Het vijfsterren ziekenhuis is nabij

30/08/2007 08:30



Roland Berger Strategy Consultants



Roland Berger identificeert belangrijkste trends in gezondheidszorg Het vijfsterren ziekenhuis is nabij

Amsterdam, donderdag 30 augustus 2007 - De zorgsector gaat de komende jaren drastisch veranderen. Onder invloed van de verdere marktwerking krijgen specifieke doelgroepen steeds meer gespecialiseerde diensten aangeboden. "De opkomst van het vijfsterren ziekenhuis is nabij," voorspelt Roland Berger Strategy Consultants op basis van een internationale studie naar de belangrijkste trends in de zorgsector.

Door de toenemende vergrijzing en de steeds hogere eisen die aan de kwaliteit van onze gezondheidszorg worden gesteld, zijn diverse Europese zorgstelsels in de afgelopen jaren drastisch op de schop gegaan. Door meer ruimte voor marktwerking te creëren en innovatie te stimuleren, werd getracht de zorggerelateerde overheidsuitgaven terug te dringen, met behoud - en waar mogelijk verbetering - van de medische kwaliteit. In de meeste Europese landen wordt echter nog steeds negen tot twaalf procent van het BNP aan gezondheidszorg besteed, en in veel van deze landen groeien de zorgkosten nog steeds harder dan de economie. Bovendien wordt de gezondheidszorg in alle landen nog voor het overgrote deel gefinancierd met publiek geld.

"De voor vrijwel ieder land belangrijkste sector van de economie, staat de komende jaren dus nog voor enorme uitdagingen, maar ook enorme kansen," zegt Tijo Collot d'Escury, managing partner van de Nederlandse vestiging van Roland Berger: "Om die kansen te kunnen benutten, moeten de spelers in deze markt hier hun businessmodellen wel op afstemmen, om ook in de toekomst succesvol te kunnen blijven. Om die reden hebben wij in kaart gebracht wat de belangrijkste zorgtrends zijn en hoe instellingen en zorgverzekeraars hierop in kunnen springen."

De zorgonderneming
Eén van de trends is dat zorg niet langer alleen gemeten wordt op basis van het kostenplaatje. De 'zorginstelling nieuwe stijl' is volgens Roland Berger niet anders dan een onderneming die zich moet positioneren op basis van een specifieke balans tussen prijs en kwaliteit. Robin Alma, senior consultant en mede-oprichter van het Amsterdamse Healthcare Competence Center van Roland Berger: "Het hoeft niet anders te werken dan in bijvoorbeeld de hotelbranche. Het Hilton en Formule1 Hotels zijn beide succesvol. Ze spreken een eigen markt aan met een eigen belofte en eigen prijs-kwaliteitverhouding."

Hiermee hangen ook twee andere trends samen: de verschuiving van producten naar diensten, en de toenemende bereidheid van mensen om voor additionele zorg te betalen. "Dit biedt ruimte aan geheel nieuwe concepten," vervolgt Alma. "Van roomservice aan je ziekenhuisbed zijn nu al voorbeelden. Wij verwachten dan ook dat er volledige vijfsterren ziekenhuizen zullen ontstaan." Dat betekent volgens het bureau ook dat zorgaanbieders veel actiever naar buiten moeten treden om zich te profileren op hun specifieke, onderscheidende diensten. In de studie noemt Roland Berger daarom ook de verschuiving van instituut naar merk als belangrijke trend.

Tweedeling accepteren
In de toekomst ontstaat er steeds meer keuzevrijheid in de zorg. "Als mensen gouden kranen op hun kamer willen, dan moet dat kunnen. Die tweedeling zijn wij in Europa minder gewend, maar het is niet wezenlijk anders dan het betalen van een meerprijs voor een groter huis of meer beenruimte in het vliegtuig. Het grote voordeel hiervan, is dat dergelijke diensten vaak dusdanig winstgevend zijn dat het algehele kwaliteitsniveau stijgt. Zo profiteert de minder bedeelde patiënt hier ook van." Roland Berger is minder bang voor Amerikaanse taferelen waarbij de minderbedeelden soms niet goed worden behandeld: "Onze historie en de cultuur die daaruit is voortgevloeid laat dat niet toe. De breedst gedeelde opvatting blijft toch: zorg voor de armen. Een zeer toepasselijk motto in dit verband."

Prestatieloon
Doordat het steeds eenvoudiger is geworden om de kwaliteit van zorg te meten, zullen zorgverzekeraars hier ook steeds meer op gaan sturen en hier financiële prikkels aan verbinden. Deze trend staat bekend als Pay for Performance. Deze vorm van prestatieloon komt naar de verwachting van Roland Berger de zorgkwaliteit ten goede. Alma: "We ervaren dit zelf al met onze jaarlijkse ziekenhuisstudie. De gemiddelde kwaliteit ligt nu alweer hoger dan in het afgelopen jaar. De negatieve uitleg hiervan is dat instellingen gericht proberen te sturen op de officiële kwaliteitsindicatoren die de Inspectie voor de Gezondheidszorg hanteert om hun kwaliteit te meten. Ik denk echter dat het merendeel van de zorgaanbieders haar eigen dienstverlening en imago zeer serieus neemt, omdat ook zij weten dat dit in de toekomst steeds belangrijker wordt."

Grenzeloos gespecialiseerd
De snelle opkomst van privé-klinieken in de afgelopen jaren toont volgens Roland Berger aan dat specialisatie de toekomst heeft. "De basisspecialisaties moet je natuurlijk bij elkaar houden in het oude vertrouwde ziekenhuis. Maar kijk eens naar het succes van de ooglaser-klinieken: vroeger was dit het terrein van de afdeling oogheelkunde," zegt Collot d'Escury. "Mensen zijn ook bereid verder te reizen voor gespecialiseerde zorg. Als er wat met je gezondheid is, wil iedereen uiteindelijk het hoogst haalbare." Als gevolg hiervan voorziet Roland Berger veel meer mobiliteit in de sector, zowel onder patiënten als onder zorgaanbieders.

Over het onderzoek
Het onderzoek maakt deel uit van Trends in European Health Care, evenals Exploring New Territories - ook wel bekend als de 'ziekenhuisstudie' - die Roland Berger jaarlijks uitvoert onder alle 92 Nederlandse algemene, top-klinische en academische ziekenhuizen. Zie hiervoor het persbericht 'Kwaliteit Nederlandse ziekenhuizen neemt toe' dat tevens vandaag is uitgegeven. Voor het eerst heeft Roland Berger dit jaar ook een internationaal deel aan de studie toegevoegd, waarin de belangrijkste trends in de zorgmarkt worden besproken. Daarbij zijn naast Nederland ook Frankrijk, Duitsland, België en Zwitserland bestudeerd. In haar studie draagt Roland Berger cases aan in binnen- en buitenland, waar zorginstellingen, farmaceuten, zorgverzekeraars en de overheid hun voordeel mee kunnen doen.

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim 1.700 medewerkers in 33 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.


- Einde bericht -





http://www.rolandberger.nl