Gemeente 's-Hertogenbosch

31-08-2007
Gemeenteraad organiseert symposium over bereikbaarheid

Op donderdag 6 september organiseert de gemeenteraad een symposium over de bereikbaarheid van de gemeente. Dit symposium is onderdeel van het beleidsdebat dat de gemeenteraad wil voeren over dit thema. Met beleidsdebatten wil de raad komen tot uitspraken over een onderwerp, die als richting aan het college worden meegegeven. Het is vervolgens aan het college deze uitspraken te verwerken in een raadsvoorstel, de begroting of de voorjaarsnota. Het college heeft een plan gemaakt over de bereikbaarheid met als titel "Ontwerp-koersnota Hoofdinfrastructuur". Tijdens het symposium wordt een korte film hierover getoond. Op basis van dit plan zijn zes vragen geformuleerd die centraal staan tijdens het symposium, dat wordt geleid door Maarten Bouwhuis. Tijdens het symposium geven enkele deskundigen hun mening hierover. Het symposium vindt plaats in het Bestuurscentrum en begint om 20.00 uur. Geïnteresseerden kunnen aanwezig zijn bij het symposium. Aanmelden via beleidsdebatten@s-hertogenbosch.nl of tel.: (073) 615 90 81.

Beleidsdebat
Op woensdag 19 september debatteert de commissie Ruimtelijke Ontwikkelingen en Beheer hierover en in de gemeenteraad van 2 oktober aanstaande vindt het finale debat plaats, waarin de raad uitspraken doet die het college richting geven bij het verder uitwerken van de koersnota Hoofdinfrastructuur. Het beleidsdebat wordt voorbereid door de voorbereidingcommissie Bereikbaarheid bestaande uit de volgende raadsleden: Hermie van Ommeren (voorzitter), Pieternell van de Korput, Ellen Pauel, Peter van Dooremalen en Paul Masselink.

Zes vragen centraal
De volgende vragen staan centraal in het symposium:
- Welke van de drie modellen in de ontwerp-koersnota geleidt de mobiliteit op de meest duurzame wijze gelet op de in de ontwerp-koersnota gestelde doelen?

- Zijn in het doorstroomassenmodel de goede doorstroomassen benoemd?
- In hoeverre biedt de ontwerp-koersnota voldoende ruimte voor het openbaar vervoer?

- In hoeverre biedt de ontwerp-koersnota voldoende ruimte voor de fiets?

- Wat zijn de (financiële) effecten van de ontwerp-koersnota op de binnenstad en in hoeverre zijn die effecten wenselijk?
- In hoeverre heeft de ontwerp-koersnota gevolgen voor de functie van de wijkwegen? Zijn maatregelen nodig en zo ja, welke?

Deskundigen
De volgende deskundigen geven een antwoord op de zes vragen:
- Lars Lutje Schipholt: algemeen directeur en adviseur inno-V, lid expertiseteam Raad voor Verkeer en Waterstaat, deskundig op het gebied van strategie, beleidsvormingsprocessen, marketing, marktwerking, aanbestedingen en betere benutting van railsystemen;
- Adriaan Walraad: verkeerskundig consultant (Walraad verkeersadvisering BV) en docent verkeersveiligheid (NHTV / Academie Stedenbouw, Logistiek en Mobiliteit); brede verkeerskundige vakkennis;


- Ineke Spapé: directeur SOAB (adviesbureau voor woning en leefomgeving) en ingenieur verkeer en mobiliteit, gespecialiseerd in mobiliteitsvraagstukken, fiets- en voetgangersplanning en kindveilige verkeersoplossingen en lid van de commissie Wegverkeer van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (onder Pieter van Vollenhoven) en part-time docent Mobiliteit en Ruimte (NHTV).