Ingezonden persbericht


Geachte redactie,

Graag mail ik u het overzicht van de 16 voorstellingen die Bos Theaterproducties in seizoen 2007-2008 in het theater brengt: 5 buitenlandse producties, 4 cabaretprogramma's, 4 theaterconcerten, 2 toneelvoorstellingen en 1 familievoorstelling. In de bijlage leest u meer. Tekst- en beeldmateriaal kunt u downloaden via onze besloten perssite: http://pers.bostheaterproducties.nl/

Van de producties die in de eerste helft van het seizoen in het theater te zien zijn, mail ik u bij deze ook de persberichten:

# Natuurlijke selectie van NUHR
reprise vanaf 7 september 2007

# Anne van Anne van Veen
inspeelvoorstellingen vanaf 19 september 2007

# Altijd over liefde van Lucretia
première ma 24 september 2007 (De Kleine Komedie, Amsterdam)

# Ghoema (Zuid-Afrikaanse muziektheatervoorstelling) première di 25 september 2007 (Oude Luxor Theater, Rotterdam)

# WORST van Joep Onderdelinden
première wo 10 oktober 2007 (Leidse Schouwburg)

# Wie dan allemaal... van Plien en Bianca
try outs vanaf 11 oktober 2007

# Sterk, zwart en zonder suiker van Van Houts en De Ket première di 30 oktober 2007 (De Kleine Komedie, Amsterdam)

# Tap Kids
première do 8 november 2007 (Hanzehof, Zutphen)

# Blessed van het Soweto Gospel Choir
première do 22 november 2007 (Stadstheater, Zoetermeer)

# A Compás! van Paco Peña
première di 27 november 2007 (Schouwburg Kunstmin, Dordrecht)

Voor meer informatie, interviewaanvragen of reserveringen voor perskaarten kunt u me uiteraard bellen of mailen.

Met vriendelijke groet,
Bos Theaterproducties B.V.

Mimi Lakeman
PR / Marketing

tel.: 020 - 42 11 221
fax: 020 - 42 11 222
mimi@bostheaterproducties.nl www.bostheaterproducties.nl

