Provincie Flevoland



Gemeenten aan de slag met verkeersveiligheidsgedrag

Gedeputeerde Staten (GS) willen vanaf 2008 het lokale beleid ten aanzien van verkeersveiligheidsgedrag inbedden in de gemeentelijke situatie, zodat het aanbod beter op de praktijk is toegesneden en maatwerk kan worden geleverd.

Gedeputeerde Dijksma: "De gemeenten zitten veel dichter op de praktijk. Zij hebben contact met de (lokale) (vrijwilligers) organisaties, scholen en buurten en kernen. De gemeente als budgetbeheerder kan straks zelf bepalen aan welke maatregelen en projecten verkeersveiligheidsgeld wordt besteedt."

Door deze decentralisatie hoeft ook niet meer ver van te voren een bijdrage te worden aangevraagd die tussentijds niet meer gewijzigd kan worden. Het risico van `net te laat aanvragen' bestaat niet meer.

Ander voordeel van decentralisatie is dat de projecten niet meer ieder afzonderlijk aangevraagd hoeven te worden bij de provincie en het bijbehorende Werkgroep Verkeersveiligheid en Infrastructuur (WV&I)/Vervoerberaad-traject te doorlopen. Ook de afrekening en verantwoording hoeven niet meer per project afzonderlijk te gebeuren. Hiermee wordt bespaard op procedures en papieren rompslomp voorkomen.

Met de invoering van de decentralisatie wordt EUR 237.500 direct overgedragen aan gemeenten voor lokale projecten. De verdeling tussen de zes gemeenten is opgebouwd uit een basisgedeelte en een variabel gedeelte, dat afhangt van het aantal inwoners per gemeente.

De implementatie van de decentralisatie wordt in overleg met de gemeenten en de organisaties voorbereid, waarbij wordt meegenomen op welke wijze maatschappelijke organisaties zich tot gemeenten kunnen wenden met eventuele subsidieverzoeken. Zodra hierover meer bekend is, worden (potentiële) subsidieaanvragers hierover geïnformeerd.