Partij van de Arbeid

Den Haag, 30 augustus 2007

Vragen van de leden Vermeij en Samsom (beiden PvdA) en Cramer (CU) aan de minister van Verkeer en Waterstaat

over de spoortunnel in Delft


1. Kent u het artikel Uitsluitsel spoortunnel Delft op 6 september uit het AD van 20 augustus jl.?


2. Herinnert de minister zich zijn uitspraken tijdens het algemeen overleg netwerkaanpak op 5 juli jl. waarin hij aangaf dat het aanleggen van een volledige tunnelbak ten behoeve van vier sporen een belangrijk element vormt waar het de capaciteitsuitbreiding op het spoor tussen Rotterdam en Den Haag betreft? Evenals zijn uitspraken dat de meerkosten van het direct aanleggen van zo'n volledige tunnelbak relatief laag zijn, en het later aanleggen van zo'n constructie in elk geval duurder is?


3. Heeft de minister de quickscan spoortunnel Delft zoals aangekondigd in het algemeen overleg Netwerkaanpak afgelopen zomer uitgevoerd, en zo ja, wat was daarvan de uitkomst? Ontvangt de Kamer de resultaten van deze quickscan op korte termijn, zodat de uitkomst in de aanbesteding nog kan worden meegenomen?


4. Deelt de minister nog altijd de mening dat het goedkoper is en minder overlast veroorzaakt indien de spoortunnelconstructie Delft meteen in eerste aanleg gereed wordt gemaakt voor vier sporen? Zo ja, wordt dit dan ook meegenomen in de aanbesteding waarvan de deadline in september a.s. is vastgesteld?


5. Hoe groot is het verschil in kosten tussen nu een tunnelconstructie voor vier sporen aanbesteden en dit later additioneel aanbesteden? Welke financiële constructies overweegt de minister?


6. Klopt het dat indien niet op zeer korte termijn (in september) gekozen wordt voor het aanbesteden van een tunnelconstructie voor vier sporen, er een nieuwe procedure moet worden gestart en de aanleg van de tunnel niet in 2012 maar veel later gereed zal zijn? Hoeveel extra kosten zijn aan deze vertraging verbonden? En wat zijn de gevolgen qua capaciteit voor het personenvervoer én goederenvervoer over het spoor? Acht de minister dat een reële optie?


7. Bent u bereid deze vragen vóór 31 augustus te beantwoorden i.v.m. de deadline voor de aanbesteding?

http://www.ad.nl/denhaag/delft/article1598994.ece