Provincie Friesland


---

PERSBERICHT

Nummer: 261 HZ
Datum: 5 september 2007

Nuttige informatie voor hulpdiensten
Overstromingsrisico's in kaart gebracht

Provincie Fryslân, Wetterskip Fryslân en Rijkswaterstaat hebben de gevolgen van een eventuele dijkdoorbraak en een daarmee gepaard gaande overstroming in kaart gebracht. De resultaten geven inzicht in de snelheid en omvang waarmee een overstroming kan optreden. Die informatie is belangrijk voor overheden en hulpdiensten om voorbereid te zijn bij eventuele calamiteiten.

De risico's bij overstromingen zijn voor heel Nederland in kaart gebracht om goed voorbereid te zijn als zich een overstromingsramp voordoet. Inzicht in het verloop van overstromingen is daarbij van belang. Ook kan op die manier de aanwezigheid van secundaire waterkeringen op waarde geschat worden. De waterkeringen in Fryslân zijn in goede conditie. Het gevaar van een overstroming is daarom gering.

Worst case scenario
Bij het onderzoek is uitgegaan van het ergst denkbare scenario. In dit scenario staat het waterpeil in de Waddenzee op 5 meter boven NAP gedurende 2 uur bij een aanhoudende storm van 45 uur en breken de Waddendijken op meerdere plekken door. Als deze situatie zich voor zou doen, dan zal een groot deel van Fryslân overstromen. Direct in de buurt van een doorbraak en in dieper gelegen delen van de provincie kunnen hierbij (tijdelijk) waterdiepten optreden van méér dan twee meter. Hoe verder van de kust, hoe langer het duurt totdat een gebied overstroomt. Het water staat bijvoorbeeld pas na 12 uur aan de rand van Leeuwarden.

Oefening
In de periode september 2007- november 2008 wordt een oefening door en voor de hulpdiensten, gemeenten, provincie en Wetterskip Fryslân voorbereid, met als doel het handelen tijdens een overstromingsituatie te oefenen. Ter voorbereiding op die grote oefening wordt er door de samenwerkende Friese hulpdiensten nadrukkelijk gekeken naar realistische rampscenario's, evacuatie- dan wel zelfredzaamheidsplannen en de bijbehorende risico- en crisiscommunicatie.


---- --