abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
6 september 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGW/BOI 2007/956 -
Onderwerp
burgers betrekken bij waterschap
Geachte voorzitter,
Op 16 oktober 2006 heeft het wetgevingsoverleg met uw Kamer plaatsgevonden over de
Wet modernisering waterschapsbestel. Daarbij is door mevrouw Gerkens (SP) aan minister
Peijs gevraagd om aan te geven op welke wijze zij de burger wil informeren over het werk
van de waterschappen met het oog op de komende verkiezingen. De minister heeft
toegezegd hier in aanvulling op het debat nog op terug te komen.
Inmiddels is de wet op 15 mei 2007 door de Eerste Kamer aanvaard, en is het
waterschapsbesluit door de Ministerraad vastgesteld en aan de Raad van State voorgelegd
ter advisering. De procedure rond de verkiezingen is daarmee uitgewerkt, de
voorbereidingen voor de verkiezingen 2008 zijn begonnen en de mogelijkheden om de
burger te betrekken zijn nu dan ook concreter aan te geven dan destijds tijdens het debat.
De Kamer heeft gevraagd naar de activiteiten van de minister. De publiciteit rond het werk
van het waterschap en het onder de aandacht brengen van het belang van de
verkiezingen is primair een verantwoordelijkheid van de waterschappen zelf. De rol van
het ministerie in de voorbereiding van de verkiezingen en de publiciteitscampagne in dat
kader is dan ook beperkt tot het faciliteren waar dat nodig is.
De belangrijkste activiteit vanuit het Rijk betreft de gezamenlijke campagne "Nederland
leeft met water". Dit is een lange termijn campagne, waarin diverse wateronderwerpen
een plaats krijgen. Doel is vergroting van de betrokkenheid van de burger bij het
waterbeheer. Momenteel is onder de vlag van deze campagne een serie tv-spots in
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGW/BOI 2007/956
voorbereiding, die bekendheid moet geven aan de waterschapsverkiezingen en de burger
zal oproepen om te gaan stemmen.
Deze campagne wordt door het ministerie samen met de waterschappen voorbereid en is
afgestemd met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Er is voor
deze campagne een apart logo ontwikkeld, aansluitend bij het logo van "Nederland leeft
met water". Er zal als onderdeel van de campagne ook landelijk geadverteerd worden.
Daarnaast hebben de waterschappen ook hun eigen regionale campagne rond de
verkiezingen in voorbereiding. Onderdeel daarvan zijn afspraken met regionale tv-zenders
om de kijkers te laten zien wat het waterschap in hun buurt doet. Er zijn plannen voor de
organisatie van open dagen en voor huis aan huis verspreiding van verkiezingskranten.
Tot slot is te verwachten dat ook de verkiezingscampagne van de kandidaten deze keer
uitgebreider zal zijn dan tot op heden. Immers, bij het personenstelsel moest iedere
kandidaat voor zichzelf campagne voeren. Nu het lijstenstelsel ingevoerd wordt, hebben
de kandidaten een organisatie achter zich staan en wordt er campagne gevoerd per lijst of
groepering. Het is niet onredelijk om te veronderstellen dat daardoor meer mensen bereikt
worden dan in de huidige situatie.
Daarnaast, zo is in het wetgevingsoverleg ook ter sprake gekomen, ondernemen de
waterschappen ook andere activiteiten om burgers meer in algemene zin te informeren
over en te betrekken bij hun taken. De websites van de waterschappen worden
momenteel vernieuwd en verder geprofessionaliseerd sinds de waterschappen op dit
gebied samenwerken in het project Waterschapsnet. Dit is een van de projecten van het
Waterschapshuis, het samenwerkingsverband van de waterschappen op het gebied van
ICT.
Diverse waterschappen trachten met burgerpanels of jongerenpanels de inwoners van hun
gebied meer te betrekken bij het waterbeleid. Het in standhouden van een dijkleger, een
groep vrijwilligers die assisteert bij de dijkbewaking, is ook een manier om burgers
betrokken te houden. Voorts bieden de waterschappen educatief materiaal (lespakketten)
aan scholen, en hebben zij wel wandel- en fietsroutes uitgezet in hun gebied om ook de
recreant kennis te laten maken met het waterschapsgebied en de beheersobjecten.
---
DGW/BOI 2007/956
De verantwoordelijkheid voor de publieke bekendheid bij het waterbeheer kan niet
eenzijdig bij de overheid gelegd worden. Van de burger mag verwacht worden dat hij zich
actief verdiept in de aangeboden informatie en gebruik maakt van de beschikbare
kanalen, indien hij meent onvoldoende op de hoogte te zijn van de taken van het
waterschap. Alles overziend wordt naar mijn idee voldoende ondernomen om de
waterschapsverkiezingen en de taak van het waterschap in meer algemene zin onder de
aandacht van de burger te brengen.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat