Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 6 september 2007 1 Ons kenmerk Uw kenmerk DGTL-2007/9265 07-VW-B-053 Onderwerp
Stand van zaken beleidsacties nota Zeehavens

Geachte voorzitter,

In uw brief van 9 juli 2007 (kenmerk 07-VW-B-053) verzoekt u mij, mede ter voorbereiding van een algemeen overleg over de voortgang van de uitvoering van de beleidsacties uit de Nota Zeehavens, een stand van zaken te geven van de actuele situatie in de uitvoering. Gezien de brieven die ik hierover op 20 februari 2007 (kenmerk DGTL 07.005529) en 14 juni 2007 (kenmerk DGTL 07.007443) aan uw Kamer heb gestuurd en waarin de actuele stand van zaken is toegelicht, wil ik hier volstaan met u te informeren over recente ontwikkelingen in twee dossiers: Zeetoegang IJmond en Borgen Nationale Belangen Mainport Rotterdam.

Bestuurlijk Overleg Zeetoegang IJmond 10 juli 2007

Mede naar aanleiding van de motie van het lid van Oudenallen van 28 september 20061 heb ik het Centraal Plan bureau (CPB) gevraagd een onderzoek te doen naar de congestieproblematiek voor de sluis bij IJmuiden mede op basis van nieuw verzamelde informatie.

Het CPB concludeert in haar naar aanleiding daarvan opgestelde notitie van 14 juni 2007 (bijlage) onder andere dat:


1 Tweede Kamer,vergaderjaar 2006-2007, 30 800, nr. 42 Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171 Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895

bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

DGTL-2007/9265


· Bij een gunstige ontwikkeling van de goederenstromen in de Amsterdamse haven is te verwachten dat in de periode 2010-2020 congestie gaat optreden.
· De realisering van een mogelijke oplossing voor de congestieproblematiek circa 9 jaar in beslag kan gaan nemen.
Het CPB adviseert daarom dat het wenselijk is snel met de verkenning te starten van de mogelijke oplossingen voor de congestie.

Tijdens het bestuurlijk overleg op 10 juli 2007 heb ik de regio toegezegd een MIT- verkenning Zeetoegang IJmond te zullen starten. Het doel van deze verkenning is een zorgvuldige beslissing te kunnen nemen over de aangedragen verkeers- en vervoersproblematiek. De verkenning zal onder andere alle opties van een nieuwe sluis, inclusief de gevolgen voor de achterlandverbindingen en de ruimtelijke inpassing in kaart trachten te brengen en voorzien van een kosten-baten-analyse. De verkenning zal uiterlijk in augustus 2008 gereed zijn. Daarnaast is afgesproken dat de regio gaat verkennen op welke manier de aanleg van een nieuwe sluis gefinancierd kan worden. Na afronding van beide verkenningstrajecten zal ik u informeren over de dan te nemen vervolgstappen.

Stand van zaken Borgen Nationale Belangen Mainport Rotterdam.

In de brief aan de Tweede Kamer over de borging van de nationale belangen bij de Mainport Rotterdam van 3 mei 2006 bent u geïnformeerd over de afronding van dit project. 2 In de brief wordt gemeld dat de afstemming van beleid van de betrokken overheden via interbestuurlijk overleg in bestaande gremia zal plaatsvinden. In het voorziene overleg van rijkspartijen met de Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam zal ook de taakuitoefening van het Havenbedrijf Rotterdam gemonitord worden, teneinde in een vroeg stadium opzegging van de erfpacht wegens taakverwaarlozing te voorkomen.

De zogenaamde taakverwaarlozingsregeling, waarin dit is vervat, is inmiddels in concept klaar en akkoord bevonden, maar kan pas geformaliseerd worden als de erfpachtakte wordt gepasseerd. Gezien de formele status van de monitoring, heb ik met de Gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam besloten over het rijksoverleg waarin deze monitoring plaatsvindt, een convenant te sluiten. Dit convenant zal tijdens de eerste bijeenkomst in oktober worden ondertekend.

In de bovengenoemde Kamerbrief is u een visie op de haventarieven in Rotterdam toegezegd. Zoals geadviseerd door de Raad van Verkeer en Waterstaat, heb ik ervoor gekozen te onderzoeken of de betrokken partijen (Havenbedrijf Rotterdam en klanten) via een convenant de gegroeide praktijk van consultatie van het havenbedrijfsleven en transparantie rond tariefswijzigingen kunnen vastleggen. De betrokken partijen hebben dit nog niet kunnen afronden. Nadat zij hierover een standpunt hebben ingenomen, zal ik de Kamer de visie van het kabinet hierop toesturen.


2 Tweede Kamer,vergaderjaar 2005-2006, 24 691, nr. 71
---

DGTL-2007/9265

Tenslotte ben ik, op advies van de Raad van Verkeer en Waterstaat, gestart met de ontwikkeling van een visie op duurzame havenontwikkeling, samen met de departementen van VROM, LNV en EZ. Uitgangspunt is om met de betrokkenen een praktische visie te ontwikkelen over welke duurzaamheidskansen er liggen in de havensector en welke inzet het vraagt van de verschillende partijen om die kansen te benutten. Ik zal u in het voorjaar van 2008 berichten over de resultaten van dit traject.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

Camiel Eurlings

DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

mw. J.C. Huizinga-Heringa


---