Easyjet: "Het is nog niet te laat om de vakantiebelasting te stoppen"

06/09/2007 10:27


Easyjet


Vijf belangrijke vragen over de ticketbelasting
Easyjet ceo Andy Harrison: "het is nog niet te laat om deze ordinaire vakantiebelasting te stoppen"

Amsterdam, 6 september 2007 - EasyJet roept de Nederlandse overheid op antwoord te geven op vijf belangrijke vragen betreffende de vakantiebelasting om zo haar plannen op tafel te leggen en een publiek debat te starten over de voorgestelde maatregel. easyJet CEO Andy Harrison sprak vandaag tijdens een persconferentie in Amsterdam over de Nederlandse belastingplannen. De overheid wil de belasting van EUR 25 per ticket op 1 januari 2008 invoeren onder het mom van een milieuheffing. Luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond zijn tegen de belasting in de huidige opzet. Harrison is van mening dat het tijd is dat Den Haag dit onderwerp op de agenda plaatst en het debat niet langer achter gesloten deuren plaatsvindt.

Recht op antwoord
"De vakantiebelasting is onverdedigbaar door de overheid, zowel op sociaal, als economisch en milieuniveau. Het is niet te laat om deze ordinaire belastingmaatregel te stoppen. Op sociaal niveau geldt dat de vakantiebelasting oneerlijk is voor Nederlandse passagiers. Een Nederlandse familie van vier personen gaat EUR 100 extra betalen voor de jaarlijkse vakantie, terwijl buitenlandse zakenreizigers die in Amsterdam overstappen dat gratis doen.

Vanuit economisch perspectief schiet de overheid zichzelf in de voet. De belasting is bedoeld om 350 miljoen euro binnen te halen, maar kost de Nederlandse economie evenveel in misgelopen business en toerisme. Ons gemiddelde tickettarief is EUR 67, een belasting van EUR 25 betekent een toename van 40%. Als gevolg hiervan verwachten we 10 tot 40% van onze passagiers te verliezen. In totaal verliest Nederland hiermee 8% of 4,5 miljoen passagiers. Dit betekent verlies in toerisme en handel, om nog maar te zwijgen van een enorme afname van mogelijkheden voor de Nederlandse reizigers.

De belasting doet daarnaast niets voor het milieu. De meest vervuilende vluchten betalen namelijk niet. Als er een belasting wordt doorgevoerd, dan moet deze gelden voor alle vluchten, inclusief vracht en transfer passagiers.

De overheid probeert elk publiek debat over de vakantiebelastingplannen te ontwijken en de belasting als een ordinaire extra heffing door te voeren. Vandaag roepen we de overheid op antwoord te geven op vijf essentiële vragen en zo het debat te starten. Wij vinden dat alle consumenten en belastingbetalers recht hebben op antwoorden," aldus Andy Harrison, CEO easyJet.

Vijf vragen aan de overheid
1. Klopt het dat de overheid van plan is een belasting van EUR 25 per vliegticket in te voeren voor Nederlandse passagiers?
Sociaal niveau
2. Heeft de overheid de mogelijkheden voor een betere verdeling van de belasting overwogen, zodat voorkomen wordt dat Nederlandse families betalen voor buitenlandse zakenreizigers?
Milieu niveau
3. Als het hier om een milieuheffing gaat, zoals de overheid beweert, waarom geldt deze dan niet voor de meest vervuilende vluchten - lange afstand en vracht?
4. De overheid heeft het exporteren van vervuiling naar andere landen in de ban gedaan. Hoe is de ticketbelasting, die vluchten vanuit Nederland naar omliggende luchthavens verplaatst, hiermee te verzoenen?
Economisch niveau
5. De overheid heeft een rapport ontvangen over de economische impact van de vakantiebelasting. Wat zeggen de cijfers over passagiersafname, baanverlies en algemene economische impact als gevolg van minder zakelijk reizen en toerisme? En wat is het effect van de belasting op het milieu?

