,1
39,6%

291
Netto resultaat (resultaat toekomend aan aandeelhouders) 142,8
88,0
62,3%

527
Netto resultaat excl. waardeveranderingen vastgoed 1) 109,1
76,6
42,3%

198
Afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen
85,9
82,0
4,8%

162
EBITDA 2)
265,2
221,4
19,8%

478
Investeringen in vaste activa
180,4
103,7
74,0%

260
Operationele kasstroom 3)
139,8
116,5
20,0%

362

Kernratio's

Leverage 4) per 30 juni
23,3%
28,8%

24,8%
FFO interestdekking 5)
5,4x
5,1x

8,1x
Winst per aandeel
834
514
62,3%

3.077

Bedrijfsomvang (in aantallen)

Vliegtuigbewegingen handelsverkeer 6)
227.089
214.993
5,6%

450.166
Passagiersbewegingen (x 1.000) 6)
23.623
22.571
4,7%

48.287
Vracht (x 1.000 ton) 6)
765
739
3,6%

1.527
Gemiddelde effectieve bezetting op basis van FTE's 2.446
2.266
7,9%

2.293

1) 2006 is exclusief eenmalige bate uit hoofde van de fiscale openingsbalans van EUR 309 miljoen 2) Exploitatieresultaat plus afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen 3) Voor een specificatie wordt verwezen naar het kasstroomoverzicht 4) Boekwaarde rentedragende schulden / (eigen vermogen plus boekwaarde rentedragende schulden) 5) (Operationele kasstroom gecorrigeerd voor werkkapitaal plus bruto rentelasten) / bruto rentelasten 6) Betreft Schiphol Group: Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport

*********

Via de onderstaande link krijgt u het volledige persbericht inclusief de balans, winst- en verliesrekening, mutatieoverzicht van het eigen vermogen en kasstroomoverzicht

*********

Netto omzet
De netto omzet van Schiphol Group over het eerste halfjaar van 2007 bedraagt EUR 541,4 miljoen. Dit is, vergeleken met de EUR 486,0 miljoen uit dezelfde periode in 2006, een stijging van 11,4%. De netto omzet is als volgt verdeeld over de vier business areas:

In EUR miljoen
HJ 07
HJ 06
+/-

2006
Aviation
306,9
294,2
4,3%

631
Consumers
140,0
109,5
27,9%

231
Real Estate
61,0
52,4
16,4%

109
Alliances & Participations
33,5
29,9
12,0%

66
Netto omzet
541,4
486,0
11,4%

1.037

Vooral de netto omzet van de Business Area Consumers is aanzienlijk gestegen. Hierin is met ingang van 2007 begrepen de netto omzet uit verkopen drank en tabak in de winkels die per 3 januari zijn overgenomen van KLM. Deze netto omzet bedroeg EUR 30,8 miljoen in de eerste helft van 2007.

Overige resultaten uit vastgoed
De overige resultaten uit vastgoed bedroegen EUR 48,1 miljoen en zijn ten opzichte van het eerste halfjaar van 2006 met EUR 31,9 miljoen gestegen. Dit is het gevolg van hogere waardeveranderingen van het vastgoed in 2007 en de verkoop van het kantoorgebouw Flight Square te Eindhoven.

Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stegen over het eerste halfjaar 2007 met 13,1% tot EUR 410,1 miljoen. Het totaal aan uitbestedingen en externe kosten steeg met 16,7% van EUR 199,8 tot EUR 233,1 miljoen. Met ingang van 2007 maakt de kostprijs verkopen drank en tabak onderdeel uit van deze post (EUR 19,0 miljoen in de eerste helft van 2007). Voorts is sprake van hogere kosten voor beveiliging op Amsterdam Airport Schiphol. Over het eerste halfjaar 2007 werd op Schiphol EUR 101,0 miljoen aan beveiliging uitgegeven. Vergeleken met dezelfde periode in 2006 is dat een stijging van EUR 3,2 miljoen (+3,3%). Het restant van de stijging is het gevolg van hogere kosten van werken ten behoeve van derden en inhuur van extern personeel, hogere commerciële kosten (in verband met de liquids & gels maatregelen en het airline reward programme), hogere advieskosten (in verband met het six sigma programma) en hogere kosten in samenhang met investeringen; De personeelskosten namen met 11,7% toe van EUR 75,7 miljoen tot EUR 84,5 miljoen. Deels is dit een gevolg van de toename ten opzichte van 2006 van het gemiddelde aantal personeelsleden met 180 fte (7,9%) tot 2.446 fte in 2007. Deze toename betreft mede het personeel (ruim 100 fte) dat per 3 januari 2007 is overgekomen van KLM in verband met de overname van de verkoopactiviteiten drank en tabak. Daarnaast is de stijging van personeelskosten onder meer het gevolg van de in het voorjaar van 2007 afgesloten nieuwe CAO; De afschrijvingen stegen met 4,8%, van EUR 82,0 tot EUR 85,9 miljoen, vooral als gevolg van hogere afschrijvingen op contractgerelateerde immateriële activa, geautomatiseerde toepassingen en additionele afschrijvingen op landingsbanen; De overige bedrijfskosten namen met EUR 1,4 miljoen toe van EUR 5,3 tot EUR 6,7 miljoen.

Exploitatieresultaat
Het exploitatieresultaat over het eerste halfjaar 2007 steeg met 28,7%, van EUR 139,4 miljoen tot EUR 179,3 miljoen. De EBITDA (het exploitatieresultaat plus afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen) bedroeg EUR 265,2 miljoen tegen EUR 221,4 miljoen over 2006. De stijging van de netto omzet met 11,4% bleef achter bij de stijging van de bedrijfskosten met 13,1%. De verkoop van drank en tabak heeft een lagere marge dan de bestaande activiteiten van de Business Area Consumers. Voorts was in de Business Area Real Estate in 2007 sprake van een stijging van de opbrengsten en kosten van werken voor derden (huurders), op welke activiteit vrijwel geen marge zit. Gecorrigeerd voor deze effecten stijgt de netto omzet 1,0% meer dan de bedrijfslasten.

Financiële baten en lasten
Het (negatieve) saldo van financiële baten en lasten over het eerste halfjaar van 2007 bedroeg EUR 14,5 miljoen tegen EUR 20,0 miljoen over dezelfde periode in 2006. In de eerste helft van 2006 was nog sprake van negatieve koersverschillen ad EUR 3,4 miljoen op vorderingen op deelnemingen (Brisbane Airport Corporation Ltd). Dit koersrisico is met ingang van september 2006 afgedekt met behulp van een valutatermijntransactie. Daarnaast is in 2007 EUR 1,0 miljoen meer bouwrente geactiveerd op investeringsprojecten.

Netto resultaat
Het netto resultaat van Schiphol Group is over het eerste halfjaar van 2007 gestegen met 62,3%, van EUR 88,0 miljoen tot EUR 142,8 miljoen. Deze stijging kan deels worden toegeschreven aan de toename van de waardeveranderingen van het vastgoed van de onderneming, van EUR 11,4 miljoen na belasting in 2006 naar EUR 33,7 miljoen in 2007 (voor belasting respectievelijk EUR 16,1 miljoen en EUR 45,3 miljoen). Daarnaast is in het netto resultaat begrepen een eenmalige belastingbate ad EUR 12,7 miljoen uit de voorlopige afwikkeling van de aangifte over 2004. Exclusief de waardeveranderingen van het vastgoed en de eenmalige belastingbate is het netto resultaat met 25,8% gestegen, van EUR 76,6 miljoen naar EUR 96,4 miljoen. Het resterende verschil wordt grotendeels verklaard door eenmalig hogere kosten vorig jaar voor het op peil houden van het zuurstofgehalte in de sloten (EUR 4,7 miljoen), lagere financiële baten en lasten (EUR 5,6 miljoen), een hoger resultaat deelnemingen (EUR 3,6 miljoen) en een daling in het tarief voor winstbelasting van 29,6% in 2006 tot 25,5% in 2007 (EUR 5,1 miljoen).

