CDA Statenfractie Gelderland

Persbericht

CDA Gelderland wil duurzame oplossing voor de N18

Op 17 augustus j.l. hebben Annie Schreijer-Pierik, Ger Koopmans en Henk-Jan Ormel, leden van de Tweede Kamer voor het CDA, op uitnodiging van de Gelderse Statenfractie een bezoek gebracht aan het geplande tracé van de N18. Samen met Statenleden en raadsleden van de gemeenten Oost Gelre, Berkelland en Oude IJsselstreek hebben ze verschillende onderdelen van het tracé van de N18 bekeken.

Op dit moment is nog geen keuze gemaakt uit de tracéalternatieven voor de huidige N18. De MER-procedure loopt nog steeds, ook omdat er slechts middelen beschikbaar zijn voor 1 van de varianten, n.l. een opwaardering van het bestaande tracé, inclusief de omleidingen Eibergen en Haaksbergen/Usselo. De provincies Gelderland en Overijssel nemen in overweging extra middelen voor dit traject beschikbaar te stellen. De vraag is nu of het Rijk en daarmee de Tweede Kamer ook bereid zijn extra middelen te reserveren, zodat minimaal een vrijliggend tracé van 2 x 1 rijbaan mogelijk wordt, maar een autoweg van 2 x 2 rijbanen zou nog beter zijn. Cijfers wijzen uit, dat deze laatste oplossing ook voor de werkgelegenheid in de regio van uitermate groot belang is.

Nadat de kamerleden over de stand van zaken geïnformeerd zijn is een deel van huidige tracé bekeken, met daarbij bijzondere aandacht voor de verkeersdrukte in de kom van Eibergen.

Het is duidelijk, dat een vrijliggend tracé een aantal belangrijke voordelen heeft op het gebied van economie (meer werkgelegenheid), doorstroming en bereikbaar van de regio s Twente en Achterhoek.

Ook wordt verwacht dat het verkeer bij een doortrekking van de A15 naar de A12 en A18 tot een verdere toename van het verkeer zal leiden, wat de huidige leefbaarheidproblemen nog verder zal vergroten.

Naar aanleiding van dit werkbezoek heeft de CDA fractie in de Provinciale Staten van Gelderland besloten om vooruitlopend op de definitieve uitkomsten van het MER-onderzoek een standpunt te formuleren over het gewenste tracé van de N18. Gezien alle (bovenstaande) argumenten staat het CDA in Gelderland op het standpunt dat een 2 x 2 rijstroken tracé (met een maximum snelheid van 100 km) de meest wenselijke oplossing is voor de verbetering van de leefbaarheid en doorstroming in de regio op langs de N18. Voor dit standpunt wil de CDA-fractie in Gelderland in Den Haag een meerderheid zien te verkrijgen om daarmee het financiële gat te dichten tussen wat nu beschikbaar is en noodzakelijk is voor de realisering van deze variant.

We hopen, dat de fractie van het CDA in de Tweede Kamer dit standpunt zal innemen bij de verdere behandeling van het MIT in september.

Tevens hopen en verwachten we dat de regio s (Achterhoek en Twente) en de Provincie Overijssel een hogere bijdrage zullen overwegen, naast de bereidheid van Gedeputeerde Staten van Gelderland om een hogere bijdrage aan dit project te doen. Het CDA Gelderland zal een voorstel in deze richting steunen.

Nadere informatie:

Albert Schol, CDA-statenlid & fractiecoördinator Mobiliteit & Economische Zaken.

Tel. 0318-645865 of 06-20513289

a.schol@ps.gelderland.nl