Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 192

datum: 5 september 2007

College legt geactualiseerd communicatiebeleid voor aan de raad

Zorgvuldig, open en trots. Dat is de toon waar het college voor kiest in het geactualiseerde communicatiebeleid, dat aan de raad wordt voorgelegd. In dit Communicatiebeleidskader 2007-2010 staan de uitgangspunten voor de gemeentelijke communicatie. Overheidscommunicatie hoort bij te dragen aan het goed functioneren van de democratie. De communicatie wordt meer ingericht vanuit het gezichtspunt van de burger, waarbij de gemeente rekening houdt met de verwachtingen van verschillende betrokken partijen.

Het geactualiseerde Communicatiebeleidskader 2007-2010 is opgesteld naar aanleiding van het coalitieakkoord, maatschappelijke trends en lokaal onderzoek naar participatie en inspraak. Hierin zijn alle communicatieactiviteiten van de gemeente onderverdeeld in drie domeinen: Aan de stad, Met de stad en Over de stad.

Communicatie aan de stad: zorgvuldig
'Aan de stad' betreft de (wettelijke) informatie- en voorlichtingstaak van de gemeente. Dat kan gaan over uiteenlopende onderwerpen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is; van gemeentelijke belastingen en burgerzaken, tot bouwvergunningen en sociale zekerheid. Deze taak betreft de bulk van het communicatiewerk van de gemeente.

Communicatie met de stad: open
'Met de stad' gaat over de interactieve beleidsvorming, oftewel het gesprek met de stad. Het draait om inwoners de ruimte geven om mee te denken en mee te praten over plannen en projecten. Het college kiest hierbij voor drie vormen: inspraak, consultatie en coproductie. Bij inspraak bepaalt de gemeente het beleid en komt inspraak in het eindstadium, vaak wettelijk verplicht. Bij consultatie ontwikkelt de gemeente samen met belanghebbenden beleid en is de gemeente de eindbeslisser. Coproductie betekent dat de samenwerking tussen gemeente en betrokkenen plaatsvindt op basis van gelijkwaardigheid.

Communicatie over de stad: trots
'Over de stad' is de citymarketing. De stad wil zichzelf in de etalage zetten; herkenbaar en aantrekkelijk voor inwoners, ondernemers en bezoekers. Samen met de partners in de stad en de inwoners wil de gemeente werken aan een herkenbare stijl van de stad. Er wordt al veel ondernomen op het gebied van promotie. Al deze bestaande initiatieven worden gebundeld om zo meer vorm te geven aan de citymarketing en daarmee aan het profiel van Amersfoort.

De discussie met de raad over dit geactualiseerde communicatiebeleid vindt plaats in De Ronde van 18 september 2007.

Informatie: Anke Hendriks, communicatieadviseur, (033) 469 42 09, 06 55 12 12 84, as.hendriks@amersfoort.nl.


---- --