Gemeenten aan de slag met verkeersveiligheidsgedrag
Gedeputeerde Staten (GS) willen vanaf 2008 het lokale beleid ten
aanzien van verkeersveiligheidsgedrag inbedden in de gemeentelijke
situatie, zodat het aanbod beter op de praktijk is toegesneden en
maatwerk kan worden geleverd.
Gedeputeerde Dijksma: "De gemeenten zitten veel dichter op de
praktijk. Zij hebben contact met de (lokale) (vrijwilligers)
organisaties, scholen en buurten en kernen. De gemeente als
budgetbeheerder kan straks zelf bepalen aan welke maatregelen en
projecten verkeersveiligheidsgeld wordt besteedt."
Door deze decentralisatie hoeft ook niet meer ver van te voren een
bijdrage te worden aangevraagd die tussentijds niet meer gewijzigd kan
worden. Het risico van `net te laat aanvragen' bestaat niet meer.
Ander voordeel van decentralisatie is dat de projecten niet meer ieder
afzonderlijk aangevraagd hoeven te worden bij de provincie en het
bijbehorende Werkgroep Verkeersveiligheid en Infrastructuur
(WV&I)/Vervoerberaad-traject te doorlopen. Ook de afrekening en
verantwoording hoeven niet meer per project afzonderlijk te gebeuren.
Hiermee wordt bespaard op procedures en papieren rompslomp voorkomen.
Met de invoering van de decentralisatie wordt EUR 237.500 direct
overgedragen aan gemeenten voor lokale projecten. De verdeling
tussen de zes gemeenten is opgebouwd uit een basisgedeelte en een
variabel gedeelte, dat afhangt van het aantal inwoners per gemeente.
De implementatie van de decentralisatie wordt in overleg met de
gemeenten en de organisaties voorbereid, waarbij wordt meegenomen op
welke wijze maatschappelijke organisaties zich tot gemeenten kunnen
wenden met eventuele subsidieverzoeken. Zodra hierover meer bekend
is, worden (potentiële) subsidieaanvragers hierover geïnformeerd.
Provincie Flevoland