Ingezonden persbericht


's-Hertogenbosch, 6 september 2007

|                                                                      |
|Euler Hermes: luchtvaartbranche presteert goed ondanks wereldwijde groeivertraging                                                       |
|                                                                      |
|Consolidatieslag in internationale luchtvaartsector gaat nog beginnen |
|                                                                      |
De internationale luchtvaartsector blijft, ondanks de groeivertraging van de wereldeconomie, ook in de komende jaren zeer goed presteren. Als resultaat van de stijgende welvaart en de dalende vluchttarieven is wereldwijd sprake van een sterke groei van het luchtvaartverkeer. Een groei die vooral op het conto komt van het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Deze ontwikkelingen leiden in de komende twintig jaar tot een verdubbeling van de huidige luchtvaartvloot. Dat voorspelt Euler Hermes, de grootste kredietverzekeraar ter wereld, in haar Economic Outlook 2007-2008. Hoewel de internationale luchtvaartsector onverminderd goed blijft presteren, waarschuwt Euler Hermes dat de echte consolidatieslag nog moet beginnen. "Marktleider Air France-KLM heeft een marktaandeel van slechts 5 procent. Om in deze concurrerende markt structureel goede cijfers te kunnen laten zien, zullen luchtvaartmaatschappijen worden gedwongen tot verdere schaalvergroting", aldus Philippe Brossard, Chief Economist van de Euler Hermes Groep.

De internationale luchtvaartsector blijft de komende jaren in vrijwel alle delen van de wereld substantieel groeien. "Ondanks een vertraging van de internationale economische groei presteert de sector overal ter wereld zeer goed", zegt Brossard. "Passagiersvervoer door de lucht groeit dit jaar met 6,3 procent en we verwachten in 2008 een verdere stijging van 6,6 procent, vooral door de sterk groeiende vraag in het Midden-Oosten (+ 17,9 procent), Afrika (+ 10,1 procent) en Azië (+ 6,2 procent). De Europese luchtvaartsector noteert een groei van 6 procent, op enige afstand gevolgd door Noord-Amerika waar sprake is van een groei van 5,4 procent. Het tegenovergestelde gebeurt in Zuid-Amerika waar sprake is van een daling met 1,6 procent." Op termijn resulteert dit volgens Euler Hermes in een jaarlijkse groei van gemiddeld 5 procent.

Sterk groeiende vraag compenseert dalende ticketprijzen De luchtvaartmaatschappijen presteren goed, doordat de vraag naar passagiersvervoer meer stijgt dan de gemiddelde kosten van vliegtickets dalen. Per saldo resulteert dit in een stijgende omzet. Euler Hermes verwacht dat de prijzen van tickets in 2007 en 2008 verder dalen, respectievelijk met 2,2 en 2,4 procent, terwijl de vraag in dezelfde periode met 6,3 en 6,6 procent blijft toenemen. Wel benadrukt de kredietverzekeraar dat de sterke concurrentie vooral op de kortere afstanden kan resulteren in een groeiende druk op de prijzen wat uiteindelijk een negatief effect zal hebben op de prijzen.

Sterke verbetering operationele marges
Ook de stabilisering van de olieprijs, na een stijging in 2006 met 23 procent, heeft de omzet van luchtvaartmaatschappijen gunstig beïnvloed. In 2006 waren de brandstofkosten nog goed voor een kwart van de totale operationele kosten. Ter vergelijking: in 2004 was dit nog 17 procent. In 2007 en 2008 zal de olieprijs zich verder stabiliseren en verwacht Euler Hermes zelfs een lichte daling met 3 procent. Daarnaast verbeteren de operationele marges zich door vergaande herstructureringen in combinatie met een beleid gericht op kostenbeheersing. Zo daalde het aandeel van de salarissen in de totale operationele kosten met gemiddeld 9 procent en namen de commerciële kosten af door de sterke toename van de verkoop van e-tickets. De operationele marges van de maatschappijen blijven zich ook in de komende jaren verder verbeteren. In 2007 voorspelt Euler Hermes een groei van 6 procent en volgend jaar is sprake van een stijging met 6,5 procent. Deze goede prestaties komen ook tot uitdrukking in een daling van het aantal faillissementen. Terwijl in 2006 nog 27 luchtvaartmaatschappijen de deuren sloten, was dit jaar sprake van een daling naar 11 faillissementen.

