Kwaliteitseisen NVM-makelaars van kracht en toetsbaar

05/09/2007 10:53


NVM


Nieuwegein, 5 september - De kwaliteitseisen waaraan leden van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) moeten voldoen, zijn vanaf deze maand officieel van kracht. De NVM heeft recent de eisen rond de onafhankelijkheid en deskundigheid van haar leden aangescherpt en verduidelijkt. Dit om het vertrouwen van de klant te versterken. Het is voor de klant namelijk niet altijd duidelijk welke diensten door een makelaar worden geleverd en welke kwaliteit van dienstverlening verwacht mag worden.
Het gaat in principe om kwaliteitseisen die, naast de al bestaande eisen, verzekeren dat de consument goed wordt bediend en meer inzicht krijgt in de werkwijze van de NVM-makelaar.
Zo moet een NVM-makelaar aan alle betrokken partijen duidelijk maken dat hij uitsluitend de belangen van zijn opdrachtgever behartigt. Deze regel is nodig om verwarring te voorkomen over de positie van de NVM-makelaar. Dit houdt onder andere in dat de makelaar die het pand namens zijn opdrachtgever in de verkoop heeft niet tegelijkertijd voor datzelfde pand voor de kopende partij mag werken.
Ook moet een NVM-makelaar voorkomen dat hij in een positie terechtkomt dat er zich een verstrengeling van belangen zou kunnen voordoen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de makelaar die het pand namens zijn opdrachtgever in de verkoop heeft uitsluitend met toestemming van de verkopende partij de aankoper van datzelfde pand mag adviseren over de financiering. De makelaar mag de wederpartij nooit adviseren over de hoogte van een uit te brengen bod omdat hij anders de belangen van de verkoper zou schaden.

Sinds 2001 wordt van de NVM verlangd dat zij aan zelfregulering werkt binnen haar branche. Proactieve controle en sancties bij niet naleven vormen de instrumenten om te toetsen of NVM-makelaars in de praktijk voldoen aan de gestelde eisen. Daarbij zal niet alleen regelmatig worden getoetst of een bij de NVM aangesloten makelaarskantoor aan alle basiseisen (kwaliteit, opleidingen e.d.) voldoet, maar ook of de door de klant verwachte dienstverlening daadwerkelijk wordt geleverd. De NVM vindt dat haar leden de plicht hebben om de consument een goede kwaliteit dienstverlening te bieden.

http://www.nvm.nl



NVM