Stichting Wakker Dier

Onderzoek: consument wil scharrelkoekje, scharrelmayo en scharrelshampoo

(6 september 2007)

Acht van de tien Nederlanders eten tegen hun zin in koekjes, cake of mayonaise met legbatterijeieren. Zij willen dat fabrikanten overschakelen op diervriendelijkere eieren en zijn bereid 5 cent extra te betalen voor een pak scharrelkoekjes. Twee van de drie Nederlanders willen zelfs een waarschuwing op de verpakking als de fabrikant toch legbatterijeieren heeft verwerkt. Dit blijkt uit representatief onderzoek van Marktonderzoeksbureau Team Vier in opdracht van Stichting Wakker Dier. Wakker Dier start vandaag een meerjarencampagne tegen het gebruik van legbatterijeieren door fabrikanten en horeca. Met radiospots, banners en protestwebsite www.legbatterij.nl worden consumenten bewust gemaakt van deze 'stiekeme' eitjes die ongemerkt op het bord komen van mensen die juist massaal de voorkeur geven aan diervriendelijke eieren. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 42 eieren in producten als koekjes, cake en mayonaise. Dit zijn nog vrijwel altijd legbatterijeieren. In de winkel koopt zij juist vrijwel altijd diervriendelijkere eieren. Dit komt mede omdat de supermarkten in 2004 na acties van Wakker Dier stopten met de verkoop van legbatterijeieren.

Campagne Wakker Dier
In de nieuwe meerjarencampagne legt Wakker Dier de nadruk op de horeca en fabrikanten van cake, mayonaise, beschuit, koekjes, salades en pasta. Deze sectoren gebruiken nog veel legbatterijeieren. Wakker Dier kiest opnieuw voor 'company campaigning'. Dezelfde campagnemethode boekte eerder al veel succes met de verdwijning van legbatterijeieren uit supermarkten, de introductie van weidemelk en een einde aan de onverdoofde castratie van biggen. Company campaigning is het stimuleren van bedrijven tot een diervriendelijker beleid door vasthoudende consumentenvoorlichting over misstanden bij bedrijven en het aanbieden van goede alternatieven.

Verwerkte eieren
De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 183 eieren. 140 als zichtbaar ei en 42 onzichtbaar verwerkt in uiteenlopende producten als koekjes, cake, mayonaise maar ook bijvoorbeeld shampoo (cijfers PVE 2006). Hoewel vrijwel alle consumenten tegenwoordig diervriendelijkere eieren kopen, zijn de eieren die onzichtbaar in koekjes, cake en mayonaise verwerkt worden meestal legbatterijeieren. Meer dan 2 miljoen kippen slijten hiervoor nog een ellendig leven in de legbatterij. Daarin hebben ze minder dan een A4'tje leefruimte. Tienduizenden kippen zitten in legbatterijschuren zonder strooisel om te scharrelen, zonder legnest en zonder zitstok. Een beperkt aantal merken gebruikt inmiddels - meestal na overleg met Wakker Dier - diervriendelijkere eieren, zoals Remia sauzen, Bolletje beschuit en Ben en Jerry's ijs.

Onderzoek Team Vier
Team Vier deed in opdracht van Wakker Dier representatief onderzoek onder vijfhonderd consumenten naar hun mening over het gebruik van legbatterij-eieren in koekjes, cake en mayonaise. Negen van de tien consumenten gaven aan nooit legbatterijeieren te eten. Veel consumenten (34%) gaven aan dat ze niet wisten dat er legbatterijeieren in koekjes, cake en mayonaise zitten en een deel (8%) dacht zelfs dat het legbatterijei al uit deze producten verbannen was. Negen van de tien consumenten kiezen bij voorkeur voor een scharrelkoekje. Acht van de tien consumenten willen dat fabrikanten overschakelen op scharreleieren en zijn hiervoor bereid een realistische meerprijs te betalen van vijf cent voor een pak van twee euro (+2.5%). Negen van de tien consumenten willen graag dat op de verpakking wordt vermeld wat voor soort eieren in bijvoorbeeld een pak koekjes is verwerkt. Twee van de drie consumenten willen zelfs dat op de verpakking een waarschuwing komt als legbatterijeieren zijn gebruikt.