|NUHR / Natuurlijke selectie (reprise)                                         |
|>                                  |
|(pic)  |Het aantal mensen op aarde moet drastisch worden teruggebracht, er   |
|© Titus|moet een selectie komen. Maar moeten wij die selectie aan de natuur  |
|Tiel   |overlaten? Moeten wij toestaan dat er slachtoffers worden gemaakt met|
|Groenes|de willekeur van natuurrampen, hongersnoden en epidemieën? Is het    |
|tege   |niet beter om de natuur een handje te helpen?                        |
|       |NUHR geeft hierover verstrekkende duidelijkheid. Daarmee ontkomen ze |
|       |ook dit keer niet aan een troosteloze visie op het mensdom. In       |
|       |Natuurlijke Selectie kiezen de mannen van NUHR zélf hoe en met wie we|
|       |verder moeten. Niet op basis van geloof, ras, afkomst of vermogen. De|
|       |selectie zal worden gemaakt op basis van Nut. De Nieuwe mens is de   |
|       |Nuttige mens.                                                        |
|       |De pers over Natuurlijke selectie: . Intelligente staaltjes van      |
|       |satirisch cabaret ...een van de beste programma's die NUHR ooit heeft|
|       |gemaakt. (NRC Handelsblad) . Hilarische sketches ...ontroerende      |
|       |liedjes ...een fabelachtig decor ...een geluidsontwerp waar je u     |
|       |tegen zegt en licht dat je soms letterlijk verblindt ...een nieuw    |
|       |hoogtepunt in het oeuvre van de mannen van NUHR. (Trouw) . NUHR      |
|       |etaleert zijn wrange maatschappijvisie met een schaamteloze          |
|       |vrolijkheid die de lachspieren weinig rust gunt ...Superieure        |
|       |voorstelling. (De Telegraaf)                                         |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 7 september 2007 t/m 21 januari 2008                   |
|       |Koninklijk Theater Carré: ma 21 januari 2008                         |
|       |spel en tekst: Joep van Deudekom, Peter Heerschop, Viggo Waas en     |
|       |Eddie B. Wahr / regie: Han Romer / muzikale composities: Joep van    |
|       |Deudekom                                                             |
|Lucretia / Altijd over liefde                                                 |
|>                                       |
|(pic)  |Actrice, cabaretière en bovenal zangeres Lucretia van der Vloot      |
|© Paul |bundelt haar talenten in een nieuw programma: 'Altijd over liefde'.  |
|Tolenaa|Bijgestaan door drie muzikanten brengt Lucretia nieuwe en bestaande  |
|r      |liedjes, die zij stuk voor stuk voorziet van haar eigen kleur. Het   |
|       |nieuwe materiaal is speciaal voor haar geschreven door tekstuele     |
|       |grootmeesters als Paul de Munnik, Maarten van Roozendaal en Jan      |
|       |Boerstoel. Lucretia zet alles op alles om het publiek een            |
|       |onvergetelijke avond te bezorgen.                                    |
|       |Eerder ontving Lucretia goede kritieken voor haar optredens in All   |
|       |Stars, Klotewijven en Big Black & Beautiful. De reacties op haar     |
|       |eerste soloprogramma Alles wat telt overtroffen echter alles: . Een  |
|       |juweeltje van een voorstelling. Bij Lucretia van der Vloot lijkt     |
|       |ieder nummer uit haar poriën te komen .'Alles wat telt' is echte     |
|       |blues, zonder ook maar een spatje vals sentiment. Prachtig. (de      |
|       |Volkskrant) . De meeste liedjes zijn pure melancholie. Lucretia      |
|       |brengt ze loepzuiver, puur en recht uit het hart .Een heerlijk       |
|       |programma. (De Telegraaf)                                            |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 18 september t/m 15 december 2007                      |
|       |première: ma 24 september 2007 - De Kleine Komedie, Amsterdam        |
|       |zang en spel: Lucretia van der Vloot / teksten: Paul de Munnik,      |
|       |Maarten van Roozendaal, Jan Boerstoel e.a. / band: Rob van Zandvoort |
|       |(piano), Kim Soepnel (contrabas), Astrid Akse (gitaar/percussie) /   |
|       |regie: Eva Bauknecht                                                 |
|Ghoema / David Kramer & Taliep Petersen                                       |
|>                      |
|(pic)  |Een groep fenomenale Zuid-Afrikaanse zangers, dansers, acteurs en    |
|© Roger|muzikanten neemt u mee op een muzikale reis door de geschiedenis van |
|Sedres |Kaapstad en de gehele West-Kaap. Naar de zeventiende eeuw, toen de   |
|- Johan|Hollandse Verenigde Oost-Indische Compagnie haar macht uitoefende en |
|Wilke  |slaven uit Indonesië, India en Madagaskar naar Zuid-Afrika bracht.   |
|       |Een unieke smeltkroes van culturen, talen en tradities was het       |
|       |gevolg. Met veel warmte, optimisme en humor laat Ghoema u hiermee    |
|       |kennismaken. Heel Zuid-Afrikaans, maar met een Nederlands tintje:    |
|       |liedjes als Piet Hein en Daar was laatst een meisje loos kunnen      |
|       |voluit worden meegezongen. Maar dan wel in het Afrikaans natuurlijk! |
|       |De Zuid-Afrikaanse pers: . Ghoema het die gehoor op hul voete. Dis   |
|       |iets wat jou wegvoer, wat maak dat jy wil opspring en saam dans en   |
|       |sing (Krit, KKNK) . Phenomenal piece with amazing original music that|
|       |entertains and educates about a vital part of our history (Cape      |
|       |Times) . It's a masterful piece of work as it entertains, while      |
|       |history is run by you in hilarious rap style (Tonight) . Do not miss |
|       |this show (EP Herald).                                               |
|       |En de Engelse pers: . It's impossible to dislike this show (The      |
|       |Guardian) . Ghoema is a lively and entertaining show. The performers |
|       |are a wonder. full of smiles, knowledge, songs and fun (The Stage) . |
|       |The musicians are splendid, the singing is vibrant, and I wanted to  |
|       |learn and hear more (The Independent)                                |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 18 september t/m 10 oktober 2007                       |
|       |première: di 25 september 2007 - Oude Luxor Theater, Rotterdam       |
|       |tekst en regie: David Kramer / arrangementen: Taliep Petersen / cast:|
