âFiat Professionalâ boort tijdens TERTS 2007 nieuw marktsegment aan
(9/5/2007)
Fiat grijpt âThe European Road Transport Showâ aan om haar nieuwe
âMini Cargoâ voor het eerst te tonen. Met dit model begeeft het
Italiaanse merk zich in een compleet nieuw marktsegment. Tevens zijn
andere succesvolle modellen als Dobló Cargo, Scudo en Ducato te
bewonderen.
Fiat Professional timmert aan de weg met een groeiend productaanbod.
Na de succesvolle introductie van de Dobló Cargo, de Scudo en de
Ducato presenteert het Italiaanse merk wederom een nieuw model. Alle
informatie zal tijdens de persconferentie bekend gemaakt worden.
De kwaliteit, veelzijdigheid en niet te vergeten de gunstig geprijsde
Fiat Professional modellen hebben geleid tot een verkoopexplosie. In
een fors gegroeide cumulatieve totaalmarkt (t/m eind augustus 2007)
steeg het aantal registraties met 23,3 %. Fiat Professional
daarentegen verkocht in diezelfde periode 2.882 modellen waarmee het
een verkoopstijging van maar liefst 67,8% wist te bereiken en een
marktaandeel behaalde van 5%.
Primeur: Dobló Cargo Maxi Natural Power en luxe Scudo met dubbele
cabine
Fiat investeert in een schoner milieu. Het Italiaanse merk is
wereldwijd al ruim 10 jaar marktleider op het gebied van
aardgasmotoren. Zonder twijfel is aardgas (CNG) momenteel de meest
milieuvriendelijke brandstof (lage uitstoot CO en de uitstoot van
fijnstof is vrijwel nihil) die we kennen. Bovendien is aardgas in
ruime mate voorhanden en -met een kiloprijs van
⬠0,63- economisch interessant. De Dobló Cargo was al verkrijgbaar
op deze milieuvriendelijke brandstof, nu is ook de Cargo met verlengde
wielbasis, oftewel de Maxi, beschikbaar op CNG. Een primeur!
De dieselvariant van de Fiat Dobló Cargo is leverbaar met een
dieselpartikelfilter (DPF). Gevolg hiervan is minder belasting voor
het milieu en dankzij variabele turbo geometrie -waarbij de standen
van turbobladen varieert- meer vermogen uit een liter diesel.
De 1.3 Multijet 16v met roetfilter levert een vermogen van 85 pk (ipv
75) en een koppel van 200 Nm (was 190). De 1.9 Multijet 8v met
roetfilter levert een vermogen van 120 pk (ipv 105) en eveneens een
koppel van 200 Nm en heeft nu het hoogste vermogen in zijn klasse!
De roetuitstoot van deze motoren is lager dan 5 mg per kilometer.
Daarom komen deze voertuigen in aanmerking voor de Subsidieregeling
Taxiâs en Bestelautoâs (STB) met roetfilter af-fabriek. De subsidie
bedraagt ⬠400 per voertuig. Deze subsidie is gekoppeld aan de
BPM-teruggaaf en wordt automatisch overgemaakt nadat de ondernemer de
BPM-teruggaaf van de belastingdienst heeft ontvangen. Hiermee komt de
meerprijs slechts op Euro 250 (excl. BTW/BPM) voor het filter en extra
vermogen!!
Een stap groter is de Scudo. Tijdens de TERTS is deze succesvolle
alleskunner in alle mogelijke uitvoeringen present. Opmerkelijk is de
zeer luxueus uitgevoerde Scudo met dubbele cabine. Wederom een
primeur. Deze zogenaamde aannemersuitvoering, met 140 pk sterke 2.0
Multijet motor, is onder andere voorzien van meegespoten bumpers,
sidebars, lichtmetalen velgen en een lederen interieur. Overigens is
de 140 pk Multijet voorzien van een DPF.