Vooruitzichten
Vanwege de goede resultaten uit vastgoed verwacht de directie dat het netto resultaat over 2007, exclusief de eenmalige belastingbate van de aangifte over 2004, 20-25% hoger zal liggen dan dat over 2006, exclusief het eenmalige positieve resultaat als gevolg van de vaststelling van de fiscale openingsbalans in 2006. De directie van Schiphol Group handhaaft haar in het Jaarverslag 2006 uitgesproken winstverwachting. Voor heel 2007 wordt een netto resultaat verwacht dat 5-10% hoger zal liggen dan dat over 2006, exclusief de waardeveranderingen van het vastgoed en exclusief de bovengenoemde eenmalige fiscale effecten. Het investeringsniveau over 2007 zal naar verwachting hoger uitkomen dan het eerder geraamde bedrag van EUR 370 miljoen. De hogere investeringsuitgaven houden verband met investeringen in bagagesystemen, vastgoed en contractgerelateerde immateriële vaste activa.

Gang van zaken in de business areas

Aviation
De Business Area Aviation heeft Amsterdam Airport Schiphol als werkterrein. Aviation levert diensten en faciliteiten aan luchtvaartmaatschappijen, passagiers en afhandelingmaatschappijen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) houdt toezicht op de tarieven en rendementen. Omzetbronnen zijn: havengelden (vliegtuig-, passagiers- en beveiligingsgerelateerde vergoedingen) en concessie-inkomsten (van oliemaatschappijen voor de levering van vliegtuigbrandstof). De business area was in de eerste helft van 2007 goed voor 56,7% van de netto omzet en 16,9% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

In EUR miljoen
HJ 07
HJ 06
+/-

2006
Netto omzet
306,9
294,2
4,3%

631
Bedrijfslasten
276,6
267,0
3,6%

558
EBITDA
92,3
86,0
7,3%

190
Exploitatieresultaat
30,4
27,2
11,6%

73
Investeringen vaste activa
79,5
73,0
8,9%

173

De netto omzet van de business area steeg in de eerste zes maanden van 2007 met 4,3% tot EUR 306,9 miljoen, vooral door een stijging van de inkomsten uit havengelden met 5,1% tot EUR 297,5 miljoen. Dit is voor 3,6% het gevolg van de toename van het aantal passagiers (met 3,9% tot 22,4 miljoen) en het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer (met 5,2% tot 212.704). Deze ontwikkelingen werden deels teniet gedaan door een daling van het gemiddelde startgewicht per vliegtuigbeweging (MTOW) met 1,4%, van 98,6 naar 97,3 ton, als gevolg van het gebruik van gemiddeld kleinere vliegtuigen. Voor 1,5% wordt de stijging van de inkomsten uit havengelden veroorzaakt door verhogingen per 1 april 2006 van de vliegtuiggerelateerde vergoeding (met gemiddeld 2%), van de passagiersgerelateerde vergoedingen (met 2%) en van de security service charge (met 7,4%). Mede dankzij deze laatste tariefstijging liep het verlies op beveiligingsactiviteiten in de eerste zes maanden van 2007 terug tot EUR 0,5 miljoen tegen een verlies van EUR 3,9 miljoen over dezelfde periode in 2006.

De bedrijfslasten namen toe met 3,6% tot EUR 276,6 miljoen. Behalve voor beveiliging stegen ook de kosten van ingehuurd en eigen personeel en de kosten van groot onderhoud en afschrijvingen, onder meer in verband met de problemen eind 2006 met de toplaag van de Aalsmeerbaan. Door de zachte winter was sprake van lagere kosten in verband met sneeuw- en gladheidbestrijding en, in tegenstelling tot 2006, slechts beperkte kosten voor het op peil houden van het zuurstofgehalte in de sloten.

