Proximus
* 6 september 2007
Reizigers De Lijn kunnen rit betalen per gsm
Sms-ticket primeur voor West-Europa
Vanaf donderdag 6 september kunnen reizigers van De Lijn in Antwerpen
en Gent hun rit betalen per gsm. Door de verkoop op het voertuig te
verminderen wil de vervoermaatschappij stipter kunnen rijden. Het
nieuwe betalingssysteem werd samen met Proximus ontwikkeld. De
Proximus-klanten zijn de eerste gsm-gebruikers in België die via
sms-ticketing kunnen betalen.
Kathleen Van Brempt: `Sms-ticket past in kwaliteitsbeleid'
Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt: 'Ik sta volledig
achter dit project. Sms-biljetten passen in het kwaliteitsbeleid dat
ik samen met De Lijn voer. Een vlottere doorstroming en een
laagdrempelige, makkelijke manier om je biljet te kopen dragen bij tot
een kwaliteitsvolle, klantgerichte service.'
Ingrid Lieten: `Sms-ticket moet stiptheid bevorderen'
Directeur-generaal Ingrid Lieten (De Lijn): `Voor onze klanten is
stiptheid het belangrijkste. Die stiptheid komt soms in het gedrang
doordat heel wat reizigers nog een biljet bij de chauffeur kopen, en
niet in voorverkoop. Het gaat om reizigers die uit gemak kiezen voor
een duurder biljet op het voertuig. Precies die reizigers willen we
overtuigen met het sms-ticket. Een sms-ticket is immers goedkoper dan
een biljet bij de chauffeur.'
Michel Georgis (Proximus): `Sms-ticketing: toegevoegde waarde voor De
Lijn en de reizigers'
Gedelegeerd bestuurder Michel Georgis (Proximus): `We zijn voortdurend
op zoek naar innovatieve mobiele toepassingen met toegevoegde waarde
voor onze klanten en voor de samenleving in het algemeen. Dankzij
sms-ticketing kan De Lijn haar voertuigen stipter laten rijden. Voor
de reizigers is het een eenvoudig betaalsysteem. De Proximus-klant
krijgt zijn ticket in de vorm van een sms en betalen doet hij via zijn
gsm-factuur of via zijn belkrediet .'
Sms DLA of DLG naar 4884
Wie een sms-ticket wil kopen, sms't voor hij opstapt een bestelcode
naar het verkort nummer 4884. In Antwerpen is de bestelcode `DLA', in
Gent `DLG'. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms
die geldt als vervoerbewijs. Een sms-ticket is 60 minuten geldig op de
stadsnetten van Antwerpen (uitgezonderd het nachtnet) en Gent. Binnen
die 60 minuten mag de reiziger onbeperkt overstappen. Voorlopig kunnen
alleen Proximus-klanten een sms-ticket kopen. Met de andere operatoren
lopen gesprekken.
Eerste sms-ticket is gratis
Een sms-ticket kost 1,20 euro, plus 0,15 euro voor de aanvraag-sms.
Dat is voordeliger dan het goedkoopste biljet op het voertuig, dat
1,50 euro kost. Het eerste sms-ticket gekocht voor 1 november is
gratis. Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur (postpaid),
of afgetrokken van het beltegoed (prepaid kaarten). Bedrijfsgsm's
kunnen alleen na activatie gebruik maken van het systeem.
Uitbreiding naar rest Vlaanderen mogelijk in 2008
De Lijn lanceert sms-ticketing in Gent en Antwerpen omdat er in beide
steden een grote groep biljetreizigers is. 1500 Antwerpse en 1300
Gentse haltes worden uitgerust met informatie over sms-ticketing. In
december volgt er een evaluatie. Bij een positief resultaat zal De
Lijn het systeem in de loop van 2008 uitbreiden naar de rest van
Vlaanderen.
De Lijn is een van de eerste Europese vervoermaatschappijen die
sms-ticketing gebruiken. Het systeem van rechtstreekse afrekening via
de gsm-operator, zonder registratie vooraf, is een primeur voor het
openbaar vervoer in West-Europa.
© Copyright 2007 Proximus. Alle rechten voorbehouden.