easyJet in Nederland
- easyJet vervoert jaarlijks 2 miljoen passagiers van en naar Nederland en biedt momenteel tien routes vanaf Amsterdam aan: zeven naar het Verenigd Koninkrijk (Londen Luton, Londen Gatwick, Londen Stansted, Liverpool, Belfast, Edinburgh, Bristol) en verder Milaan, Geneve en Basel.
- easyJet is de op één na grootste luchtvaartmaatschappij op Schiphol na de AF/KLM Group en de derde in Nederland.
- Tweederde van alle easyJet passagiers worden naar Nederland toe vervoert en geven per jaar een totaal van 500 miljoen euro uit in Nederland.
- Op een gemiddelde reis naar Nederland wordt EUR 426 uitgeven, tijdens een gemiddelde duur van 2,7 dagen.

easyJets positie aangaande de vakantiebelasting
- easyJet is van mening dat klimaatverandering op internationaal niveau moet worden aangepakt, in het bijzonder door luchtvaart toe te voegen aan het Emissiehandel systeem van de EU.
- Om deze reden steunt easyJet geen enkele nieuwe belasting op luchtvaart. Maar àls er een nieuwe belasting wordt doorgevoerd is easyJet van mening dat dit zeker geen passagiersbelasting moet zijn, zoals de voorgestelde ticketbelasting. Een vliegbelasting moet gekoppeld aan de uistoot van vluchten en airlines ertoe aanzetten de CO2 uitstoot van hun vluchten te verminderen.
- De door de Nederlandse overheid voorgestelde ticketbelasting heeft een significante impact op passagiersaantallen en vluchten.
- Een passagiersbelasting van circa EUR 25 per ticket is een onrechtvaardige manier van vliegbelasting.
- Een dergelijke belasting heeft een significante impact op easyJets passagiers, aangezien het een zeer groot aandeel van de totale easyJet ticketprijs is, gemiddeld EUR 67.
- easyJet verwacht 10-40% passagiers te verliezen, 200.000 tot 750.000 personen.
- Deze passagiersafname leidt tot een afname van het aantal vluchten.
- Onze passagiers geven jaarlijks ongeveer 500 miljoen euro uit in Nederland. We verwachten dat door de passagiersafname door de ticketbelasting deze uitgaven met 50 miljoen tot 200 miljoen euro vermindert.

easyJet en het milieu
- Hoewel het door de Engelse overheid gesponsorde Stern Report bevestigd dat luchtvaart verantwoordelijk is voor slechts 1,6% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen, erkent easyJet dat airlines moeten doen wat ze kunnen om klimaatverandering tegen te gaan.
- easyJet is één van Europa's meest milieuefficiënte luchtvaartmaatschappijen en heeft één van de modernste vloten van alle toonaangevende airlines in Europa. De vloot bestaat uit 137 van de meest schone, stille toestellen beschikbaar met een gemiddelde leeftijd van slechts 2,3 jaar.
- easyJets efficiënte business model (hogere stoeldichtheid en hogere bezettingsgraad) zorgt ervoor dat traditionele maatschappijen bijna 27% meer uitstoten per passagierskilometer dan easyJet met hetzelfde toestel op een vergelijkbare route.
- Dankzij de efficiënte configuratie en bezetting, stoot een easyJet vlucht 97,5g CO2 uit per passagierskilometer, een Toyoto Prius 104g per kilometer. De Europese auto-industrie is onlangs gevraagd de uitstoot tot 130g te beperken.
- Vanaf 2 augustus is easyJet de eerste toonaangevende Europese airline die haar klanten de mogelijkheid biedt de CO2 uitstoot van hun vluchten te compenseren door te investering in uitsluitend VN gecertificeerde projecten. De eerste resultaten zijn positief: meer dan 3% van de passagiers doet mee.
- In mei heeft easyJet de "easyJet ecoJet" gepresenteerd. Een ontwerp voor een radicaal milieuefficiënter toestel dat 25% stiller is en 50% minder CO2 en 75% minder NOx zal uitstoten dan de nieuwste toestellen van dit moment. Alleen de "easyJet ecoJet" zou al kunnen leiden tot de stabilisatie van uitstoot door korte afstandsvluchten op het niveau van 2005 tot aan 2035, met enorme milieu voordelen tot gevolg.
- easyJet heeft een oproep gedaan om meer dan 700 van de meest vervuilende toestellen uit de Europese lucht te verbannen. Bovendien is easyJet actieve voorstander van de Europese Emissiehandel en het Single European Skies programma.