De business area zag de kosten per Work Load Unit (WLU), een maat voor de efficiency, in het eerste halfjaar van 2007 fractioneel toenemen ten opzichte van eerste halfjaar van 2006, met 0,3% tot EUR 9,25. Eén WLU staat gelijk aan 1 passagier of 100 kg vracht.

In het eerste halfjaar van 2007 werd voor EUR 79,5 miljoen geïnvesteerd op de locatie Schiphol, onder meer in nieuwe bagagevoorzieningen (capaciteitsuitbreiding en controle apparatuur voor handbagage), lounge 1, de Rinse Hofstra-ringweg en brandveiligheid. De Aalsmeerbaan werd voorzien van een nieuwe toplaag en er werd groot onderhoud uitgevoerd aan de Polderbaan. In de eerste helft van 2007 startte een proef waarbij reizigers zelf hun paspoorten kunnen scannen. Voor de controle van passagiers werd voor het eerst de 'securityscan' ingezet die minder handmatig fouilleren mogelijk maakt.

Net als het jaar ervoor was het percentage koffers dat niet tegelijk met de passagiers aankwam (IR-rate) in de eerste zes maanden van 2007 lager dan dat van de drie andere grote luchthavens in Europa. De punctualiteit voor aankomende vluchten bleef in het eerste halfjaar van 2007 met 80,8% achter bij die in 2006 (82,0%); voor vertrekkende vluchten daalde de punctualiteit met 2,8 procentpunt tot 71,9%. Dit is vooral toe te schrijven aan de zeer onstuimige weersomstandigheden in de maand juni.

Ontwikkelingen toezicht
De NMa heeft in april het door Schiphol Group voorgestelde toerekeningssysteem van activa, kosten en opbrengsten goedgekeurd, ten behoeve van de vaststelling van de aviation-gerelateerde tarieven van Amsterdam Airport Schiphol. Mede op basis hiervan zijn de met ingang van 1 november 2007 te hanteren tarieven vastgesteld. De luchtvaartmaatschappijen hebben tegen zowel het toerekeningssysteem als voornoemde tarieven bezwaar aangetekend. Voor lawaaiige vliegtuigen, vluchten in de nacht en transferreizigers gaan de tarieven omhoog; voor stillere vliegtuigen en lokaal opstappende passagiers omlaag. Tariefstijgingen en -dalingen compenseren elkaar zodat per saldo de omzet uit havengelden, bij onveranderde verkeer- en vervoerscijfers, gelijk blijft.

Consumers
De activiteiten van de Business Area Consumers bestaan uit het exploiteren van winkels en autoparkeerterreinen,het uitgeven van concessies voor winkels en horecagelegenheden, en het aanbieden van mogelijkheden om te adverteren op Amsterdam Airport Schiphol. De business area is ook actief op luchthavens buiten Nederland met het exploiteren van winkels via managementcontracten. Omzetbronnen zijn: winkelverkopen, autoparkeergelden, concessie-inkomsten, reclame-inkomsten en management fees. De business area was in de eerste helft van 2007 goed voor 25,9% van de netto omzet en 36,4% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