|       |Loukmaan Adams, Munthir Dullisear, Marguerita Freeks, Carmen Maarman,|
|       |Gary Naidoo / muzikanten: Danny Butler, Gammie Lakay, Howard Links,  |
|       |Solly Martin, Charlie Rhode                                          |
|Anne van Veen / Anne (inspeelvoorstellingen)                                  |
|>       |
|(pic)  |Anne van Veen, net afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en   |
|©      |Kleinkunstacademie, maakt haar debuut in de Nederlandse theaters met |
|Corb!no|een eigen muziekprogramma. Begeleid door pianist Menno Theunissen    |
|       |treedt ze op met eigen en bestaand repertoire. In verhalen, gedichten|
|       |en liedjes vertelt Anne van grote en kleine gebeurtenissen in het    |
|       |leven. Op haar eigen wijs, herkenbaar en toch anders.                |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 19 september 2007 t/m 19 januari 2008                  |
|       |(inspeelvoorstellingen)                                              |
|       |tekst en zang: Anne van Veen / piano: Menno Theunissen               |
|Joep Onderdelinden / WORST                                                    |
|>                                     |
|(pic)  |In zijn derde solovoorstelling neemt Joep Onderdelinden je moeiteloos|
|©      |mee in zijn absurde en gezellige wereld. Zijn hilarische verhalen,   |
|Katinka|onnavolgbare motoriek en bruisende energie zijn aanstekelijk en      |
|Krijgsm|origineel. Hij zet alles op alles om zijn publiek ouderwets te       |
|an     |vermaken. Hij danst, ontroert, typeert raker dan raak en gaat voor de|
|       |volle lach. WORST, leuker kun je het niet krijgen!                   |
|       |Reacties van de pers: . Joep toont zich een topacteur . zorgt voor   |
|       |een bulderende lach en een daverende glimlach . intens geestige      |
|       |voorstelling . op en top bevlogen . absurde verhalen en een mimiek om|
|       |van te smullen . als cabaretier een aanwinst van formaat. En de      |
|       |reacties van het publiek: . leukste voorstelling ooit . heel mijn    |
|       |make-up uitgelopen . wederom te gek . ik wil nog een keer!           |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 15 september 2007 t/m 29 februari 2008                 |
|       |première: wo 10 oktober 2007 - Leidse Schouwburg                     |
|       |tekst en spel: Joep Onderdelinden / vormgeving: Arno Bremers /       |
|       |muziek: Raymund van Santen / begeleiding & regie: Margôt Ros /       |
|       |eindregie: Wil van der Meer                                          |
|Van Houts en De Ket / Sterk, zwart en zonder suiker                           |
|>                                                      |
|(pic)  |Het is zover: Van Houts en De Ket bestaan 10 jaar! Zij vieren dit    |
|©      |jubileum met een nu al legendarische best of-voorstelling Sterk,     |
|Berend |zwart en zonder suiker. Een show met louter hoogtepunten uit hun     |
|van    |indrukwekkende oeuvre. Voor de fans een fantastische trip down memory|
|Herpe, |lane. Voor de ongelukkigen die nog nooit een Van Houts en De         |
|Dutch  |Ket-voorstelling hebben gezien een spectaculaire spoedcursus         |
|Photogr|hersenhumor in zijn meest zieke vorm. Sterk, zwart en zonder suiker  |
|aphy   |met extra bonusmateriaal, niet eerder vertoonde beelden, deleted     |
|       |scenes, bloopers en nooit gehouden exclusieve interviews achter de   |
|       |schermen. Dit mag u niet missen!                                     |
|       |Een bloemlezing uit de persquotes over de laatste Van Houts en De Ket|
|       |programma's: . Hilarisch gelaagd ...een cavalcade van vondsten,      |
|       |effecten en dolle redeneringen (NRC) . Van Houts & De Ket weten elke |
|       |keer weer te verrassen, en dat is een prestatie (Het Parool) . De    |
|       |mislukking tot kunst verheven ...Van Houts & De Ket schetsen een     |
|       |hilarisch beeld van hun eigen vak en vakbroeders (De Telegraaf) . Ze |
|       |acteren en fulmineren erop los in verrassende en vaak ook            |
|       |vervreemdende ensceneringen .Intelligent verbeeld en verteld (de     |
|       |Volkskrant) . Al tien jaar maken George van Houts en Tom de Ket      |
|       |topvoorstellingen waarin ze de vloer aanvegen met de uitwassen van   |
|       |het moderne leven (Utrechts Nieuwsblad)                              |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 11 oktober 2007 t/m 14 maart 2008                      |
|       |première: di 30 oktober 2007 - De Kleine Komedie, Amsterdam          |
|       |tekst en spel: George van Houts en Tom de Ket / decor- en            |
|       |lichtontwerp: Mike van de Lagemaat                                   |
|Tap Kids                                                                      |
|>                                           |
|(pic)  | "Our town fell in love with Tap Kids!" schreef een enthousiaste New |
|© Kent |Yorkse recensent na het zien van de acht tappende jongeren. Niet     |
|Miller |alleen New York hebben ze veroverd, overál laten de enthousiaste     |
|       |tappers een onstuitbaar tapvirus achter. Hun show is hip, urban,     |
|       |eigentijds en zeer aanstekelijk: wedden dat je tappend het theater   |
|       |verlaat? De stevige soundtrack, van r&b tot big band draagt daaraan  |
|       |bij. De Tap Kids zetten elke zaal op z'n kop. Hun tapkunsten zijn    |
|       |weergaloos, hun energie tomeloos. Vergeet stijldansen, vergeet       |
|       |ijsdansen, Nederland is klaar voor een zinderende tapdansrage!       |
|       |De pers over Tap Kids: . Hun talent is onmiskenbaar. Hun passie is   |
|       |onstuimig. En hun snel klikkende voeten bewegen met een vrolijke     |
|       |kracht die zowel de vloer als de ziel doet trillen (The Journal News)|
|       |. Ze zijn vrolijk, temperamentvol en energiek - een van de beste tips|
|       |uit de danswereld. (Erie Times News) . De Tap Kids zijn hot (NOS     |
|       |Jeugdjournaal)                                                       |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 5 november t/m 22 november 2007                        |
