Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -
Sterke groei niet reguliere hypotheken
Term ''sub-prime'' leidt tot verwarring bij consument

Amsterdam,6 september 2007 - De markt voor niet reguliere hypotheken in Nederland groeit ook de laatste maanden gestaag ondanks de negatieve berichten uit Amerika over de zogenaamde sub-prime hypotheken. Deze constatering doet SPARCK, aanbieder van hypotheken aan mensen die door banken als te risicovol worden gezien en daardoor geen kans maken op een doorsnee hypotheek. De omzet van SPARCK groeit in 2007 maandelijks met zo'n 20%. Wel merkt SPARCK dat consumenten momenteel iedere niet reguliere hypotheek in het vakje sub-prime plaatsen. En dat leidt tot onterechte verwarring. Rob Bier, directeur en medeoprichter van SPARCK ligt toe: "Een deel van de mensen die bij een bank bot vangt bij het krijgen van een hypotheek denkt momenteel dat ze bij ons dan dus een zogenaamde sub-prime hypotheek krijgen. Maar daar is geen sprake van. We leggen ze uit dat het bij ons gaat om zogenaamde specialistische hypotheken. Maar die term is nog erg onbekend. Sub-prime daarentegen is de laatste tijd juist heel bekend en dan ook nog met een negatieve bijklank. Het is dan ook niet raar dat een hypotheek die afwijkt van de grote stroom momenteel direct dat label sub-prime opgeplakt krijgt door de consument. Wij leggen ze uit dat het bij zogenaamde sub-prime hypotheken gaat om mensen die helemaal geen eigen vorm van inkomen hebben. SPARCK bedient bijvoorbeeld daarentegen consumenten die prima de hypotheeklasten kunnen dragen maar bijvoorbeeld geen vast of regulier inkomen hebben. Denk aan startende ondernemers of freelancers zonder vaste baan. Die krijgen bij een bank vrijwel nooit een hypotheek en bij ons wel. Aan de vaak dubbele tijdinvestering die nodig is om deze consumenten een maatproduct te bieden, heeft een bank een broertje dood. Wij nemen die tijd graag.'' SPARCK sprong twee jaar geleden in het gat van de specialistische hypotheken. Startende ondernemers, mensen met een vrij beroep, freelancers en mensen met een BKR codering (vanwege soms oude betalingsachterstanden) vormen ondermeer de doelgroep. Deze groepen biedt SPARCK met de specialistische hypotheken de kans ook een huis te kopen. SPARCK schat dat de markt voor specialistische hypotheken in Nederland momenteel 1,5% is en sluit niet uit dat een flinke verdubbeling daarvan mogelijk is de komende jaren. SPARCK hypotheken zijn via een netwerk van 2.100 tussenpersonen verkrijgbaar. Aan de financieringskant werkt SPARCK onder andere samen met Citibank.


Noot voor de redactie,