In EUR miljoen
HJ 07
HJ 06
+/-

2006
Netto omzet
140,0
109,5
27,8%

231
Bedrijfslasten
74,7
45,4
64,5%

94
EBITDA
75,9
72,0
5,4%

151
Exploitatieresultaat
65,3
64,1
1,9%

136
Investeringen vaste activa
35,4
5,2
579,1%

12

De netto omzet steeg in de eerste zes maanden van 2007 met 30,5 miljoen (27,8%) tot EUR 140,0 miljoen. Hierin zijn met ingang van 2007 begrepen de netto omzet uit winkelverkopen drank en tabak in de winkels die per 3 januari 2007 zijn overgenomen van KLM. Tot en met 2006 kwamen deze opbrengsten toe aan KLM en ontving de Business Area Consumers hierover een concessievergoeding. De inkomsten uit concessies dalen, door voornoemde overname, en door de veiligheidsmaatregelen met betrekking tot liquids & gels. Hogere inkomsten uit overige concessies (horeca en overige winkels) compenseren deze daling gedeeltelijk. De bestedingen per vertrekkende internationale passagier in de See Buy Fly winkels op Amsterdam Airport Schiphol namen over het eerste halfjaar af met 3,2%, van EUR 17,09 naar EUR 16,55. In het eerste halfjaar van 2007 is een nieuwe, afsluitbare plastic tas geïntroduceerd, als gevolg waarvan het in 2006 ingevoerde gate delivery systeemkon worden afgeschaft. De inkomsten uit parkeren op Schiphol namen met 6% ofwel EUR 2,1 miljoen toe tot EUR 37,8 miljoen, door meer parkeerders en een langere gemiddelde parkeerduur. De parkeeropbrengsten per passagier, transferreizigers niet meegerekend, stegen met 1,0% van EUR 2,89 in 2006 naar EUR 2,92 in 2007.

De bedrijfslasten stegen, onder meer door de kostprijs en overige kosten gerelateerd aan de verkoop van drank en tabak en door hogere commerciële kosten in verband met de liquids & gels maatregelen. Het exploitatieresultaat is in het eerste halfjaar van 2007 met 1,9% gestegen tot EUR 65,3 miljoen.

De stijging van de netto omzet met 27,8% bleef achter bij de stijging van de bedrijfskosten met 64,5%. De verkoop van drank en tabak heeft een lagere marge dan de bestaande activiteiten van de Business Area Consumers.

In de eerste helft van 2007 is voor EUR 35,4 miljoen door de Business Area Consumers geïnvesteerd, onder meer in contract gerelateerde immateriële vaste activa (in verband met de overname van verkoopactiviteiten drank en tabak) en in de uitbreiding van faciliteiten voor lang parkeren.

In het gebied achter de paspoortcontrole werd de eerste vestiging in Nederland van Starbucks geopend en in Schiphol Plaza een winkel van America Today en het Airport Business Point. Dat is een lounge waar zakenmensen na aankomst in alle rust en comfort op hun chauffeur kunnen wachten. Het Priviumprogramma, dat in 2001 werd geïntroduceerd op Schiphol en dat frequente reizigers onder meer de mogelijkheid biedt om met behulp van irisherkenning snel de grens te passeren, telt nu bijna 38.000 leden; ruim 8.000 meer dan aan het eind van het eerste halfjaar van 2006.

Nieuwe samenwerkingsverbanden
In maart 2007 hebben Schiphol Group en de luchthaven van Guangdong in Guangzhou, China een intentie overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van commerciële activiteiten op het gebied van retail en horeca op de luchthaven in Guangzhou. Op basis van een business plan wil men bezien of men tot een lange termijn samenwerking voor de non-aviation activiteiten op de luchthaven in Guangzhou kan komen.

Op 3 mei 2007 heeft Schiphol Group een intentieovereenkomst gesloten met The Nuance Group AG om een joint venture op te richten, waarin de drank- en tabakwinkels van Schiphol Group en de chocolade-winkels van The Nuance Group AG zullen worden ondergebracht.

Real Estate
De Business Area Real Estate ontwikkelt, beheert, exploiteert en belegt in vastgoed op en rond lucht-havens in binnen- en buitenland. Het grootste deel van de portefeuille met zowel operationeel als commercieel vastgoed bevindt zich op en rond Amsterdam Airport Schiphol. Omzetbronnen zijn: verhuurinkomsten uit terreinen en gebouwen. Daarnaast draagt de business area in belangrijke mate bij aan het groepsresultaat via overige resultaten uit vastgoed (de verkoop, uitgifte van erfpachten en waardeveranderingen van terreinen en gebouwen). De business area was in de eerste helft van 2007 goed voor 11,3% van de netto omzet en 44,5% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

