abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
6 september 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGTL-2007/9265 07-VW-B-053
Onderwerp
Stand van zaken beleidsacties nota Zeehavens
Geachte voorzitter,
In uw brief van 9 juli 2007 (kenmerk 07-VW-B-053) verzoekt u mij, mede ter
voorbereiding van een algemeen overleg over de voortgang van de uitvoering van de
beleidsacties uit de Nota Zeehavens, een stand van zaken te geven van de actuele situatie
in de uitvoering. Gezien de brieven die ik hierover op 20 februari 2007 (kenmerk DGTL
07.005529) en 14 juni 2007 (kenmerk DGTL 07.007443) aan uw Kamer heb gestuurd en
waarin de actuele stand van zaken is toegelicht, wil ik hier volstaan met u te informeren
over recente ontwikkelingen in twee dossiers: Zeetoegang IJmond en Borgen Nationale
Belangen Mainport Rotterdam.
Bestuurlijk Overleg Zeetoegang IJmond 10 juli 2007
Mede naar aanleiding van de motie van het lid van Oudenallen van 28 september 20061
heb ik het Centraal Plan bureau (CPB) gevraagd een onderzoek te doen naar de
congestieproblematiek voor de sluis bij IJmuiden mede op basis van nieuw verzamelde
informatie.
Het CPB concludeert in haar naar aanleiding daarvan opgestelde notitie van 14 juni 2007
(bijlage) onder andere dat:
1 Tweede Kamer,vergaderjaar 2006-2007, 30 800, nr. 42
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGTL-2007/9265
· Bij een gunstige ontwikkeling van de goederenstromen in de Amsterdamse haven
is te verwachten dat in de periode 2010-2020 congestie gaat optreden.
· De realisering van een mogelijke oplossing voor de congestieproblematiek circa 9
jaar in beslag kan gaan nemen.
Het CPB adviseert daarom dat het wenselijk is snel met de verkenning te starten van de
mogelijke oplossingen voor de congestie.
Tijdens het bestuurlijk overleg op 10 juli 2007 heb ik de regio toegezegd een MIT-
verkenning Zeetoegang IJmond te zullen starten. Het doel van deze verkenning is een
zorgvuldige beslissing te kunnen nemen over de aangedragen verkeers- en
vervoersproblematiek. De verkenning zal onder andere alle opties van een nieuwe sluis,
inclusief de gevolgen voor de achterlandverbindingen en de ruimtelijke inpassing in kaart
trachten te brengen en voorzien van een kosten-baten-analyse. De verkenning zal uiterlijk
in augustus 2008 gereed zijn. Daarnaast is afgesproken dat de regio gaat verkennen op
welke manier de aanleg van een nieuwe sluis gefinancierd kan worden. Na afronding van
beide verkenningstrajecten zal ik u informeren over de dan te nemen vervolgstappen.
Stand van zaken Borgen Nationale Belangen Mainport Rotterdam.
In de brief aan de Tweede Kamer over de borging van de nationale belangen bij de
Mainport Rotterdam van 3 mei 2006 bent u geïnformeerd over de afronding van dit
project. 2 In de brief wordt gemeld dat de afstemming van beleid van de betrokken
overheden via interbestuurlijk overleg in bestaande gremia zal plaatsvinden. In het
voorziene overleg van rijkspartijen met de Gemeente Rotterdam en Havenbedrijf
Rotterdam zal ook de taakuitoefening van het Havenbedrijf Rotterdam gemonitord
worden, teneinde in een vroeg stadium opzegging van de erfpacht wegens
taakverwaarlozing te voorkomen.
De zogenaamde taakverwaarlozingsregeling, waarin dit is vervat, is inmiddels in concept
klaar en akkoord bevonden, maar kan pas geformaliseerd worden als de erfpachtakte
wordt gepasseerd. Gezien de formele status van de monitoring, heb ik met de Gemeente
Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam besloten over het rijksoverleg waarin deze
monitoring plaatsvindt, een convenant te sluiten. Dit convenant zal tijdens de eerste
bijeenkomst in oktober worden ondertekend.
In de bovengenoemde Kamerbrief is u een visie op de haventarieven in Rotterdam
toegezegd. Zoals geadviseerd door de Raad van Verkeer en Waterstaat, heb ik ervoor
gekozen te onderzoeken of de betrokken partijen (Havenbedrijf Rotterdam en klanten) via
een convenant de gegroeide praktijk van consultatie van het havenbedrijfsleven en
transparantie rond tariefswijzigingen kunnen vastleggen. De betrokken partijen hebben dit
nog niet kunnen afronden. Nadat zij hierover een standpunt hebben ingenomen, zal ik de
Kamer de visie van het kabinet hierop toesturen.
2 Tweede Kamer,vergaderjaar 2005-2006, 24 691, nr. 71
---
DGTL-2007/9265
Tenslotte ben ik, op advies van de Raad van Verkeer en Waterstaat, gestart met de
ontwikkeling van een visie op duurzame havenontwikkeling, samen met de
departementen van VROM, LNV en EZ. Uitgangspunt is om met de betrokkenen een
praktische visie te ontwikkelen over welke duurzaamheidskansen er liggen in de
havensector en welke inzet het vraagt van de verschillende partijen om die kansen te
benutten. Ik zal u in het voorjaar van 2008 berichten over de resultaten van dit traject.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat