Cliëntenstops AWBZ geen reden voor verbazing

06/09/2007 11:03



ActiZ



Persbericht Utrecht, 5 september 2007

Knelpuntenprocedure leidt tot langere wachttijden voor cliënten

Cliëntenstops AWBZ geen reden voor verbazing

Knelpunten in de AWBZ-zorg komen in alle Nederlandse zorgregio's voor, blijkt uit eigen onderzoek van ActiZ en is vandaag bevestigd door Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Het leveren van zorg zonder dat daar productieafspraken tegenover staan, leidt tot onbetaalde rekeningen. ActiZ, organisatie van zorgondernemers, begrijpt daarom dat zorgaanbieders soms gedwongen zullen worden geen nieuwe cliënten aan te nemen. Het inzetten van reserves voor onbetaalde zorg, zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gewenst acht, vindt ActiZ niet realistisch.

ActiZ voorspelde al in mei van dit jaar knelpunten in de AWBZ-zorg. Een nieuwe leden-raadpleging deze zomer bevestigt dat beeld. Het ontstaan van wachtlijsten bij zorg-kantoren is daardoor onvermijdelijk. Daar komt bij dat zorgkantoren sowieso al zijn gehouden aan de zogeheten Treek-normen: gehanteerde wachttijden voordat een beroep mogelijk is op de knelpuntenprocedure van de NZa. Deze knelpuntenprocedure verlengt de wachttijd van cliënten alleen maar meer.

Onbetaalde zorg
De knelpunten die nu ontstaan, tonen grote gelijkenis met de problemen die zich in 2006 voordeden. Mede om de wachtlijsten tegen te gaan, kozen veel zorgaanbieders er vorig jaar voor om toch zorg te blijven leveren, in de hoop later alsnog vergoed te worden. De NZa heeft dit jaar steeds aangegeven dat zorg zonder aanvullende productieafspraken níet vergoed zal worden. Dat is recent bevestigd door een rechtbank in Limburg en ook door staatssecretaris Bussemaker (VWS) benadrukt. Nu het plafond van de gemaakte productieafspraken is bereikt, wekt het geen verbazing dat sommige zorgaanbieders geen nieuwe cliënten aannemen. Het alternatief is zorg voor eigen rekening. De inzet van reserves om verliezen door onbetaalde zorg te compenseren, is volgens ActiZ geen reëel alternatief. Reserves bestaan om onverwachte tegenvallers op te vangen, niet voor de financiering van structurele productiegroei.

Structurele oplossing
ActiZ vindt het van groot belang dat een structurele oplossing wordt gevonden voor de problemen in de AWBZ. Door de huidige opzet wordt nieuws over wachtlijsten en cliëntenstops een jaarlijks terugkerend ritueel. Dat zorgt voor veel maatschappelijke onrust, met name bij mensen die zorg nodig hebben en daardoor toch al kwetsbaar zijn.

ActiZ
ActiZ is de brancheorganisatie van circa 400 zorgondernemers. Haar leden bewegen zich in de markt van zorg, wonen, welzijn, preventie en aanverwante diensten. Met een jaarlijkse omzet van circa 12 miljard euro en 400.000 werknemers behoort de branche tot de grootste economische sectoren van ons land.

Noot voor de redactie