In EUR miljoen
HJ 07
HJ 06
+/-

2006
Netto omzet
61,0
52,4
16,4%

109
Resultaat uit hoofde van verkoop vastgoed
2,8
-
-

10
Waardeveranderingen vastgoed
45,4
16,1
181,3%

28
Bedrijfslasten
29,1
23,2
25,7%

47
EBITDA
88,4
55,7
58,6%

120
Exploitatieresultaat
79,9
45,3
76,3%

101
Investeringen vaste activa
59,1
22,8
158,8%

69

De inkomsten uit verhuur stegen met 8,8% van EUR 49,6 tot EUR 54,0 miljoen, onder meer door een eenmalige bate ad EUR 2,5 miljoen als gevolg van de afkoop van een huurcontract, groei van de vastgoedportefeuille (van 427.297 m2 per december 2006 tot 480.809 m2 per juni 2007) en door een stijging van de bezettingsgraad van het vastgoed van de business area (van 92,8% per december 2006 naar 94,4% per juni 2007, exclusief de kantoorgebouwen 70 en 72). De opbrengst uit overige activiteiten nam toe van EUR 1,4 tot EUR 5,4 miljoen, met name door hogere opbrengsten uit werken ten behoeve van derden.

In het eerste halfjaar van 2007 is voor EUR 8,6 miljoen aan vastgoed verkocht met een boekwinst van EUR 2,8 miljoen. In de eerste helft van het jaar 2006 werd geen vastgoed verkocht.

De waardeveranderingen vastgoed stegen in het eerste halfjaar van 2007 fors, van EUR 16,1 miljoen in 2006 naar EUR 45,4 miljoen in 2007. De stijging was te danken aan de ontwikkeling, aankoop en verbouwing van vastgoed en een stijging van de taxatiewaarden van bestaande objecten. Vooral hierdoor is het exploitatieresultaat van de Business Area Real Estate in het eerste halfjaar van 2007 aanzienlijk gestegen, met EUR 34,6 miljoen tot EUR 79,9 miljoen. Exclusief de waardeveranderingen vastgoed steeg het exploitatieresultaat met 18,2%, van EUR 29,2 miljoen naar EUR 34,5 miljoen.

De bedrijfslasten stijgen met EUR 5,9 miljoen tot EUR 29,1 miljoen. Dit is voor EUR 3,1 miljoen een gevolg van een stijging van de kosten van werken voor derden. Op deze activiteit zit vrijwel geen marge. De toename van deze activiteit zorgt er daarom mede voor dat de omzet procentueel gezien minder snel stijgt dan de bedrijfslasten.

Er werd in het eerste halfjaar van 2007 voor EUR 59,1 miljoen door de Business Area Real Estate geïnvesteerd, vooral in de bouw van een multi-tenant kantoorgebouw voor onder meer Microsoft op Schiphol-Centrum, dat een totaal vloeroppervlak van 32.000 m2 krijgt.

Verder werd vrachtgebouw 9 op Cargo World Schiphol-Zuidoost opgeleverd. Menzies Aviation en Skylink, twee vrachtafhandelaren, huren 75% van dit gebouw. De resterende 25% is met ingang van juli 2007 verhuurd aan World Flight Services. Het gebouw heeft 24.600 m2 bedrijfsruimte en 3.900 m2 kantoorruimte. Ook kocht de Business Area Real Estate twee vrachtgebouwen op Schiphol-Zuid.

Met Panalpina, een van de grootste logistieke dienstverleners in de wereld is een contract getekend, voor de ontwikkeling van een vrachtgebouw aan het platform op Schiphol-Zuidoost bestaande uit een loods van 10.000 m² en 2.000 m² kantoorruimte.

Bij de luchthaven Malpensa in Italië is op Avioport Logistics Park een tweede linie vrachtgebouw met een oppervlakte van 12.000 m² opgeleverd. Dit gebouw is volledig verhuurd aan Agusta Westland.