|       |première: do 8 november 2007 - Hanzehof, Zutphen                     |
|       |choreografie: Lisa Hopkins / muziek: Philip Stern                    |
|Soweto Gospel Choir / Blessed                                                 |
|>                                        |
|(pic)  |Hartverwarmende gospels, opzwepende harmonieën, een juichend publiek |
|© Jay  |en staande ovaties. Waar ter wereld het Soweto Gospel Choir ook      |
|Town   |optreedt, de zalen zijn uitverkocht. Vorig jaar beleefden de         |
|       |Zuid-Afrikaanse zangers een succesvolle tournee in Nederland. Blessed|
|       |is een nieuwe show, samengesteld om tien jaar democratie in          |
|       |Zuid-Afrika te vieren. Dat doet het gospelkoor overtuigend, met een  |
|       |avond vol inspirerende songs en dans. Voor het gelijknamige album    |
|       |Blessed ontvingen de koorleden in februari 2007 in Los Angeles de    |
|       |prestigieuze Grammy Award, in de categorie 'Best Traditional World   |
|       |Music'. Daarbij is het koor al jarenlang het favoriete koor van      |
|       |Nelson Mandela! Het Soweto Gospel Choir is dé ultieme feel           |
|       |good-belevenis. Of zoals de Zuid-Afrikaanse pers schreef: "Blessed   |
|       |are those who hear this choir".                                      |
|       |De Zuid-Afrikaanse en internationale pers: . A spectacular show of   |
|       |song and dance .it is a night to cherish .the exuberant energy, the  |
|       |spectacular voices .they're simply the best (The Star Tonight) .     |
|       |South Africa's award-winning gospel phenomenon, the Soweto Gospel    |
|       |Choir, has done Africa proud once again (Sun) . The public will be   |
|       |blown away (Daily Sun) . Meticulous and unstoppable .spirited and    |
|       |spectacular (New York Times) . This choir has the spirit of gospel   |
|       |deep in its blood - and it shows ...so soaring and ecstatic it nearly|
|       |brought down the house (Washington Post) . Nothing can really prepare|
|       |you for the riot of exuberance and depth of emotion (The Scotsman) . |
|       |You don't have to be a believer to be inspired (Sunday Herald) .     |
|       |Sheer jubilation ...earthy and unrestrained ...the rhythm of life    |
|       |(Herald Sun)                                                         |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 15 november t/m 16 december 2007                       |
|       |première: donderdag 22 november 2007 - Stadstheater, Zoetermeer      |
|       |regisseur en uitvoerend producent: Beverly Bryer / muzikale leiding: |
|       |David Mulovhedzi en Lucas Bok / dirigent: Lucas Bok / choreografie:  |
|       |Shimmy Jiyane                                                        |
|Paco Peña / A Compás!                                                         |
|>                                                    |
|(pic)  |Onvervalste Spaanse flamenco kunst, dat is wat gitaargrootmeester    |
|©      |Paco Peña keer op keer presenteert. De wereldberoemde maestro heeft  |
|Elaine |nu de drie beste solodansers van Spanje en een groep van             |
|Mayson |vooraanstaande zangers en muzikanten om zich heen verzameld. Dit     |
|       |unieke gezelschap brengt flamenco zoals flamenco hoort te zijn: een  |
|       |spontane samenwerking van dansers, zangers en muzikanten die elkaar  |
|       |inspireren tot grootse artistieke en emotionele prestaties. A Compás!|
|       |toont de klassieke flamenco, met weergaloos hand- en voetenwerk, vol |
|       |hartstocht en recht uit het hart.                                    |
|       |De internationale pers: . If you only ever see flamenco once in your |
|       |life, make it this! (The Independent) . 'A Compas!' offered a bare   |
|       |stage, a few lights and a few hand picked virtuosi and we could not  |
|       |tear our eyes away (Sunday Telegraph) . Flamenco at its finest -     |
|       |sophisticated and tantalising (Evening Standard)                     |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 23 november t/m 15 december 2007                       |
|       |première: di 27 november 2007 - Schouwburg Kunstmin, Dordrecht       |
|       |concept: Paco Peña / muziek: Paco Peña en Paco Arriaga /             |
|       |choreografie: Fernando Romero /                                      |
|       |percussie arrangementen: Diego Alvarez 'El Negro' / dans: Charo      |
|       |Espino, Ángel Muñoz, Ramón Martínez / gitaar: Paco Peña, Paco        |
|       |Arriaga, Rafael Montilla / zang: Miguel Ortega, Inmaculada Rivero /  |
|       |percussie: Nacho López                                               |
|Plien & Bianca / Wie dan allemaal.                                            |
|>                                           |
|(pic)  |Plien en Bianca maakten samen drie voorstellingen, waarmee zij in    |
|©      |korte tijd doordrongen tot de top van het Nederlandse Cabaret. Met   |
|Katinka|Changez (1998), Biks (2000) en Ngorongoro (2003) veroverden zij een  |
|Krijgsm|massaal publiek dat plat ging voor hun ijzersterke mix van absurde   |
|an     |humor, muzikaliteit en ontroerende slapstick. Na hun samenwerking met|
|       |Paul Groot en Owen Schumacher in het theater (Stessen) en op de      |
|       |televisie (Zaai en Koefnoen) zijn ze nu samen terug op de planken met|
|       |hun vierde programma WIE DAN ALLEMAAL...                             |
|       |Plien en Bianca herenigd. Als twee mannen. Of als twee vrouwen. Of   |
|       |als een combinatie van de twee. Of als alles wat ze te binnen schiet.|
|       |Kortom, WIE DAN ALLEMAAL... De vierde van Plien en Bianca. U kunt er |
|       |maar beter bij zijn.                                                 |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 11 oktober 2007 t/m 7 juni 2008                        |
|       |première: nader te bepalen                                           |
|       |met: Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman / regie: Patrick Stoof en|
|       |Kees Prins                                                           |
|IS.MAN / Adelheid Roosen (reprise)                                            |
|>                      |
