Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Leidschendam, 6 september 2007

Bevoorrading in binnensteden
voor winkels groot probleem

Het wordt steeds moeilijker om winkels in de binnensteden bevoorraden. Door allerlei lokale regels mogen vrachtauto's de binnenstad niet meer in. Winkeliers moeten zich in bochten wringen en extra kosten maken om de schappen toch gevuld te krijgen. Uiteindelijk zullen winkeliers hierdoor uit de binnenstad verdwijnen. Dit zal onmiddellijk zijn weerslag hebben op de leefbaarheid van het centrum: leegstand, criminaliteit en economische achteruitgang.

Deze waarschuwing zal de heer Ed Hamming, co-voorzitter van het Platform Detailhandel Nederland vanmiddag laten klinken op de Manifestatie "Detailhandel & Bereikbaarheid".

De bevoorrading kan door een wirwar aan regelgeving steeds moeilijker de winkels bereiken. Het gaat om strenge laad- en lostijden, verschillende voertuigeisen, milieuzones, strikte geluidsnormen en wegwerkzaamheden. Deze regels verhogen de logistieke kosten voor winkeliers fors. De afgelopen jaren betreft het een stijging van gemiddeld 5% per jaar. In 2006 zijn de kosten nog sterker gestegen, tot 520 miljoen euro. Elke huishouden betaalt jaarlijks gemiddeld 90 euro extra voor zijn producten door de slechte bereikbaarheid van winkels.

Zo zijn venstertijden, de tijden waarop winkels in binnensteden mogen worden bevoorraad, een groot knelpunt. Door strenge venstertijden vindt de bevoorrading nu plaats op het drukste tijdstip van de dag. Winkels moet worden toegestaan buiten de venstertijden te bevoorraden. Dat zal files terugdringen, zorgen voor minder luchtvervuiling en de binnenstad beter bereikbaar maken.

Daarom pleit het Platform Detailhandel Nederland voor het 's nachts bevoorraden van winkels. Winkeliers en transportbedrijven hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in het geluidsarm bevoorraden van winkels, waardoor dit mogelijk is geworden. Het Platform Detailhandel Nederland wil een landelijke ontheffing voor de venstertijden.

Niet alleen de slechte bereikbaarheid voor de vrachtauto's is een gevaar voor de binnenstad, maar ook het autovrij maken van centra, het verhogen van parkeertarieven of het invoeren van betaald parkeren, zorgen voor omzetdalingen die kunnen oplopen tot 20%.

Het Platform Detailhandel Nederland verwacht dat, wanneer er niets wordt gedaan aan het bereikbaar maken van binnensteden, steeds meer winkeliers het loodje zullen leggen.

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.



Ingezonden persbericht