Alliances & Participations
Vanuit de Business Area Alliances & Participations wordt de AirportCity-formule internationaal vermarkt. Onder de business area vallen de binnenlandse luchthavens, overige deelnemingen en buitenlandse luchthavens. Omzetbronnen van de binnenlandse luchthavens zijn hoofdzakelijk havengelden en parkeergelden. De buitenlandse luchthavens dragen bij aan het groepsresultaat door middel van performance fees en dividenden via resultaat deelnemingen, rentebaten en via intellectual property fees. Tot de overige deelnemingen behoren onder meer Schiphol Telematics en Utilities. Schiphol Telematics levert telecomdiensten aan bedrijven op en rond de luchthaven. In Utilities worden omzetten verantwoord voor het transport van elektriciteit en gas en de levering van water. De business area was in de eerste helft van 2007 goed voor 6,2% van de netto omzet en 2,1% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. Gegeven de waarderingsmethodiek van deelnemingen (equity method) vormen veranderingen in de reële waarde van deelnemingen geen onderdeel van het resultaat.

In EUR miljoen
HJ 07
HJ 06
+/-

2006
Netto omzet
33,5
29,9
12,0%

66
Waardeveranderingen vastgoed
-0,1
-
-

-
Bedrijfslasten
29,7
27,2
9,5%

61
EBITDA
8,7
7,6
14,4%

17
Exploitatieresultaat
3,8
2,8
37,1%

6
Investeringen vaste activa
6,4
2,7
137,7%

6

Binnenlandse luchthavens
Zowel Rotterdam Airport als Eindhoven Airport realiseerden een stijging in de omzet uit havengelden, Rotterdam vooral door een verhoging van de tarieven per 1 april 2007 en Eindhoven vooral door een aanzienlijke stijging van het aantal passagiers. Beide luchthavens zagen daarnaast hun omzet uit parkeren toenemen. Door stijgende en deels ook eenmalige kosten bleef het exploitatieresultaat van Eindhoven Airport op het niveau van 2006. Rotterdam Airport realiseerde wel een stijging in het exploitatieresultaat.

Het aantal passagiers op Eindhoven Airport steeg in het eerste halfjaar met 40,0% tot ruim 710.000, vooral door toevoeging van vier nieuwe low cost bestemmingen. Het aantal passagiers op Rotterdam Airport steeg in het eerste halfjaar van 2007 met 1,2% (van 516.000 in 2006 naar 522.000 in 2007).

De gemeenteraad van Lelystad is op 10 mei akkoord gegaan met een voorstel van het college van B&W om in te stemmen met een groei van Lelystad Airport tot maximaal 4 miljoen passagiers per jaar. Het milieu-effect rapport voor verlenging van de startbaan tot 2.100 meter en het gebruik van de luchthaven voor commercieel verkeer is in juni door het ministerie van Verkeer en Waterstaat geaccepteerd.

Buitenlandse luchthavens
De buitenlandse activiteiten van de business area droegen in de vorm van rentebaten en dividenden EUR 11,2 miljoen bij aan het resultaat voor belastingen van Schiphol Group (1e halfjaar 2006: EUR 6,9 miljoen). De belangrijkste bijdrage kwam van de deelneming in Brisbane (EUR 10,1 miljoen). Hierin is een extra uitkering van dividend ad EUR 3,1 miljoen begrepen als gevolg van een eenmalig belastingvoordeel.

Het aantal passagiers dat gebruik maakte van Terminal 4 op JFK Airport, New York, steeg in de eerste zes maanden van 2007 met 17,3% tot 4,1 miljoen. Brisbane Airport verwerkte in de eerste zes maanden van 2007 8,5 miljoen passagiers; 9,1% meer dan in de vergelijkbare periode in 2006.

Schiphol International is er niet in geslaagd een strategisch partnerschap te sluiten met Nanjing Lukou International Airport in China. Onderdeel van de samenwerking zou een participatie in het aandelenkapitaal van de luchthaven zijn geweest. Nanjing koos echter voor een andere partij.

Overige deelnemingen en activiteiten
Een kleine daling in het exploitatieresultaat van Utilities (met EUR 0,4 miljoen) wordt gecompenseerd door een kleine stijging in het exploitatieresultaat van Schiphol Telematics (met EUR 0,8 miljoen).

