Mercedes-Benz C 63 AMG Estate: een unieke high-performance combinatie
(9/5/2007)
In navolging van de sedan maakt de Mercedes-Benz C 63 AMG nu ook zijn
opwachting als Estate. Onder de motorkap met de kenmerkende
âpower-domesâ bevindt zich een 6,3 liter AMG-V8-motor, die voor een
indrukwekkende acceleratie zorgt.
Ook de prestaties spreken voor zich: met een vermogen van 336 kW/457
pk bij 6.800 omw./min. en een maximum koppel van 600 Nm bij 5.000
omw./min is de C63 AMG Estate de onbetwiste koploper in zijn klasse.
De sterk presterende Estate sprint van 0-100 km/u in 4,6 seconden, de
topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Daarnaast biedt de C
63 AMG Estate ook nog eens een zee van ruimte.
AMG staat garant voor topprestaties, niet in de laatste plaats
geïnspireerd door de successen die de AMG-Mercedes C-Klasses boeken
in de DTM, het populaire internationale Duitse toerwagenkampioenschap.
De C 63 AMG is het nieuwe vlaggenschip van de onderneming, die dit
jaar het 40-jarig bestaan viert. Parallellen met de autosport zijn dan
ook bepaald niet toevallig. De in 2005 gepresenteerde V8-motor, die
ook de C 63 AMG Estate aandrijft, wordt inmiddels in tal van
AMG-autoâs toegepast en blinkt uit door zijn volbloed racetechnologie
en zijn sublieme prestaties. De verticale plaatsing van de in- en
uitlaatkanalen zorgt voor een perfecte stroming van en naar de
cilinders. Het inlaatspruitstuk is gemaakt van magnesium en is
voorzien van twee ingebouwde gaskleppen. Andere speciale kenmerken van
de hightech-machine zijn de variabele kleptiming, de
vierkleppentechnologie met schotelklepstoters, de stevige aluminium
krukkast en de TWAS-coating op de contactoppervlakken van de
cilinders, die zorgt voor minder weerstand.
De AMG-V8-motor blinkt uit door zijn directe respons en zijn enorme
trekkracht. Dankzij de grote cilinderinhoud is het koppel zoân 30
procent groter dan bij vergelijkbare autoâs in deze klasse. De
elektronisch geregelde brandstoftoevoer draagt eveneens bij aan het
uitgesproken dynamische karakter en de snelle reactie op het
gaspedaal.
Met het sportieve AMG-geluid, dat werd gecomponeerd tijdens een reeks
geavanceerde tests, biedt de krachtige achtcilinder uit Affalterbach
de unieke sensatie van een hoogtoerige atmosferische motor, een hoor-
en voelbare belevenis bij lage, gemiddelde of hoge toerentallen.
AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC met tussengasfunctie
De krachtige achtcilindermotor vindt een perfecte partner in de vorm
van de AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC transmissie. Met stuurschakeling
en drie verschillende standen is de zeventraps automatische
transmissie perfect toegespitst op zowel een sportieve rijstijl als
een meer comfortabel rijgedrag. De drie verschillende
schakelprogrammaâs âSâ voor sport, âCâ voor comfort en âMâ voor manual
oftewel handbediend, onderscheiden zich van elkaar door de
karakteristiek en de snelheid waarmee wordt geschakeld. Zo wordt er in
de S-stand 30 procent sneller geschakeld dan in de C-stand, in
de M-stand zelfs 50 procent sneller dan in het C-programma. Het
gewenste programma kan met een druk op de knop worden gekozen.
Als eerste AMG-versie beschikt de nieuwe C 63 AMG over een
tussengasfunctie bij het terugschakelen. Dit versterkt niet alleen de
beleving van de bestuurder, het versnelt ook de reactietijd van de
motor en komt vooral tot zijn recht wanneer er op een circuit moet
worden geremd voor bochten.
Ontwerp en afwerking op hoog niveau
Het ontwerp en de afwerking van de nieuwe C 63 AMG Estate zijn zoals
van een auto met dergelijke toptechnologie mag worden verwacht. Meer
dan ooit onderscheidt het krachtige topmodel zich van de overige
uitvoeringen van de C-Klasse, onder andere door de verbrede
spatborden, de âpowerdomesâ op de motorkap, de markante AMG-grille, de
achterkant met de zwarte diffusor-inzet en het AMG-sportuitlaatsysteem
met de twee dubbele verchroomde eindstukken van de uitlaat. In het
interieur heeft de C 63 AMG Estate speciale AMG-sportstoelen met
geïntegreerde hoofdsteunen, een driespaaks AMG-sportstuurwiel met
afgevlakte onderkant en het karakteristieke AMG-instrumentenpaneel.
Het interieur is standaard afgewerkt met aluminium, maar als optie kan
voor de C 63 AMG ook een afwerking met koolstofvezel worden geleverd.
Maximum laadvermogen van 1.500 liter
Naast de sublieme rij-eigenschappen en prestaties biedt de C 63 AMG
Estate ook nog eens de veelzijdigheid van een Estate met een groot
laadvermogen. Afhankelijk van de positie van de in ongelijke delen
neerklapbare achterbank loopt het laadvermogen nu uiteen van 485 tot
maar liefst 1.500 liter. Zo is er bijvoorbeeld plaats voor vier
golftassen inclusief trolleys, negen verhuisdozen of 44
frisdrankkratten met zes flessen van een liter. De maximaal te
benutten laadlengte in het interieur is 2,82 meter, gemeten tussen de
achterklep en de beenruimte van de passagier voorin, 17 centimeter
meer dan voorheen.
Voor gemakkelijker en veiliger in- en uitladen en transporteren is de
nieuwe C-Klasse Estate voorzien van diverse doordachte details, zoals
de twee tassenhaken en vier sjorogen in de bagageruimte. Bergvakken
met netten en een inklapbaar boodschappenkrat zijn ook in alle
modellen te vinden. De nieuwe EASY PACK-achterklep kan met een druk op
de knop worden geopend en gesloten, een noviteit in dit segment. Met
het als optie leverbare EASY PACK-bagagesysteem kan de bagageruimte
variabel worden ingedeeld en de lading op zân plaats worden gehouden.
Ook als trekauto is de C-Klasse Estate uiterst geschikt met een
maximum trekgewicht van maar liefst 1.800 kg. De automatische
niveauregeling, die als optie leverbaar is, houdt de wagenhoogte
constant, ongeacht de belading.
De levering van de C 63 AMG Estate start begin 2008.
AutoRai