De Scudo wordt geleverd met een drietal dieselmotoren, allemaal
commonrail diesel met Multijet inspuiting. Het motorenprogramma ziet
er als volgt uit:
⢠1.6 MultiJet 16v: 90 pk / 180 Nm 5-versnellingsbak
⢠2.0 MultiJet 16v: 120 pk / 300 Nm 6-versnellingsbak
⢠2.0 MultiJet 16v DPF: 136 pk / 320 Nm 6-versnellingsbak
Alle motoren hebben 4-cilinders met 16 kleppen en voldoen aan de
Euro-4 normen. De 136 pk-versie is voorzien van een Diesel Partikel
Filter en heeft een roetdeeltjesemissie van 3 mg/km en komt daardoor
in aanmerking voor een milieupremie van ⬠400.
Weer een stap groter is de alom geprezen Fiat Ducato. Wederom een
alleskunner die in elk mogelijke versie leverbaar is. Van
âchassis-cabineâ tot pick-up en van dubbele cabine tot luxueus 9
persoonsvervoer; de Ducato staat zijn mannetje.
Beschikbaar zijn maar liefst drie hoogwaardige direct ingespoten
Common Rail dieselmotoren met 16-kleps technologie, turbolader en
multipoint inspuiting: een 100 PK 2.2 Multijet, en 120 en 130 PK 2.3
Multijet (de laatste motor wordt alleen gebruikt in chassis voor
campers) en een 157 PK 3.0 Multijet unit. Alle motoren ontzien het
milieu, ze voldoen aan de Euro 4 emissienormen, en worden gecombineerd
met nieuwe 5- of 6-gangs versnellingsbakken.
Onlangs is een optionele roetfilter beschikbaar gekomen op de 2.3 en
3.0 liter Ducato. Hiervoor geldt een overheidssubsidie van ⬠400.
Alle motoren bieden groot vermogen, flexibiliteit en een hoog koppel
(van 250 tot 400 Nm) bij lager toerentallen: voor de klanten betekent
het een levendig karakter, veel rijplezier, een optimaal rijcomfort
maar vooral een lager verbruik.
Zeer lage onderhoudskosten voor Fiat Professional modellen
De nieuwe Fiat lichte bedrijfsautoâs onderscheiden zich ook door
lagere exploitatiekosten: de belangrijkste oorzaken zijn een lager
brandstofverbruik, een langer onderhoudsinterval ( tot 45.000 km) en
een aanmerkelijke beperking van de reparatiekosten.
Fiat Financial Solutions introduceerde onlangs onder de noemer âFiat
Vast en Zekerâ messcherpe Reparatie- en Onderhoudscontracten
(inclusief Banden) voor het volledige Fiat Professional gamma. De Fiat
Dobló Cargo kan zich bijvoorbeeld met slechts ⬠0,024 per
kilometer qua ROB al direct één van de goedkoopste in zijn klasse
noemen. Een ROB-contract voor de Scudo is mogelijk vanaf ⬠0,025 per
kilometer en voor een Ducato, net als de Dobló Cargo, voor slechts
2,4 Eurocent per kilometer.
Met een ROB-onderhoudscontract kan de klant tegen een vaste lage
kilometerkostprijs het onderhoud, eventuele reparaties en het
vervangen van banden (als gevolg van normale slijtage) afdekken. Ook
heeft de klant gedurende de contractperiode recht op 24-uur
hulpverlening in binnen- en buitenland (via ANWB). Voor een vast
bedrag per maand hoeft de klant zich dus geen zorgen te maken over
onverwachte kosten. Slechts één factuur per maand, ook indien het om
meerdere autoâs gaat, zorgt voor een eenvoudige en overzichtelijke
administratie.
De voordelen van Fiat Vast en Zeker op een rij:
* Vast, laag maandtermijn
* Gemakkelijk te budgetteren
* Geen risicoâs op grote, onverwachte kosten
* One-stop-shopping; onderhoud/reparaties worden uitgevoerd door
Fiat LCV-dealer
Ducato is de betrouwbaarste
Tot slot melden wij dat de onlangs gepubliceerde resultaten van het
Duitse ADAC (Duitse equivalent van ANWB) âPannenstatistikâ uitwezen
dat de Fiat Ducato zijn concurrentie de loef af heeft gestoken en de
betrouwbaarste in zijn klasse is gebleken.
_______________________
*Genoemde bedragen zijn excl. BTW. Vraag naar de exacte
voorwaarden van het ROB-contract bij de Fiat Professional-dealer. Zie
ook de speciale website www.vastenzekerfiat.nl
BedrijfsautoRAI