Klimaatverbetering auto-industrie komt tot stilstand

05/09/2007 12:19


Stichting Natuur En Milieu


De Europese autofabrikanten kunnen onmogelijk nog de CO2-emissiedoelstellingen halen, die ze in 1998 vrijwillig met de EU afspraken. Het afgelopen jaar ging de uitstoot van CO2 met slechts 0,2 % omlaag: de slechtste prestatie tot nu toe.

Vandaag komt de Europese Federatie voor Transport en Milieu (T?, Europese partnerorganisatie van Stichting Natuur en Milieu), met cijfers over de CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's in de EU. Auto's van de Europese merken, verenigd in the Association of European Automobile Manufacturers (ACEA), stootten in 2006 gemiddeld 160 gram CO2 per kilometer uit, slechts een halve gram minder dan het gemiddelde van het jaar ervoor. ACEA, verantwoordelijk voor 81% van de nieuw verkochte auto's in Europa, sprak in 1998 met de EU af dat dit gemiddelde in 2008 slechts 140 gram per kilometer zou bedragen: een doel dat ze nu onmogelijk kunnen halen.

Mirjam de Rijk, directeur van Stichting Natuur en Milieu: 'De vrijwillige afspraken zijn hen blijkbaar geen knip voor de neus waard. Ze maken steeds grotere, zwaardere en brandstofslurpende auto's. Het resultaat is daar nu dan ook naar. Er is nu meer dan ooit strenge regelgeving met duidelijke lange termijn doelen nodig'. Natuur en Milieu vindt dan ook dat de EU moet vasthouden aan de bindende doelstelling om in 2012 niet meer dan gemiddeld 120 gr/km CO2-uitstoot toe te staan, en er met lange termijn doelen voor zorgen dat dit gemiddelde in 2020 80 gr/km is.

Sinds de Europese Commissie vorig jaar naar buiten kwam met de eerste plannen voor bindende CO2 standaarden voor auto's, kondigden autofabrikanten een aantal groene marketing initiatieven aan, met milieuvriendelijke technologieën die eigenlijk al jaren op de plank lagen. Zo kwam BMW met Efficient Dynamics, Ford met ECOnetic, Opel met ecoFLEX, Renault met eco2 en Volkswagen met BlueMotion. De Rijk: 'De afgelopen maanden hebben de Europese autofabrikanten allemaal wel een zuinige auto gelanceerd. Gelukkig merken autofabrikanten dat de consument wel degelijk geïnteresseerd is in schone en zuinige auto's. Maar de trend is toch: zwaarder, slurpender, viezer.'

De milieucommissie van het Europees Parlement zal volgende week in Straatsburg stemmen over nieuwe CO2-regelgeving voor auto's. Dit is ter voorbereiding op een formeel wetsvoorstel van de Europese Commissie, dat in december verwacht wordt.

Los van de Europese regelgeving hebben lidstaten de mogelijkheid om de verkoop van zuinige auto's te stimuleren, onder andere met belastingvoordelen. Het Nederlandse kabinet maakt op Prinsjesdag haar financiële plannen bekend. Volgens Natuur en Milieu kan een vergroening van financiële regelingen rond auto's bereikt worden door:

- de BPM (aanschafbelasting) voor onzuinige auto's (label D t/m G) verder te verhogen, en voor zuinige auto's (label A en B) verder te verlagen
- te zorgen dat de kilometerprijs snel ingevoerd wordt, op een manier die voor zuinige en schone auto's voordeliger is dan voor onzuinige of vervuilende auto's
- te zorgen dat werkgevers in plaats van de 'standaard lease-auto' mobiliteitscheques verstrekken aan hun werknemers. Daarmee hebben werknemers meer vrijheid om te bepalen of ze met de auto of liever met openbaar vervoer of fiets naar hun werk komen.

-----EINDE-----

http://www.natuurenmilieu.nl

Noot voor de redactie:

Noot voor de redactie,

Stichting Natuur en Milieu