abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer der
Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
5 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/6862 2060723860
Onderwerp
Kamervragen Spoortunnel Delft
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen over de Spoortunnel in Delft, gesteld door de leden
Vermeij, Samson en Cramer.
1. Kent u het artikel "Uitsluitsel spoortunnel Delft op 6 september"? 1
1. Ja.
2. Herinnert u zich uw uitspraken tijdens het algemeen overleg netwerkaanpak op
5 juli 2007, waarin u aangaf dat het aanleggen van een volledige tunnelbak ten
behoeve van vier sporen een belangrijk element vormt waar het de
capaciteitsuitbreiding op het spoor tussen Rotterdam en Den Haag betreft?
Herinnert u zich tevens uw uitspraken waarin u aangaf dat de meerkosten van het
direct aanleggen van zo'n volledige tunnelbak relatief laag zijn, en dat het later
aanleggen van zo'n constructie in elk geval duurder is?
2. Ja.
Voor de realisatie van het project is een Bestuurlijke Uitvoeringsovereenkomst
tussen gemeente en het Rijk gesloten. Deze Uitvoeringsovereenkomst voorziet in
de aanleg van een volledige tunnelbak. Het gaat dan om een vier sporige
tunnelbak waarvan minimaal twee sporen zijn uitgegraven en ingericht.
1 http://www.ad.nl/denhaag/delft/article1598994.ece
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/6862
Door de aanleg van een tunnelbak waarin een derde en vierde spoor kunnen
worden uitgegraven en ingericht zijn de additionele kosten als gevolg van het
eventueel later besluiten tot vier sporige inrichting beperkt.
3. Heeft u de quickscan spoortunnel Delft zoals aangekondigd in het algemeen
overleg Netwerkaanpak afgelopen zomer uitgevoerd? 2 Zo ja, wat was daarvan de
uitkomst? Ontvangt de Kamer de resultaten van deze quickscan op korte termijn,
zodat de uitkomst in de aanbesteding nog kan worden meegenomen?
3. Ja. Uit de quick scan blijkt dat er op basis van de beschikbare prognoses en
afhankelijk van het gehanteerd groeiscenario vroeg of laat een knelpunt optreedt
wat betreft de zitplaatscapaciteit van het huidige materieel. Voor het oplossen van
dat knelpunt zijn er meerdere oplossingsrichtingen te bedenken die uiteenlopen
van uitbreiding van het aantal treinen en de infrastructuurcapaciteit tot enkel
wijziging van lijnvoering en inzet van dubbeldekker en/of langere treinen.
De quick scan wordt u toegestuurd met de eindresultaten van de LMCA.
4. Deelt u nog altijd de mening dat het goedkoper is en minder overlast veroorzaakt
indien de spoortunnel constructie Delft meteen in eerste aanleg gereed wordt
gemaakt voor vier sporen? Zo ja, wordt dit dan ook meegenomen in de
aanbesteding waarvan de deadline in september aanstaande is vastgesteld?
4. Ja. Ik heb daarom besloten om nu reeds 20 mln extra bij te dragen ten behoeve
van kleine infrastructurele aanpassingen voor een toekomstvaste invulling van de
spoorcorridor Delft, zodat de eventuele aanleg van viersporigheid in de toekomst
goedkoper is en minder overlast met zich meebrengt. Deze kleine infrastructurele
aanpassingen voorzien, ten opzichte van de oorspronkelijke plannen, in een
verlenging van de tunnel aan de noordzijde nabij het DSN terrein. Dat voorkomt
dat in de toekomst, indien tot aanleg van vier sporigheid besloten wordt, de
tunnel op dat moment moet worden verlengd en de kruisende wegen
dientengevolge gereconstueerd moeten worden. De aanpassingen zullen worden
meegenomen in de aanbesteding in september.
5. Hoe groot is het verschil in kosten tussen nu een tunnelconstructie voor vier
sporen aanbesteden en dit later additioneel aanbesteden? Welke financiële
constructies overweegt u?
5. Er wordt reeds een tunnelconstructie voor vier sporen aanbesteed.
In aanvulling kan ik u wel meedelen dat het mij duidelijk is dat het uitgraven en
inrichten van het derde en vierde spoor binnen die tunnelconstructie, met het nu
beschikbare investeringsbedrag niet mogelijk is. Deze additionele kosten voor het
gebruiksklaar maken van het derde en vierde spoor zijn substantieel.
2 Kamerstuk 29 644, nr. 82
---
VENW/DGP-2007/6862
6. Moet, indien niet op zeer korte termijn (in september) gekozen wordt voor het
aanbesteden van een tunnelconstructie voor vier sporen, er een nieuwe procedure
worden gestart en zal de aanleg van de tunnel dan niet in 2012 maar veel later
gereed zijn? Hoeveel extra kosten zijn aan deze vertraging verbonden? Wat zijn
de gevolgen qua capaciteit voor het personenvervoer én goederenvervoer over
het spoor? Acht u dit een reële optie?
6. Neen, er is namelijk een tunnelconstructie voor vier sporen aanbesteed. Als op een
later moment besloten wordt om het derde en vierde spoor binnen die
tunnelconstructie uit te graven en in te richten dan hoeft de
aanbestedingsprocedure niet herstart te worden. Dit zal geen extra gevolgen
hebben voor de capaciteit voor het personenvervoer én goederenvervoer over het
spoor, omdat het uitgraven en inrichten van die sporen de treinenloop in de
andere tunnelbuis niet hindert. Deze optie is overeengekomen met Gemeente
Delft, ProRail en het Ministerie van VROM, en acht ik vooralsnog reëel
7. Bent u bereid deze vragen vóór 31 augustus aanstaande te beantwoorden in
verband met de deadline voor de aanbesteding?
7. Ik heb de vragen zo snel mogelijk beantwoord.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat