VVD


5-9-2007

Europa in actie voor goederenlogistiek

Het Europees Parlement zal vandaag instemmen met de komst van een actieplan goederenlogistiek. Logistiek speelt een belangrijke rol bij de verwezenlijking van allerhande nieuwe uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van milieu. Minstens zo belangrijk is de rol van logistiek als het gaat om het concurrentievermogen van de Unie. Het optimaliseren va

Hoe kunnen we de doeltreffendheid van individuele vervoerswijzen, en combinaties daarvan, verbeteren? Dat is volgens Jeanine Hennis-Plasschaert de hamvraag.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Om de verwachte groei in het goederenvervoer te kunnen accommoderen, is het van belang dat alle transportmodaliteiten tot het uiterste worden benut. Het is dus heel nadrukkelijk niet óf-óf maar én-én. Dit vraagt in eerste instantie om een zo pragmatisch mogelijke aanpak. Als we het hebben over de aanpak van bestaande knelpunten zullen vele 'heilige huisjes' omver moeten. Dus ook de huisjes die betrekking hebben op de 'lange zwaren voertuigen ofwel eco-combi´s', de wildgroei aan rijverboden en de spookverhalen rondom het vrijgeven van de mogelijkheden voor cabotage."

Jeanine Hennis-Plasschaert betreurt het dat de reactie vanuit het parlement op het voorgestelde actieplan dreigde te verzanden in een politieke discussie over het al dan niet toestaan van die ´lange zwaren voertuigen´. Na veel gesoebat is een meerderheid uiteindelijk akkoord gegaan met een neutraal compromis waarmee het bestaansrecht van deze voertuigen in ieder geval wordt erkend.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "Roepen om innovatieve concepten om diezelfde concepten op basis van oneigenlijke argumenten direct naar de vuilnisbak te verwijzen, zet geen zoden aan de dijk. De tegenstanders van de eco-combi zouden zich moeten baseren op de onderzoeksresultaten. Het compromis is verre van zaligmakend, maar in ieder geval een stap in de juiste richting."


---

---------------------------------