Onderzoek: consument wil scharrelkoekje, scharrelmayo en
scharrelshampoo
(6 september 2007)
Acht van de tien Nederlanders eten tegen hun zin in koekjes, cake of
mayonaise met legbatterijeieren. Zij willen dat fabrikanten
overschakelen op diervriendelijkere eieren en zijn bereid 5 cent extra
te betalen voor een pak scharrelkoekjes. Twee van de drie Nederlanders
willen zelfs een waarschuwing op de verpakking als de fabrikant toch
legbatterijeieren heeft verwerkt. Dit blijkt uit representatief
onderzoek van Marktonderzoeksbureau Team Vier in opdracht van
Stichting Wakker Dier. Wakker Dier start vandaag een meerjarencampagne
tegen het gebruik van legbatterijeieren door fabrikanten en horeca.
Met radiospots, banners en protestwebsite www.legbatterij.nl worden
consumenten bewust gemaakt van deze 'stiekeme' eitjes die ongemerkt op
het bord komen van mensen die juist massaal de voorkeur geven aan
diervriendelijke eieren. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 42
eieren in producten als koekjes, cake en mayonaise. Dit zijn nog
vrijwel altijd legbatterijeieren. In de winkel koopt zij juist vrijwel
altijd diervriendelijkere eieren. Dit komt mede omdat de supermarkten
in 2004 na acties van Wakker Dier stopten met de verkoop van
legbatterijeieren.
Campagne Wakker Dier
In de nieuwe meerjarencampagne legt Wakker Dier de nadruk op de horeca
en fabrikanten van cake, mayonaise, beschuit, koekjes, salades en
pasta. Deze sectoren gebruiken nog veel legbatterijeieren. Wakker Dier
kiest opnieuw voor 'company campaigning'. Dezelfde campagnemethode
boekte eerder al veel succes met de verdwijning van legbatterijeieren
uit supermarkten, de introductie van weidemelk en een einde aan de
onverdoofde castratie van biggen. Company campaigning is het
stimuleren van bedrijven tot een diervriendelijker beleid door
vasthoudende consumentenvoorlichting over misstanden bij bedrijven en
het aanbieden van goede alternatieven.
Verwerkte eieren
De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 183 eieren. 140 als zichtbaar
ei en 42 onzichtbaar verwerkt in uiteenlopende producten als koekjes,
cake, mayonaise maar ook bijvoorbeeld shampoo (cijfers PVE 2006).
Hoewel vrijwel alle consumenten tegenwoordig diervriendelijkere eieren
kopen, zijn de eieren die onzichtbaar in koekjes, cake en mayonaise
verwerkt worden meestal legbatterijeieren. Meer dan 2 miljoen kippen
slijten hiervoor nog een ellendig leven in de legbatterij. Daarin
hebben ze minder dan een A4'tje leefruimte. Tienduizenden kippen
zitten in legbatterijschuren zonder strooisel om te scharrelen, zonder
legnest en zonder zitstok. Een beperkt aantal merken gebruikt
inmiddels - meestal na overleg met Wakker Dier - diervriendelijkere
eieren, zoals Remia sauzen, Bolletje beschuit en Ben en Jerry's ijs.
Onderzoek Team Vier
Team Vier deed in opdracht van Wakker Dier representatief onderzoek
onder vijfhonderd consumenten naar hun mening over het gebruik van
legbatterij-eieren in koekjes, cake en mayonaise. Negen van de tien
consumenten gaven aan nooit legbatterijeieren te eten. Veel
consumenten (34%) gaven aan dat ze niet wisten dat er
legbatterijeieren in koekjes, cake en mayonaise zitten en een deel
(8%) dacht zelfs dat het legbatterijei al uit deze producten verbannen
was. Negen van de tien consumenten kiezen bij voorkeur voor een
scharrelkoekje. Acht van de tien consumenten willen dat fabrikanten
overschakelen op scharreleieren en zijn hiervoor bereid een
realistische meerprijs te betalen van vijf cent voor een pak van twee
euro (+2.5%). Negen van de tien consumenten willen graag dat op de
verpakking wordt vermeld wat voor soort eieren in bijvoorbeeld een pak
koekjes is verwerkt. Twee van de drie consumenten willen zelfs dat op
de verpakking een waarschuwing komt als legbatterijeieren zijn
gebruikt.