Goes start verdiept spoor met stoom
Donderdag 6 september tussen 14.00 en 14.30 uur start wethouder
Dieleman het project van de spoorverdieping door Goes. Hij zal het
project letterlijk `op stoom brengen' op het terrein van de Stoomtrein
Goes- Borsele (SGB) aan de Stephensonweg 9 in Goes.
Na een aanbestedingsronde is de planstudie van de spoorverdieping door
Goes gegund aan Royal Haskoning.
Halfverdiept spoor en twee tunnels
De gemeente heeft samen met de provincie Zeeland en spoorwegbeheerder
ProRail opdracht gegeven om het verdiepte spoor aan te leggen. Behalve
de verdiepte bak en twee tunnels bij de Kloetingseweg en de Van
Hertumweg moet ook de overgang bij de Buys Ballotstraat aangepast
worden. In de nieuwe situatie vervalt de spoorwegovergang bij de
Kloetingseweg (Ockenburgh). In plaats daarvan komt daar een
fietsvoetgangerstunnel. Goes hoopt dat de eerste spa medio 2009 de
grond in kan. Het wordt een project waarvan de uitvoering minstens 3
tot 4 jaar gaat duren. Het is een gecompliceerd project omdat onder
andere treinverkeer gewoon door moet kunnen gaan.
Planstudie
Haskoning zal voor alle onderdelen van het project diverse varianten
voorleggen. De gemeenteraad van Goes zal begin 2008 hieruit een keuze
moeten maken en een voorkeur vaststellen.
Geen geluidsschermen in kern Goes
De gemeente, de Provincie en ProRail nemen maatregelen om de overlast
van geluid en trillingen voor de aanwonenden te beperken. Momenteel
passeren op de Zeeuwse lijn ongeveer tien goederentreinen per etmaal.
Volgens de prognoses zijn dat er in 2015 gemiddeld ongeveer
vijfentwintig. ProRail gaat langs de Zeeuwse lijn geluidsschermen,
raildempers en betonnen dwarsliggers gebruiken en waar nodig gevels
isoleren.
Het ministerie van VROM wil dat deze maatregelen uiterlijk per 1
januari 2009 zijn uitgevoerd. In de kern Goes wil de gemeente geen
geluidsschermen. Daarom is het plan bedacht voor een halfverdiepte
spoorbak vanaf het einde van het perron tot aan het eind van de
Parallelweg.
De tunnel bij de Van Hertumweg zal een sterke verbetering betekenen
voor de verkeersveiligheid rond de spoorwegovergang. Ook voor de files
die nu nog op de Van Hertumweg ontstaan door verkeer vanuit Goes-Zuid
dat voor de overgang moet wachten is het een oplossing. De op- en
afritten voor de ondertunneling geven nog wel problemen voor de
bereikbaarheid van de bedrijven in de directe omgeving van het
project. De gemeente laat via de planstudie van Haskoning diverse
mogelijkheden onderzoeken. De gemeente is hierover nog in gesprek met
deze bedrijven.
Gemeente Goes