|(pic)  |De voorstelling IS.MAN van Adelheid Roosen gaat over de migranten    |
|©      |mannen die in de jaren zestig en zeventig in Nederland kwamen wonen  |
|Anuschk|en werken. Deze vertelling is gebaseerd op de vele gesprekken die zij|
|a      |met deze mannen voerde en zo kwam zij schoorvoetend bij het          |
|Blommer|onderwerp: eerwraak. En net zo schoorvoetend werd zij toegelaten in  |
|s -    |die verhalen, mee-etend en tric-trac spelend. Zij bezocht            |
|Niels  |gevangenissen waar ze daders sprak. Ze sprak met familieleden,       |
|Schumm |politie, justitie, stichtingen van migranten en kinderen van daders. |
|-      |Roosen maakte van al deze interviews een poëtische vertelling. Het is|
|Sander |een geschiedenis geworden van een dader, tot de daad aangezet door   |
|Plug   |zijn vader en vertolkt door zijn zoon. Een Turks-Nederlandse en een  |
|       |Palestijns-Nederlandse acteur vertellen hun verhaal. Een Derwisj     |
|       |danser wervelt de genade een Koerdische muzikant opent zijn hart voor|
|       |het verdriet.                                                        |
|       |De pers over IS.MAN: . Knappe teksten van Adelheid Roosen. Vóór de   |
|       |voorstelling IS.MAN denk je gegarandeerd anders over eerwraak dan    |
|       |erna. Vooral omdat de anderhalf uur durende, verkapte monoloog knap  |
|       |inzicht biedt in het kleverige web dat zich langzaam om een          |
|       |potentieel dader spint .aangrijpend relaas ...overtuigend en oprecht |
|       |(de Volkskrant) . Met IS_MAN laat Adelheid Roosen opnieuw zien dat   |
|       |zij is uitgegroeid tot toneelschrijver en regisseur van belang       |
|       |(Algemeen Dagblad) . IS.MAN: aangrijpende vertelling (De Telegraaf) .|
|       |Zanger Brader Musiki zal in de loop van de avond onze harten kapot   |
|       |zingen .gezang en muziek die ons doen huiveren van kruin tot tenen   |
|       |.Adelheid Roosen is met haar mannen niet over één nacht ijs gegaan.  |
|       |Het resultaat is theater op zijn mooist: hoofdschuddend en met       |
|       |geopende armen treden de makers het publiek tegemoet (de Groene      |
|       |Amsterdammer) . Een nog indrukwekkender voorstelling dan De          |
|       |Gesluierde Monologen (HP/De Tijd) . De missie van Roosen is geslaagd |
|       |(Het Parool)                                                         |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 29 januari t/m 26 april 2008 (Nederland en België)     |
|       |tekst en regie: Adelheid Roosen / acteurs: Youssef Sjoerd Idilbi en  |
|       |Ya?ar Üstüner / muzikant: Brader Musiki / Derwisj dansers:           |
|       |(afwisselend) Tahsin Sürücü, Oruç Sürücü, Achmad Pattisahusiwa       |
|Big Black & Beautiful In Concert                                              |
|>                       |
|(pic)  |De enige echte Nederlandse Sisters of Soul hebben een gloednieuw     |
|© DBXL |programma. Rocq-E, Lucretia en Michelle do what they do best: samen  |
|       |zetten ze een soul & discoshow neer van internationale allure. In    |
|       |korte tijd hebben de dames een enorme hoeveelheid fans achter zich   |
|       |weten te scharen. Als je eenmaal een avond BBB hebt meegemaakt,      |
|       |begrijp je precies waarom. Het zijn die steengoede stemmen, die      |
|       |kanjers van vrouwen, die spetterende band, die uitbundige kostuums en|
|       |opvallende pruiken. Zin in een knalfeest vol onvergetelijke disco- en|
|       |soulhits? Put on your dancin' shoes and shake what your mama gave    |
|       |you!                                                                 |
|       |De fans van BBB komen superlatieven te kort: WOOOOOOWWWW ...BBB is   |
|       |the Best ...Geweldig Super Fantastisch ...A burst of soul power      |
|       |...Giga goeie stemmen ...Helemaal top, wat een talent ...SUPER-women |
|       |...Absolutely amazing ...Grote klasse ...Brilliant ...Disco Diva's   |
|       |...Supersoul ...Awesome ...Go B! Go B! Go BBB!                       |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 2 februari t/m 14 juni 2008                            |
|       |première: nader te bepalen                                           |
|       |cast en samenstelling programma: Michelle David, Rocq-E Harrell,     |
|       |Lucretia van der Vloot / band: Iwan van Hetten                       |
|       |(arrangementen/bandleider/keyboard), Arjen Mooijer (piano/keyboard), |
|       |Jonas Filtenborg (drums), Paddy van Rijswijk (basgitaar), Boudewijn  |
|       |Lucas (basgitaar) / regie-advies: Titus Tiel Groenestege /           |
|       |choreografie: Perry Dossett                                          |
|Knielen op een bed violen / Madeleine Matzer                                  |
|>                                      |
|(pic)  |Madeleine Matzer regisseert de theatervoorstelling naar de geliefde  |
|© Joep |en gelauwerde roman van Jan Siebelink, waarvan inmiddels meer dan    |
|Lennart|400.000 exemplaren zijn verkocht.                                    |
|s      |Knielen op een bed violen vertelt het verhaal van de tuinder Hans    |
|       |Sievez die zich bekeert tot het orthodoxe christendom. De impact die |
|       |dat heeft op zijn familie is enorm. Knielen op een bed violen gaat   |
|       |over mensen die zich verloren voelen en veiligheid zoeken. Mensen die|
|       |keuzes maken die misschien niet voor iedereen direct invoelbaar zijn |
|       |en alleen met compassie begrepen kunnen worden. Maar bovenal is het  |
|       |een ultiem liefdesverhaal van een zoon die zijn vader probeert te    |
|       |begrijpen; een vader die de liefde in het aardse leven als een       |
|       |bedreiging ziet voor zijn geloofsovertuiging.                        |
|       |Madeleine Matzer maakte eerder onder andere de succesvolle           |
|       |voorstelling Hokwerda's kind, naar het boek van Oek de Jong. De      |
|       |Volkskrant schreef hierover: Prachtig hoe regisseuse Madeleine       |
|       |Jutten-Matzer 450 pagina's heeft teruggebracht tot anderhalf uur     |
|       |vlammend en sensueel spel ...een zinneprikkelende voorstelling.      |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 7 maart t/m 31 mei 2008                                |