Overige ontwikkelingen
In maart 2007 heeft Schiphol Group het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan gepubliceerd (zie www.schipholgroup.com). Hiermee wordt het totaal beoogde ruimtelijke programma tot 2015 in beeld gebracht. Schiphol Group wil hiermee de gemeente Haarlemmermeer, andere overheden en belanghebbenden duidelijkheid bieden over haar uitbreidingsplannen voor de eerstkomende tien jaar en de beweegredenen en argumenten die hieraan ten grondslag liggen. Het Ruimtelijk Ontwikkelingsplan biedt een basis voor nieuw op te stellen bestemmingsplannen.

In mei 2007 heeft Schiphol Group een lange termijn visie gepubliceerd onder de titel 'Een wereldwijd netwerk voor een concurrerende Randstad' (zie www.schipholgroup.com). De visie behelst de periode op (middel)lange termijn: 2015/2025 tot het jaar 2030. Met de Lange Termijn Visie geeft Schiphol Group invulling aan het verzoek van het kabinet naar aanleiding van de publicatie van het Kabinetstandpunt Schiphol (2006). In dit standpunt is een verkenning aangekondigd die duidelijk moet maken welke opties er zijn om mogelijk capaciteitsknelpunten op lange termijn voor de mainport Schiphol te ondervangen.

In juni 2007 is tussen Schiphol Nederland BV en de vakbonden een definitief akkoord bereikt over een nieuwe twee jarige CAO. De CAO voorziet in structurele loonsverhogingen van 2,75% per 1 april 2007 en per 1 april 2008. Voorts zijn eenmalige uitkeringen afgesproken van 0,25% in december 2007 en in december 2008. Tenslotte is een uitbreiding van de winstdeling overeengekomen.

De Tweede Kamer heeft op 5 juli ingestemd met het akkoord van de "Alders-tafel" om Schiphol toe te staan tot 2010 te groeien tot 480.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Aan dit voorstel is een aantal hinderbeperkende maatregelen verbonden en een aantal maatregelen om de leefkwaliteit in de omgeving van de luchthaven te verbeteren. Deze maatregelen zijn vastgelegd in twee convenanten, die nader worden toegelicht op pagina 17 van dit persbericht. De Alders-tafel is een overleg van omgeving en luchtvaartsector onder leiding van de commissaris van de Koningin in Groningen, Hans Alders.

Op 13 juli hebben de ministers van Verkeer en Waterstaat en van VROM het milieueffectrapport (MER) voor de korte termijn (tot 2010) aanvaard. Dit MER is opgesteld door Schiphol Group en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en brengt de milieueffecten in beeld op basis van een scenario van 480.000 vliegbewegingen dat voldoet aan de door de overheid gestelde criteria. Op grond hiervan zal in de tweede helft van 2007 een nieuw Luchthavenverkeerbesluit (LVB) worden opgesteld, dat naar verwachting begin 2008 in werking zal treden. Op basis van dit voorgenomen besluit zal de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) de luchthaven voor het gebruiksjaar 2007 anticiperend handhaven. Dat wil zeggen dat de zich ontwikkelende geluidbelasting in de handhavingpunten rond Schiphol zal worden getoetst aan de nieuwe grenswaarden van het ontwerp-LVB en niet aan de "oude" grenswaarden.

Credit Rating
Standard & Poor's (AA- met negative outlook) en Moody's Investor Service (Aa3 met stable outlook) hebben hun credit rating voor NV Luchthaven Schiphol en Schiphol Nederland BV herbevestigd per 20 juli 2007 respectievelijk 9 februari 2007.

Gebeurtenissen na balansdatum
Gedurende de eerste helft van 2007 en kort na balansdatum hebben zich wat betreft het Groenenbergterrein een aantal ontwikkelingen voorgedaan. Kortheidshalve wordt verwezen naar de toelichtingen hieromtrent op pagina 16 van dit persbericht.

Via de onderstaande link krijgt u het volledige persbericht inclusief de balans, winst- en verliesrekening, mutatieoverzicht van het eigen vermogen en kasstroomoverzicht.

Schiphol Group 2007 halfjaarcijfers


Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl