Royal Friesland Foods
6 september 2007
Uitstekend eerste halfjaar 2007
Omzet en winst stijgen door
groei en krapte op zuivelmarkt
Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft goed gepresteerd in het eerste
halfjaar 2007. De nettowinst is met 36 procent gestegen tot 79
miljoen euro. De netto-omzet steeg met 4,5 procent en kwam
daarmee op 2,4 miljard euro. Bij constante wisselkoersen bedraagt de
omzetstijging 5,3 procent. De omzet- en winststijging is met name
gerealiseerd met consumentenproducten in Zuidoost-Azië en Afrika
als gevolg van zowel een hoger volume als hogere opbrengstprijzen,
en met melkpoeder en industriële ingrediënten als gevolg van de
stijgende opbrengstprijzen. Doordat wereldwijd de vraag naar
zuivelgrondstoffen groter is dan het aanbod, is een uitzonderlijke
situatie op de zuivelmarkt ontstaan. Hierdoor zijn in de eerste helft
van 2007 vooral de prijzen voor melkpoeder gestegen ten opzichte
van de eerste helft 2006. Als gevolg van de ontwikkeling op de
zuivelmarkt stijgt voor het eerst sinds jaren de melkprijs voor de
leden-melkveehouders.
Netto-omzet neemt met 4,5 procent toe tot 2,4 miljard euro
Nettowinst stijgt met 36 procent naar 79 miljoen euro
Zeer goede prestaties in Zuidoost-Azië en Afrika
Bedrijfsresultaat in Europa gestegen door hogere prijzen melkpoeder
Uitzonderlijke ontwikkeling zuivelmarkt; vraag naar grondstoffen groter
dan aanbod
In het eerste halfjaar 2007 is het bedrijfsresultaat met 22 procent gestegen
tot 145 miljoen euro (eerste halfjaar 2006: 119 miljoen). De toename is
vooral te danken aan de goede ontwikkeling van de hoofdmerken in de
strategische markten en de succesvolle initiatieven op het gebied van
verrijkte voeding. Er is in het eerste halfjaar een nettowinst gerealiseerd van
79 miljoen euro. Ten opzichte van het eerste halfjaar 2006 is dit een stijging
van 21 miljoen euro ofwel 36 procent. De nettowinst als percentage van de
omzet komt in het eerste halfjaar uit op 3,2 procent (eerste halfjaar 2006:
2,5 procent) en komt daarmee voor het eerst boven de geformuleerde
doelstelling van 3 procent.
De incidentele baten en lasten, waaronder kosten van reorganisaties,
bedragen per saldo 8 miljoen euro negatief (eerste halfjaar 2006: 7 miljoen
negatief). De reorganisatiekosten hebben met name betrekking op de
aangekondigde sluiting van de productievestiging voor dagverse zuivel in
Groningen. De financieringslasten zijn ten opzichte van het eerste halfjaar
2006 met 3 miljoen euro gedaald naar 15 miljoen euro, met name als gevolg
van de gemiddeld lagere nettoschuld. De belastingdruk is verminderd van
29,1 naar 27,8 procent, voornamelijk door het lagere belastingtarief in
Nederland. De winst toe te rekenen aan minderheidsbelangen is toegenomen
van 15 miljoen euro naar 17 miljoen euro als gevolg van de betere resultaten
van de betreffende dochterondernemingen. Het in 2006 vergrote aandeel in
Friesland Foods Frisian Flag Indonesia heeft een positief effect op de
nettowinst.
Het gemiddeld aantal medewerkers is in het eerste halfjaar (ten opzichte van
2006) met 636 (4 procent) afgenomen naar 14.676. Dit is voornamelijk het
gevolg van het beëindigen van de productie in drie productielocaties in
Hongarije en Slowakije. De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen in
percentage van het balanstotaal) is ten opzichte van eind 2006 fractioneel
toegenomen naar 39,8 procent. De nettoschuld is ten opzichte van eind 2006
iets gestegen tot 577 miljoen euro (ultimo 2006: 574 miljoen), maar gedaald
ten opzichte van het eerste halfjaar (2006: 627 miljoen). De uitbetaling van
het dividend over 2006 in het eerste halfjaar 2007 wordt nagenoeg geheel
gecompenseerd door de positieve kasstroom in het eerste halfjaar. Het
werkkapitaal is ten opzichte van ultimo december 2006 gestegen door de
seizoensmatige toename van de voorraden en handelsvorderingen, en door
de hogere omzet.