|       |première: do 20 maart 2008 - Verkadefabriek, Den Bosch               |
|       |naar: de roman van Jan Siebelink / bewerking en regie: Madeleine     |
|       |Matzer /                                                             |
|       |spel: Roef Ragas, Wendell Jaspers, Patrick Stoof, Titus Boonstra en  |
|       |Marijn Klaver / dramaturgie: Cecile Brommer, Anneke Jansen           |
|Op reis met De Gouden Boekjes / Leopold Witte                                 |
|>                         |
|(pic)  |De meest geliefde, meest verzamelde, meest gelezen en meest gedrukte |
|© Geert|kinderboekjes veroveren Nederland nu ook in het theater. Die boekjes |
|Gratama|met de gouden rand langs de kaft en prachtig gekleurde tekeningen    |
|       |binnenin: Pietepaf het circushondje, Vijf brandweermannetjes, Sloffie|
|       |Sleepboot, De gele taxi, Henkie met de hoorn, Het koekemannetje, wie |
|       |is er niet mee opgegroeid? Nu te zien als familievoorstelling in de  |
|       |Nederlandse theaters!                                                |
|       |Een groep kinderen gaat met elkaar op reis. Als het bedtijd is, komen|
|       |ze erachter dat ze hun voorleesboek zijn vergeten. Wat nu? Zonder    |
|       |verhaaltje kunnen ze niet slapen, zeker niet in een vreemd bed! De   |
|       |kinderen bedenken een oplossing: ze vertellen elkaar de verhalen die |
|       |papa en mama thuis altijd voorlezen voor het slapen gaan. Natuurlijk |
|       |de gekste en spannendste avonturen uit De Gouden Boekjes. Met hun    |
|       |fantasie brengen de kinderen de tekeningen tot leven. Zo ontstaat een|
|       |reis door de wereld van De Gouden Boekjes. Grappig, ontroerend en    |
|       |zeer muzikaal.                                                       |
|       |Op reis met De Gouden Boekjes is een levendige                       |
|       |muziektheatervoorstelling voor iedereen vanaf 5 jaar. Met nieuwe     |
|       |liedjes en met acteurs die alle denkbare instrumenten bespelen: van  |
|       |kachelpijp tot keyboard, van drums tot didgeridoo.                   |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 29 februari t/m 25 mei 2008                            |
|       |première: zo 23 maart 2008 - Stadsschouwburg Amsterdam               |
|       |regie: Leopold Witte / tekst en bewerking: Leopold Witte en Geert    |
|       |Lageveen / muziek: Kees van der Vooren / met: Dorien Haan, Steyn de  |
|       |Leeuwe, Boy Ooteman, Robert de Sacadura Lima Orvalho, Sergio IJssel  |
|       |en Kim van Zeben / decor: Firma Rieks Swarte / kostuums: Carly       |
|       |Everaert                                                             |
|Viggo Waas & Band / Verbruid                                                  |
|>                                         |
|(pic)  |Na talrijke NUHR-liedjes en vier NUHR-cd's, gaat Viggo Waas alleen   |
|©      |het podium op. Ondersteund door een eigen band brengt hij de liedjes |
|Corb!no|die hij mooi vindt. Bestaand materiaal, zelf geschreven songs en     |
|       |speciaal voor hem gemaakte nummers van bekende Nederlandse           |
|       |tekstschrijvers en componisten. Een veelzijdig programma dat bij     |
|       |Viggo past: soms poëtisch en ingetogen, dan weer liederlijk en       |
|       |schaamteloos. Het is misschien een beetje laat voor seks, drugs en   |
|       |rock 'n' roll maar je moet toch een keer beginnen, zo vindt hij zelf.|
|       |Viggo als popster. Het voorjaar kan beginnen.                        |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 20 maart t/m 7 juni 2008                               |
|       |première: nader te bepalen                                           |
|       |regie: Paul de Munnik en Titus Tiel Groenestege / met teksten van:   |
|       |Viggo Waas, Thomas Acda, Joep van Deudekom, Peter Heerschop / en     |
|       |composities van: Joep van Deudekom, David Middelhoff, Paul de Munnik,|
|       |Maarten van Roozendaal                                               |
|Estampas Porteñas / Tango Fire                                                |
|>                                           |
|(pic)  |Rechtstreeks uit het hart van de tango, Buenos Aires, komt deze      |
|       |vurige tangoshow. Het gezelschap Estampas Porteñas brengt tango zoals|
|       |u niet eerder zag. Sexy, gedurfd en fris. Tien jonge, gepassioneerde |
|       |dansers nemen het publiek mee op reis door de geschiedenis van de    |
|       |tango. Van de oorsprong van de dans in de rosse buurten van Buenos   |
|       |Aires naar de glitter & glamour van de Roaring Twenties. De dansers  |
|       |vormen een onbreekbare eenheid met het veelgeprezen vierkoppige      |
|       |orkest Quatrotango. Na internationaal succes, treedt dit bijzondere  |
|       |gezelschap nu voor het eerst op in Nederland. Klaar om ook hier het  |
|       |publiek te overdonderen met een duizelingwekkend eerbetoon aan de    |
|       |meest elegante en opwindende dans ter wereld.                        |
|       |De internationale pers: . A dazzling and sophisticated show (The     |
|       |Scotsman) . Anyone who didn't see 'Tango Fire' missed out on the most|
|       |important music and dance event all century ...you really had to be  |
|       |there (New York Magazine) . A show full of adrenalin and good humour |
|       |(Sydney Morning Herald) . A sizzling, sensual taste of the real thing|
|       |...sexual electricity crackling at the arch of an eyebrow, exploding |
|       |at the twitch of a hip (The Evening Standard) . One of the truly     |
|       |outstanding tango shows in the world today (South China Morning Post)|
|       |. So good it makes you shiver (El Correo)                            |
|       |                                                                     |
|       |speelperiode: 3 t/m 18 mei 2008                                      |
|       |première: za 3 mei 2008 - Parktheater Eindhoven                      |
|       |artistieke leiding: Carolina Soler                                   |
-----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht augustus 2007

