Universiteit Twente

Internationaal hotelwezen gebaat bij kennis nationale cultuur

Het internationale toerisme is in de laatste decennia sterk toegenomen. Steeds meer hotels openen hun deuren voor internationale gasten. Maar die hebben zulke uiteenlopende wensen en eisen dat het hotelmanagement moeilijk aan kwaliteitsnormen kan voldoen. In zijn promotieonderzoek aan de Universiteit Twente doet de bedrijfskundige Yasser Ahmed Al Tayeb suggesties om de dienstverlening in de hotelsector te verbeteren.

Al Tayeb heeft gekeken naar de samenhang tussen dienstverlening en nationale cultuur vanuit het perspectief van de dienstverlener. Ter verklaring van nationale culturen belicht hij vier aspecten: machtsafstand, omgang met onzekerheid, individualisme/collectivisme en oriëntatie op korte en lange termijn. Ze doen zich gelden bij medewerkers en management van hotels, maar manifesteren zich bij voorbeeld ook in werkomgeving, design van het hotel en regels en structuren.

De Twentse promovendus heeft vier case studies uitgevoerd, twee in Nederland en twee in Egypte. Het gehanteerde theoretische model is een matrixmodel, waarin veertien mechanismen zijn beschreven, steeds in gedrag van personen. Enkele voorbeelden van de mechanismen zijn: gedrag waaraan geldelijke overwegingen ten grondslag liggen, prestaties gericht op klanttevredenheid en communicatie op basis van regels.

De promotie vindt plaats op 30 augustus 2007 aan de Universiteit Twente, faculteit Management en Bestuur. Het proefschrift is getiteld: The effects of national culture on service quality. Towards a new model in the hotel sector.


Laatst gewijzigd op 28-08-2007 10:48:40 door Webmaster