Ingezonden persbericht


donderdag 16 augustus 2007

Haags GROUND TWO festival opent rechtstreekse verbinding naar frontlinies creatieve sector

Korte achtergrond
Ze verrijzen tegenwoordig in elke weldenkende gemeente: broedplaatsen. De broedplaatsen bieden creatief talent de kans zich op een vrije en zelfstandige manier te ontplooien; de perfecte voedingsbodem voor vernieuwingsdrang. Vanuit de broedplaatsen komt een continue golf van nieuwe ideeën. Zo zijn de broedplaatsen een belangrijke motor achter het wereldwijde succes van de Nederlandse creatieve sector.

Wat Ground Two is
Ground Two is het vervolg op het succesvolle Ground One, dat vorig jaar werd gelanceerd. Het festival biedt een boordevol programma vernieuwende kunst en muziek in de broedplaatsen zelf. Op tien markante locaties draaien films, staan installaties, wordt gedanst, gefeest en spelen pionierende bands. Het (internationale) programma dit jaar is indrukwekkend, met o.a. De Kift, Malkovich, Caspa, Goodiepal en vele anderen.

Ground Two is uniek:
-Het gros van de acts, installaties en voorstellingen zijn exclusief voor Ground Two gemaakt. -Een groot deel van de broedplaatsen waar het programma plaatsvindt, opent haar deuren speciaal voor het festival. Oude fabrieken, verlaten villa's, de voormalige energiecentrale; de spannende locaties op zich maken Ground Two al tot een boeiende beleving. -Ground Two lanceert het publiek rechtstreeks in de meest eigenzinnige, ongefilterde hoek van de Nederlandse kunst- en muziekscene; het domein van het experiment, de bron van vernieuwing. -Ground Two is vier dagen lang GRATIS.

Volledig programma op www.hetdepARTement.net
Ground Two is van donderdag 6 t/m zondag 9 september De organisatie van Ground Two is in handen van Stichting Het DepARTement

Het thema van dit jaar is de DO-IT-YOURSELF (DIY) cultuur. Meer dan ooit nemen kunstenmakers het heft volledig in eigen handen en opereren buiten het institutionele circuit. Via internet ontstaan bliksemsnel nieuwe netwerken en met behulp van eigen sites, weblogs, YouTube en MySpace is marketing een kwestie van uploaden. DIY heeft als bijkomend voordeel dat je het werk ongecensureerd naar buiten kan brengen.