Proximus


* 6 september 2007

Reizigers De Lijn kunnen rit betalen per gsm

Sms-ticket primeur voor West-Europa

Vanaf donderdag 6 september kunnen reizigers van De Lijn in Antwerpen en Gent hun rit betalen per gsm. Door de verkoop op het voertuig te verminderen wil de vervoermaatschappij stipter kunnen rijden. Het nieuwe betalingssysteem werd samen met Proximus ontwikkeld. De Proximus-klanten zijn de eerste gsm-gebruikers in België die via sms-ticketing kunnen betalen.

Kathleen Van Brempt: `Sms-ticket past in kwaliteitsbeleid' Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt: 'Ik sta volledig achter dit project. Sms-biljetten passen in het kwaliteitsbeleid dat ik samen met De Lijn voer. Een vlottere doorstroming en een laagdrempelige, makkelijke manier om je biljet te kopen dragen bij tot een kwaliteitsvolle, klantgerichte service.'

Ingrid Lieten: `Sms-ticket moet stiptheid bevorderen' Directeur-generaal Ingrid Lieten (De Lijn): `Voor onze klanten is stiptheid het belangrijkste. Die stiptheid komt soms in het gedrang doordat heel wat reizigers nog een biljet bij de chauffeur kopen, en niet in voorverkoop. Het gaat om reizigers die uit gemak kiezen voor een duurder biljet op het voertuig. Precies die reizigers willen we overtuigen met het sms-ticket. Een sms-ticket is immers goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.'

Michel Georgis (Proximus): `Sms-ticketing: toegevoegde waarde voor De Lijn en de reizigers'
Gedelegeerd bestuurder Michel Georgis (Proximus): `We zijn voortdurend op zoek naar innovatieve mobiele toepassingen met toegevoegde waarde voor onze klanten en voor de samenleving in het algemeen. Dankzij sms-ticketing kan De Lijn haar voertuigen stipter laten rijden. Voor de reizigers is het een eenvoudig betaalsysteem. De Proximus-klant krijgt zijn ticket in de vorm van een sms en betalen doet hij via zijn gsm-factuur of via zijn belkrediet .'

Sms DLA of DLG naar 4884
Wie een sms-ticket wil kopen, sms't voor hij opstapt een bestelcode naar het verkort nummer 4884. In Antwerpen is de bestelcode `DLA', in Gent `DLG'. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Een sms-ticket is 60 minuten geldig op de stadsnetten van Antwerpen (uitgezonderd het nachtnet) en Gent. Binnen die 60 minuten mag de reiziger onbeperkt overstappen. Voorlopig kunnen alleen Proximus-klanten een sms-ticket kopen. Met de andere operatoren lopen gesprekken.

Eerste sms-ticket is gratis
Een sms-ticket kost 1,20 euro, plus 0,15 euro voor de aanvraag-sms. Dat is voordeliger dan het goedkoopste biljet op het voertuig, dat
1,50 euro kost. Het eerste sms-ticket gekocht voor 1 november is gratis. Een sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur (postpaid), of afgetrokken van het beltegoed (prepaid kaarten). Bedrijfsgsm's kunnen alleen na activatie gebruik maken van het systeem.

Uitbreiding naar rest Vlaanderen mogelijk in 2008 De Lijn lanceert sms-ticketing in Gent en Antwerpen omdat er in beide steden een grote groep biljetreizigers is. 1500 Antwerpse en 1300 Gentse haltes worden uitgerust met informatie over sms-ticketing. In december volgt er een evaluatie. Bij een positief resultaat zal De Lijn het systeem in de loop van 2008 uitbreiden naar de rest van Vlaanderen.

De Lijn is een van de eerste Europese vervoermaatschappijen die sms-ticketing gebruiken. Het systeem van rechtstreekse afrekening via de gsm-operator, zonder registratie vooraf, is een primeur voor het openbaar vervoer in West-Europa.

© Copyright 2007 Proximus. Alle rechten voorbehouden.