Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Effectory

Beloning weinig effect op loyaliteit medewerkers

Loyaliteitsbonus bindt medewerkers niet voor de lange termijn

Amsterdam, 5 september 2007

De mate van beloning heeft weinig invloed op de loyaliteit van medewerkers. Dit blijk uit recent onderzoek van Effectory op basis van ruim 175.000 uitspraken van medewerkers over werkbeleving. Belangrijke factoren die de loyaliteit bij deze medewerkers wel beïnvloeden zijn ontwikkelingsmogelijkheden, uitdagende werkzaamheden en de bedrijfscultuur.

Nu de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt, ligt de focus van HRM voornamelijk op werving en selectie. Maar, nóg belangrijker is het behouden van de juiste mensen. Loyaliteit is hierbij van essentieel belang , zegt Marc Sijtstra, directeur van Effectory.

Beloning nauwelijks van belang
Uit medewerkersonderzoeken van Effectory blijkt volgens Sijtstra dat beloning geen relevante rol speelt bij de binding van medewerkers aan de organisatie. De correlatie tussen beloning en loyaliteit is slechts 24,2%. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de correlatie tussen bedrijfscultuur en loyaliteit, die is 46,3%.

Uiteraard dient de beloning in de basis goed te zijn, maar verhogingen of bonussen gelden slechts als tijdelijke prikkel en niet als continue stimulans , zegt Sijtstra. Een medewerker die wél een bonus krijgt, maar totaal geen mogelijkheden heeft om zichzelf te ontwikkelen en de werksfeer ook niet prettig vindt, wordt niet loyaler.

Ontwikkelingsmogelijkheden en leuke werkzaamheden cruciaal Er zijn wel verschillende andere aspecten te noemen die van invloed zijn op de loyaliteit van medewerkers, zegt Sijtstra. Medewerkers moeten zich thuis voelen bij een organisatie, er moet een zogenaamde imago-klik zijn. Daarnaast moet het werk zelf leuk zijn en spelen voldoende ontwikkelingsmogelijkheden een cruciale rol bij de binding van medewerkers aan een organisatie.

Correlatie met loyaliteit

----------


Ingezonden persbericht