NUHR - Natuurlijke selectie (reprise)

speelperiode 7 september 2007 t/m 21 januari 2008 dernière ma 21 januari 2008, Koninklijk Theater Carré (pic)

In hun bekroonde vorige programma Over de top stelden de door en door onbetrouwbare mannen van NUHR als misplaatste buurtwachten orde op zaken in de wijk. Dit keer gaan ze verder, of wij willen of niet. Vanaf 7 september is NUHR met Natuurlijke selectie weer te zien in de Nederlandse theaters en op maandag 21 januari 2008 wordt de tournee afgesloten in Koninklijk Theater Carré.

Het aantal mensen op aarde moet drastisch worden teruggebracht, er moet een selectie komen. Maar moeten wij die selectie aan de natuur overlaten? Moeten wij toestaan dat er slachtoffers worden gemaakt met de willekeur van natuurrampen, hongersnoden en epidemieën? Is het niet beter om de natuur een handje te helpen?

NUHR geeft hierover verstrekkende duidelijkheid. Daarmee ontkomen ze ook dit keer niet aan een troosteloze visie op het mensdom. In Natuurlijke Selectie kiezen de mannen van NUHR zélf hoe en met wie we verder moeten. Niet op basis van geloof, ras, afkomst of vermogen. De selectie zal worden gemaakt op basis van Nut. De Nieuwe mens is de Nuttige mens.

Nominatie Poelifinario 2007
Over de top, het vorige programma van NUHR, werd in 2004 bekroond met de Poelifinario, de prijs voor het meest indrukwekkende cabaretprogramma van het seizoen. In 2007 is NUHR met Natuurlijke selectie opnieuw genomineerd voor de Poelifinario. De jury schreef: "Een felle aanklacht tegen de tijdgeest, verpakt in liedjes, grappen en anekdotes, maar bovenal in een verhaal. Geen toneel, geen cabaret, maar de vruchten van beide genres". De Poelifinario wordt uitgereikt op 11 november 2007.

De pers over Natuurlijke selectie:

. Intelligente staaltjes van satirisch cabaret (...) een van de beste programma's die NUHR ooit heeft gemaakt. (NRC Handelsblad)
. hilarische sketches (...) ontroerende liedjes (...) een fabelachtig decor (...) een geluidsontwerp waar je u tegen zegt en licht dat je soms letterlijk verblindt (...) een nieuw hoogtepunt in het oeuvre van de mannen van NUHR (Trouw)
. Politieke satire van NUHR is superieur (...) NUHR etaleert zijn wrange maatschappijvisie met een schaamteloze vrolijkheid die de lachspieren weinig rust gunt. (...) Superieure voorstelling. (De Telegraaf)
. Het cabaret van NUHR vloert de tijdgeest en is geen amusement van een paar grapjurken bij wie je je verstand op nul kunt zetten. (Het Parool)

spel en tekst: Joep van Deudekom, Peter Heerschop, Viggo Waas en Eddie B. Wahr / regie: Han Romer / muzikale composities: Joep van Deudekom / decorontwerp: Harry de Dood / kostuums: Carin Eylers / lichtontwerp: Geldof Verhaart & Den Ottolander / geluidsontwerp: Fons Baltus -----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht augustus 2007

Anne van Veen - Anne
De wereld is niet mooi, maar jij kan haar een beetje mooier kleuren

speelperiode 19 september 2007 t/m 19 januari 2008 (inspeelvoorstellingen) (pic)

Vanaf 19 september 2007 tot en met 19 januari 2008 is Anne van Veen op de Nederlandse podia te zien met inspeelvoorstellingen van haar programma Anne.

Anne van Veen, net afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie, maakt haar debuut in de Nederlandse theaters met een eigen muziekprogramma. Begeleid door pianist Menno Theunissen treedt ze op met eigen en bestaand repertoire. In verhalen, gedichten en liedjes vertelt Anne van grote en kleine gebeurtenissen in het leven. Op haar eigen wijs, herkenbaar en toch anders.

Anne van veen
In de zomer van 1983 werd Anne van Veen op de wereld gezet. In de zomer van 2006, 23 jaar later, studeerde zij af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. In haar laatste jaar liep zij stage bij de muzikale komedie Jan, Jans en de Kinderen, in regie van Gijs de Lange. Zij speelde hierin de rol van Karlijn. Datzelfde jaar maakte zij in het kader van haar afstuderen een liedjesprogramma in de regie van Ruut Weissman. Vier avonden stond zij hiermee in De Kleine Komedie. Ook zong zij een blauwe maandag, maar dan op zaterdag, het Spijkerlied bij het radioprogramma Spijkers met Koppen van de VARA. In haar tweede jaar van de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie, werd zij op uitnodiging van Inge Bos verwelkomd in Zuid-Afrika, waar zij in Darling op het Voorkamerfestival zes maal twintig minuten een solovoorstelling speelde. In mei 2007 speelde ze mee in de door Stichting Carré Theaterproducties geproduceerde toneeldocumentaire Stuff Happens van David Hare.

tekst en zang: Anne van Veen
piano: Menno Theunissen
-----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht juli 2007

Lucretia - Altijd over liefde
Tweede solo van fenomenaal zangeres

speelperiode 18 september t/m 15 december 2007
première ma 24 september 2007 - De Kleine Komedie, Amsterdam (pic)

Actrice, cabaretière en bovenal zangeres Lucretia van der Vloot bundelt haar talenten in een nieuw programma. Altijd over liefde gaat op maandag 24 september in première in De Kleine Komedie in Amsterdam. Diezelfde avond wordt ook de gloednieuwe CD Altijd over liefde gepresenteerd.

