Royal Friesland Foods


6 september 2007

Uitstekend eerste halfjaar 2007

Omzet en winst stijgen door
groei en krapte op zuivelmarkt

Koninklijke Friesland Foods N.V. heeft goed gepresteerd in het eerste halfjaar 2007. De nettowinst is met 36 procent gestegen tot 79 miljoen euro. De netto-omzet steeg met 4,5 procent en kwam daarmee op 2,4 miljard euro. Bij constante wisselkoersen bedraagt de omzetstijging 5,3 procent. De omzet- en winststijging is met name gerealiseerd met consumentenproducten in Zuidoost-Azië en Afrika als gevolg van zowel een hoger volume als hogere opbrengstprijzen, en met melkpoeder en industriële ingrediënten als gevolg van de stijgende opbrengstprijzen. Doordat wereldwijd de vraag naar zuivelgrondstoffen groter is dan het aanbod, is een uitzonderlijke situatie op de zuivelmarkt ontstaan. Hierdoor zijn in de eerste helft van 2007 vooral de prijzen voor melkpoeder gestegen ten opzichte van de eerste helft 2006. Als gevolg van de ontwikkeling op de zuivelmarkt stijgt voor het eerst sinds jaren de melkprijs voor de leden-melkveehouders.

Netto-omzet neemt met 4,5 procent toe tot 2,4 miljard euro Nettowinst stijgt met 36 procent naar 79 miljoen euro

Zeer goede prestaties in Zuidoost-Azië en Afrika

Bedrijfsresultaat in Europa gestegen door hogere prijzen melkpoeder Uitzonderlijke ontwikkeling zuivelmarkt; vraag naar grondstoffen groter dan aanbod
In het eerste halfjaar 2007 is het bedrijfsresultaat met 22 procent gestegen tot 145 miljoen euro (eerste halfjaar 2006: 119 miljoen). De toename is vooral te danken aan de goede ontwikkeling van de hoofdmerken in de strategische markten en de succesvolle initiatieven op het gebied van verrijkte voeding. Er is in het eerste halfjaar een nettowinst gerealiseerd van 79 miljoen euro. Ten opzichte van het eerste halfjaar 2006 is dit een stijging van 21 miljoen euro ofwel 36 procent. De nettowinst als percentage van de omzet komt in het eerste halfjaar uit op 3,2 procent (eerste halfjaar 2006: 2,5 procent) en komt daarmee voor het eerst boven de geformuleerde doelstelling van 3 procent.

De incidentele baten en lasten, waaronder kosten van reorganisaties, bedragen per saldo 8 miljoen euro negatief (eerste halfjaar 2006: 7 miljoen negatief). De reorganisatiekosten hebben met name betrekking op de aangekondigde sluiting van de productievestiging voor dagverse zuivel in Groningen. De financieringslasten zijn ten opzichte van het eerste halfjaar 2006 met 3 miljoen euro gedaald naar 15 miljoen euro, met name als gevolg van de gemiddeld lagere nettoschuld. De belastingdruk is verminderd van 29,1 naar 27,8 procent, voornamelijk door het lagere belastingtarief in Nederland. De winst toe te rekenen aan minderheidsbelangen is toegenomen van 15 miljoen euro naar 17 miljoen euro als gevolg van de betere resultaten van de betreffende dochterondernemingen. Het in 2006 vergrote aandeel in Friesland Foods Frisian Flag Indonesia heeft een positief effect op de nettowinst.
Het gemiddeld aantal medewerkers is in het eerste halfjaar (ten opzichte van 2006) met 636 (4 procent) afgenomen naar 14.676. Dit is voornamelijk het gevolg van het beëindigen van de productie in drie productielocaties in Hongarije en Slowakije. De solvabiliteit (aansprakelijk vermogen in percentage van het balanstotaal) is ten opzichte van eind 2006 fractioneel toegenomen naar 39,8 procent. De nettoschuld is ten opzichte van eind 2006 iets gestegen tot 577 miljoen euro (ultimo 2006: 574 miljoen), maar gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar (2006: 627 miljoen). De uitbetaling van het dividend over 2006 in het eerste halfjaar 2007 wordt nagenoeg geheel gecompenseerd door de positieve kasstroom in het eerste halfjaar. Het werkkapitaal is ten opzichte van ultimo december 2006 gestegen door de seizoensmatige toename van de voorraden en handelsvorderingen, en door de hogere omzet.
Ontwikkeling per regio
Europa
In Europa bedraagt de netto-omzet in het eerste halfjaar 1.859 miljoen euro (eerste halfjaar 2006: 1.810), ten opzichte van het eerste halfjaar 2006 is dat een toename van 2,7 procent. Deze toename wordt vooral veroorzaakt door de hogere opbrengstprijzen van melkpoeder en boter, terwijl daarnaast het volume ook enigszins is toegenomen als gevolg van de 0,7 procent hogere melkaanvoer van Nederlandse veehouders in het eerste halfjaar 2007. In nagenoeg alle Europese landen waar Friesland Foods actief is, is de omzet toegenomen. In Slowakije zijn de productie- en verkoopactiviteiten overgedragen aan een derde partij. In Hongarije is de productiecapaciteit verder gereduceerd en geconcentreerd conform het vorig jaar ingezette rationaliseringsbeleid. De export vanuit Nederland van gecondenseerde melk is licht toegenomen. Echter als gevolg van het wegvallen van de EU- exportsubsidies voor gecondenseerde melk en de lage dollarkoers liggen de opbrengsten op een lager niveau dan in de eerste helft van 2006. Het bedrijfsresultaat in Europa is met 12 miljoen euro (16 procent) gestegen tot 91 miljoen. In percentage van de omzet is het bedrijfsresultaat verbeterd van 4,4 procent naar 4,9 procent.