Vliegtuigbouwers: Boeing vs Airbus
Ook vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus profiteren van het groeiende aantal passagiers. De totale omzet van de vliegtuigbouwers zal in 2007 met 5,1 procent stijgen en in 2008 wordt een toename van 9,2 procent verwacht, wat zich vertaalt in stijging van de rentabiliteit met respectievelijk 6,2 en 8 procent. De vooruitzichten op de langere termijn zijn eveneens gunstig. In 2006 werden wereldwijd 2,1 miljard passagiers vervoerd. Dit aantal zal volgens Euler Hermes in 2025 zijn gegroeid naar 5 miljard. Binnen nu en twintig jaar leidt dit tot een ruime verdubbeling van het aantal vliegtuigen, wat overeenkomt met een jaarlijkse levering van gemiddeld 1.180 vliegtuigen.

In 2008 streeft Boeing Airbus voorbij dankzij het succes van haar B777 en B787. Airbus kampt nog met problemen bij de levering van de A380 en de ongunstige koersverhouding tussen de euro en de dollar. Zo is een groot deel van de productiviteitswinst in Europa in de afgelopen zes jaar tenietgedaan door een ongunstige wisselkoers. Dit heeft mede te maken met het feit dat maarliefst driekwart van de onderaannemers van Airbus zich in de eurozone bevinden en hierdoor relatief zeer duur zijn. Boeing werkt daarentegen veel samen met Aziatische partijen, waardoor zij optimaal profiteert van de gunstige koersverhouding tussen de dollar en de yen.


- EINDE PERSBERICHT -

|                                                                      |
|Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van                   |
|kredietverzekeringen en één van de leiders op het gebied van          |
|borgstellingen, garanties en incasso. Met ruim 5.800 medewerkers in 49|
|landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B  |
|klanten die hun debiteuren willen verzekeren. De groep heeft in 2006  |
|een omzet van 2.01 miljard euro geboekt.                              |
|                                                                      |
|Euler Hermes, dochtermaatschappij van AGF en onderdeel van de Allianz |
|Group, is genoteerd aan Euronext Parijs. De groep en haar             |
|belangrijkste dochtermaatschappijen op het gebied van                 |
|kredietverzekeringen hebben een AA- rating van Standard & Poor's.     |
|                                                                      |
|www.eulerhermes.com                                                   |
Contact:
|Perscontacten / Euler Hermes in      |                             |
|Nederland                            |                             |
|Leonie Rombout: +31 (0)73 688 96 65  |                             |
Cautionary Note Regarding Forward-Looking Statements:

Certain of the statements contained herein may be statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. In addition to statements which are forward-looking by reason of context, the words 'may, will, should, expects, plans, intends, anticipates, believes, estimates, predicts, potential, or continue' and similar expressions identify forward-looking statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to, without limitation, (i) general economic conditions, including in particular economic conditions in the Allianz Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets, including emerging markets, (iii) the frequency and severity of insured loss events, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) the extent of credit defaults (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the Euro-U.S. Dollar exchange rate, (ix) changing levels of competition, (x) changes in laws and regulations, including monetary convergence and the European Monetary Union, (xi) changes in the policies of central banks and/or foreign governments, (xii) the impact of acquisitions, including related integration issues, (xiii) reorganization measures and (xiv) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences. The matters discussed herein may also involve risks and uncertainties described from time to time in Allianz AG's filings with the U.S. Securities and Exchange Commission. The company assumes no obligation to update any forward-looking information contained herein.

(pic)
-----------------------
Persbericht


---- --