Gemeente Sittard-Geleen


109_2007

PERSBERICHT

ZEER STIL ASFALT OP A2

Sittard-Geleen, 4 september 2007 - De A2 wordt tussen St. Joost en Urmond nabij woonkernen voorzien van dubbellaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB). Dat heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat besloten. Hoewel de minister dit niet wettelijk verplicht is, maakt hij een uitzondering omdat de provincie Limburg zelf 1,5 miljoen euro hiervoor wil investeren en de werkzaamheden tegelijk met het groot onderhoud aan de A2 kunnen worden uitgevoerd. Wethouder Ruud Guyt, mede namens zijn collega wethouders van Echt-Susteren en Stein: 'Wij hebben in het kader van het spitsstrookproject er steeds op aangedrongen de geluidoverlast voor aanwonenden te beperken. Gezamenlijk met de provincie hebben wij hierover indringende gesprekken gevoerd met Rijkswaterstaat. Wij zijn verheugd dat de minister oog heeft gehad voor de belangen van onze inwoners.'

Reeds in 2004 heeft het college van Sittard-Geleen verklaard, onder voorwaarde dat geluidsaneringsmaatregelen aangebracht zouden worden, mee te zullen werken aan het spitsstrookproject A2. In afwachting van de ontbrekende noodzakelijke MER-studie is het project tot begin 2007 geparkeerd. In 2007 bleek dat deze eerdere toezegging niet wordt nagekomen. Rijkswaterstaat (RWS) koos voor een variant waardoor de bewoners van Holtum en Born te maken krijgen met een toename van de geluidbelasting. Gezien het feit dat reeds in de bestaande situatie sprake is van een saneringsituatie en door het geplande spitsstrookproject de geluidbelasting verder zal toenemen, heeft het college grote bezwaren tegen het ontwerp-tracébesluit en MilieuEffectRapportage spitsstrook A2.

Vanuit het standpunt 'afspraak is afspraak' heeft het college daarom bezwaar aangetekend tegen het spitstrookproject. Het college heeft RWS gevraagd de plannen aan te passen, zodat de geluideffecten niet verschillen ten opzichte van de plannen uit 2004 en in ieder geval het negatieve effect als gevolg van de aanleg van de spitstrook (lees: toename geluidbelasting) gecompenseerd wordt.

Ook de gemeenten Echt-Susteren en Stein hebben bezwaar tegen het toenemen van de geluidbelasting ten gevolge van de aanleg van een spitsstrook langs de A2 binnen deze gemeenten.

Het aanbrengen van dubbellaags ZOAB over een lengte van 13 km betekent voor circa 370 woningen een vermindering van de geluidshinder. Hiermee wordt voldaan aan de wens van de gemeenten 'afspraak is afspraak, geen verslechtering ten opzichte van de plannen uit 2004'.

Een belangrijk bijkomend voordeel is dat het nu reeds aanleggen van dubbel ZOAB opnieuw stevige verkeershinder tijdens het aanleggen van de spitsstrook in 2008 voorkomt. Dit was mede voor de minister een belangrijke motivatie om dit besluit te nemen.


---




Gemeente Sittard-Geleen