TNS NIPO


Publicaties TNS NIPO onderzoek

5 september 2007

Zeventig procent Nederlanders stoort zich aan vloeken

Een grote meerderheid van de Nederlanders (70%) ervaart vloeken als vervelend, blijkt uit het opinieonderzoek 'Vloeken in Nederland' dat TNS NIPO in opdracht van de jubilerende Bond tegen het vloeken heeft uitgevoerd. Tweederde van de Nederlanders is van mening dat mensen, bewust of onbewust, vloeken en andere grove taal overnemen van tv. Het is dan ook niet vreemd dat zeventig procent van de Nederlanders het op prijs stelt dat omroepen vrijwillig een code opstellen ten aanzien van grof taalgebruik.

Nederlanders zijn iets meer gaan vloeken dan zeven jaar geleden. Bij de helft (47%) zegt soms of vaak te vloeken, tegenover 43 procent in 2000. Er wordt meer gevloekt in de directe omgeving van mensen. Een kwart (26%) geeft aan dat er zelden tot nooit gevloekt wordt in hun omgeving. In 1995 en 2000 was dat nog ruim eenderde (resp. 35% en 36%). Jongeren vloeken duidelijk meer dan ouderen.

Vloekende Nederlander wordt steeds vaker aangesproken Zeventig procent van de Nederlanders ervaart vloeken als vervelend. Negen op de tien (87%) Nederlanders zeggen wel eens iets van het vloekgedrag van de ander. In 2000 was dat nog 79 procent. Vrijwel alle ouders (99%) letten bij de opvoeding op het vloekgedrag van de kinderen. 'Zelf het goede voorbeeld geven' is veruit de meest gebruikte methode om te voorkomen dat kinderen het vloeken aanleren. Wat is de meest effectieve aanpak van vloeken volgens de respondenten? Mensen erop aanspreken (op een vriendelijke manier) en een goede opvoeding.

Ruime meerderheid wil aanpak grove taal op tv
Bijna tweederde van de Nederlanders (64%) is van mening dat mensen, bewust of onbewust, vloeken en andere grove taal overnemen van tv-programma's. Driekwart van de Nederlanders (74%) is voor het terugdringen van grove taal op tv. Maar hoe? Zeven op de tien Nederlanders (70%) vinden dat omroepen vrijwillig een code moeten opstellen ten aanzien van vloeken en ander grof taalgebruik. In 2003 was dat nog 59 procent. Ongeveer de helft (53%) vindt het wegpiepen van vloeken en andere grove woorden een goed middel. De Bond tegen het vloeken zal bij de omroepen aandringen op het ondernemen van actie naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten.

Nederlander vindt doelstelling Bond sympathiek
De bekendheid van de Bond tegen het vloeken is in de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Tegelijkertijd is de sympathie voor de doelstelling enorm gestegen. Driekwart van de Nederlanders (75%) zegt het doel van de Bond sympathiek te vinden, tegenover 52% in 2000. Slechts één op de tien Nederlanders (10%) vindt het doel onsympathiek. De Bond verzorgde in 2006 ruim 500 gratis interactieve gastlessen op scholen. 71% van de Nederlanders vindt dit scholenwerk nuttig. Ruim de helft (53%) vindt postercampagnes tegen het vloeken zinvol.

Het complete onderzoeksrapport is te vinden onder de downloads op de website van de Bond tegen het vloeken.

E6916 | TNS NIPOBase CASI | Het veldwerk liep van 22 juni tot en met 4 juli 2007. In totaal deden 1175 respondenten mee (n=1.175). De resultaten zijn herwogen naar religie, geslacht, leeftijd, opleiding, gezinsgrootte en regio.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met Kim de Jongh (tel: 020 522 58 13) van TNS NIPO. Voor meer informatie over de Bond tegen het vloeken kunt u contact opnemen met Peter Smit (voorlichter, tel: 0318 512 002).