Ontwikkeling per regio
Europa
In Europa bedraagt de netto-omzet in het eerste halfjaar 1.859 miljoen euro
(eerste halfjaar 2006: 1.810), ten opzichte van het eerste halfjaar 2006 is dat
een toename van 2,7 procent. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door
de hogere opbrengstprijzen van melkpoeder en boter, terwijl daarnaast het
volume ook enigszins is toegenomen als gevolg van de 0,7 procent hogere
melkaanvoer van Nederlandse veehouders in het eerste halfjaar 2007. In
nagenoeg alle Europese landen waar Friesland Foods actief is, is de omzet
toegenomen. In Slowakije zijn de productie- en verkoopactiviteiten
overgedragen aan een derde partij. In Hongarije is de productiecapaciteit
verder gereduceerd en geconcentreerd conform het vorig jaar ingezette
rationaliseringsbeleid. De export vanuit Nederland van gecondenseerde melk
is licht toegenomen. Echter als gevolg van het wegvallen van de EU-
exportsubsidies voor gecondenseerde melk en de lage dollarkoers liggen de
opbrengsten op een lager niveau dan in de eerste helft van 2006. Het
bedrijfsresultaat in Europa is met 12 miljoen euro (16 procent) gestegen tot
91 miljoen. In percentage van de omzet is het bedrijfsresultaat verbeterd van
4,4 procent naar 4,9 procent.
---
Azië
De prestatie van Friesland Foods in Azië is uitstekend. In deze regio is een
stijging van de netto-omzet gerealiseerd van 13 procent en komt daarmee
voor het eerste halfjaar uit op 484 miljoen euro (eerste halfjaar 2006: 430).
De stijging van de omzet is voor 13 miljoen euro beïnvloed door ongunstige
wisselkoersen. Bij constante wisselkoersen bedraagt de omzetstijging 16
procent. Alle landen in deze regio laten een omzetstijging zien. Deze
omzetstijgingen zijn vooral gerealiseerd door de verdere groei van de
hoofdmerken, mede als gevolg van de succesvolle verrijkte
voedingsconcepten. Het bedrijfsresultaat is met 31 procent aanzienlijk
verbeterd van 42 miljoen naar 55 miljoen euro. In percentage van de omzet
is het bedrijfsresultaat verbeterd met 1,7 procent punt naar 11,5 procent.
Overige regio s
Ook in de overige regio s (Afrika, het Midden-Oosten) is de omzet verbeterd
en wel met 4 procent naar 161 miljoen euro. In lokale valuta bedraagt de
omzetstijging 12 procent. In deze regio s is het bedrijfsresultaat ook
verbeterd, namelijk van 18 naar 19 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als
percentage van de omzet is fractioneel gedaald naar 11,4 procent.
Vooruitzichten
Door de krapte op de wereldmarkt zijn de prijzen van zuivelgrondstoffen en
-producten sterk gestegen. Met name voor de productielocaties in Zuidoost-
Azië wordt het grootste deel van de benodigde melkpoeder en boterolie op de
wereldmarkt ingekocht. De stijging van de grondstofprijzen zal in het
komende halfjaar niet volledig in de verkoopprijzen kunnen worden
doorberekend. Bovendien kan het volume door vraaguitval als gevolg van de
hogere prijzen onder druk komen te staan. Verder is door de snelle
ontwikkelingen op de zuivelmarkt het niveau van de marktconforme melkprijs
en de verkoopprijzen moeilijk in te schatten. Gezien deze onzekerheden kan
geen uitspraak worden gedaan over het te verwachten resultaat voor geheel
2007.
---
Kerncijfers
Resultaten Eerste halfjaar Eerste halfjaar Jaar
in miljoenen euro s 2007 2006 2006
Netto-omzet 2.432 2.327 4.675
Bedrijfsresultaat 145 119 257
Nettowinst 79 58 128
Balans
Balanstotaal 2.749 2.625 2.651
Aansprakelijk vermogen 1.095 993 1.050
Eigen vermogen toe te rekenen aan
eigen aandeelhouders 906 810 862
Nettoschuld 577 627 574
Kasstroom
Operationele activiteiten 101 41 235
Investeringsactiviteiten - 50 - 45 - 184
Personeel
gemiddeld aantal fte s
Aantal werknemers 14.676 15.554 15.312
Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 6,0 5,1 5,5
Nettowinst als % netto-omzet 3,2 2,5 2,7
Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 17,9 14,4 15,4
Aansprakelijk vermogen als % balanstotaal 39,8 37,8 39,6
Zie het Friesland Foods Halfjaarbericht 2007 voor de volledige tekst en cijfers.
Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten,
vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit
voor de consument staan daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods vertegenwoordigd in meer dan 100 landen.
Wereldwijd telt Friesland Foods 15.300 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet 4,7 miljard euro. De onderneming heeft een
coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers van de
melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow,
Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en
Fristi.
---