---

Azië
De prestatie van Friesland Foods in Azië is uitstekend. In deze regio is een stijging van de netto-omzet gerealiseerd van 13 procent en komt daarmee voor het eerste halfjaar uit op 484 miljoen euro (eerste halfjaar 2006: 430). De stijging van de omzet is voor 13 miljoen euro beïnvloed door ongunstige wisselkoersen. Bij constante wisselkoersen bedraagt de omzetstijging 16 procent. Alle landen in deze regio laten een omzetstijging zien. Deze omzetstijgingen zijn vooral gerealiseerd door de verdere groei van de hoofdmerken, mede als gevolg van de succesvolle verrijkte voedingsconcepten. Het bedrijfsresultaat is met 31 procent aanzienlijk verbeterd van 42 miljoen naar 55 miljoen euro. In percentage van de omzet is het bedrijfsresultaat verbeterd met 1,7 procent punt naar 11,5 procent. Overige regio s
Ook in de overige regio s (Afrika, het Midden-Oosten) is de omzet verbeterd en wel met 4 procent naar 161 miljoen euro. In lokale valuta bedraagt de omzetstijging 12 procent. In deze regio s is het bedrijfsresultaat ook verbeterd, namelijk van 18 naar 19 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet is fractioneel gedaald naar 11,4 procent. Vooruitzichten
Door de krapte op de wereldmarkt zijn de prijzen van zuivelgrondstoffen en
-producten sterk gestegen. Met name voor de productielocaties in Zuidoost- Azië wordt het grootste deel van de benodigde melkpoeder en boterolie op de wereldmarkt ingekocht. De stijging van de grondstofprijzen zal in het komende halfjaar niet volledig in de verkoopprijzen kunnen worden doorberekend. Bovendien kan het volume door vraaguitval als gevolg van de hogere prijzen onder druk komen te staan. Verder is door de snelle ontwikkelingen op de zuivelmarkt het niveau van de marktconforme melkprijs en de verkoopprijzen moeilijk in te schatten. Gezien deze onzekerheden kan geen uitspraak worden gedaan over het te verwachten resultaat voor geheel 2007.

---

Kerncijfers
Resultaten Eerste halfjaar Eerste halfjaar Jaar in miljoenen euro s 2007 2006 2006 Netto-omzet 2.432 2.327 4.675 Bedrijfsresultaat 145 119 257 Nettowinst 79 58 128 Balans
Balanstotaal 2.749 2.625 2.651 Aansprakelijk vermogen 1.095 993 1.050 Eigen vermogen toe te rekenen aan
eigen aandeelhouders 906 810 862 Nettoschuld 577 627 574 Kasstroom
Operationele activiteiten 101 41 235 Investeringsactiviteiten - 50 - 45 - 184 Personeel
gemiddeld aantal fte s
Aantal werknemers 14.676 15.554 15.312 Verhoudingsgetallen
Bedrijfsresultaat als % netto-omzet 6,0 5,1 5,5 Nettowinst als % netto-omzet 3,2 2,5 2,7 Nettowinst als % gemiddeld eigen vermogen
toe te rekenen aan eigen aandeelhouders 17,9 14,4 15,4 Aansprakelijk vermogen als % balanstotaal 39,8 37,8 39,6 Zie het Friesland Foods Halfjaarbericht 2007 voor de volledige tekst en cijfers. Royal Friesland Foods is een internationaal opererende onderneming die natuurlijke, voedzame en hoogwaardige zuivelproducten, vruchtendranken en ingrediënten ontwikkelt, produceert en vermarkt. Smaak, gezondheid, gemak, betrouwbaarheid en vitaliteit voor de consument staan daarbij centraal. Met een breed assortiment is Friesland Foods vertegenwoordigd in meer dan 100 landen. Wereldwijd telt Friesland Foods 15.300 medewerkers. In 2006 bedroeg de omzet 4,7 miljard euro. De onderneming heeft een coöperatieve basis. De leden-melkveehouders van Zuivelcoöperatie Friesland Foods zijn de eigenaren én de leveranciers van de melk. De belangrijkste merken zijn Dutch Lady, Frisian Flag, Foremost, Friesche Vlag, Milli, NoyNoy, Peak, Bonnet, Rainbow, Completa, Debic, Frico, Friso, Pöttyös, Dots, Domo, Kievit, Appelsientje, Chocomel, Cécémel, CoolBest, DubbelFrisss, Extran en Fristi.

---