Bijgestaan door drie muzikanten brengt Lucretia nieuwe en bestaande liedjes, die zij stuk voor stuk voorziet van haar eigen kleur. Ze zingt recht uit het hart, zonder vals sentiment. Het nieuwe materiaal is speciaal voor haar geschreven door tekstuele grootmeesters als Paul de Munnik, Maarten van Roozendaal en Jan Boerstoel. Lucretia zet alles op alles om het publiek een onvergetelijke te bezorgen.

Lucretia van der Vloot ontving eerder goede kritieken voor haar optredens in All Stars, Klotewijven en Big Black & Beautiful. De reacties op haar eerste soloprogramma Alles wat telt overtroffen echter alles:


. Een juweeltje van een voorstelling. Bij Lucretia van der Vloot lijkt ieder nummer uit haar poriën te komen (.) 'Alles wat telt' is echte blues, zonder ook maar een spatje vals sentiment. Prachtig. (de Volkskrant)


. De meeste liedjes zijn pure melancholie. Lucretia brengt ze loepzuiver, puur en rechtuit het hart (.) Een heerlijk programma. (De Telegraaf)

zang en spel: Lucretia van der Vloot / teksten: Paul de Munnik, Maarten van Roozendaal, Jan Boerstoel e.a. / band: Rob van Zandvoort (piano), Kim Soepnel (contrabas), Astrid Akse (gitaar/percussie) / regie: Eva Bauknecht / lichtontwerp: Geldof Verhaart & Den Ottolander

-----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht juli 2007
David Kramer & Taliep Petersen's
Ghoema
Muziektheaterhit uit Zuid-Afrika

speelperiode di 18 september t/m wo 10 oktober 2007 première di 25 september 2007 - Oude Luxor Theater, Rotterdam (pic)

Eerder liet Nederland zich in vervoering brengen door Afrikaanse zang en dans in de shows van Umoja en het Soweto Gospel Choir. Nu is het tijd voor Ghoema: Suid-Afrikaanse musiekblyspel met Hollandse liedjies. Ghoema gaat op dinsdag 25 september in première in het Oude Luxor Theater in Rotterdam.

Een groep Zuid-Afrikaanse zangers, dansers, acteurs en muzikanten neemt het publiek mee op een muzikale reis door de geschiedenis van Kaapstad en de gehele West-Kaap. Naar de zeventiende eeuw, toen de Hollandse Verenigde Oost-Indische Compagnie haar macht uitoefende en slaven uit Indonesië, India en Madagaskar naar Zuid-Afrika bracht. Een unieke smeltkroes van culturen, talen en tradities was het gevolg. Met veel warmte, optimisme en humor laat Ghoema het publiek hiermee kennismaken. Heel Zuid-Afrikaans, maar met een Nederlands tintje: liedjes als Piet Hein en Daar was laatst een meisje loos kunnen voluit worden meegezongen. Maar dan wel in het Afrikaans!

David Kramer en Taliep Petersen
De Zuid-Afrikaanse zanger, songwriter, toneelschrijver en regisseur David Kramer geniet internationale bekendheid vanwege zijn musicals over de Zuid-Afrikaanse geschiedenis en samenleving. Voor Ghoema sloeg David Kramer opnieuw de handen ineen met zanger en componist Taliep Petersen, tot zijn onverwachte dood één van Zuid-Afrika's bekendste theatermakers. Eerder maakten Kramer en Petersen onder andere de succesvolle musicals District Six, Poison en Kat and The Kings. Deze laatste musical ontving de prestigieuze Olivier Award voor 'Best New Musical' in Londen en speelde op West End en Broadway. In het thuisland is Ghoema al een hit van jewelste. "Kramer and Petersen have another winner" schreef de Zuid-Afrikaanse pers.

Stef Bos over Ghoema
Zanger en tekstschrijver Stef Bos, die in de loop der jaren vele muzikale reizen door Zuid-Afrika maakte: "'Ghoema' is een woord dat staat voor levenslust. Als u iets wilt zien van wat niet te beschrijven is, moet u deze voorstelling zien." (zie ook de uitgebreide beschrijving van Stef Bos onderaan dit persbericht)

De Zuid-Afrikaanse en Engelse pers:

. Ghoema het die gehoor op hul voete. Dis iets wat jou wegvoer, wat maak dat jy wil opspring en saam dans en sing (Krit, KKNK)
. Phenomenal piece with amazing original music that entertains and educates about a vital part of our history (Cape Times)
. It's a masterful piece of work as it entertains, while history is run by you in hilarious rap style (Tonight)
. Do not miss this show (EP Herald)

. It's impossible to dislike this show (The Guardian)
. Ghoema is a lively and entertaining show. The performers are a wonder. full of smiles, knowledge, songs and fun (The Stage)
. The musicians are splendid, the singing is vibrant, and I wanted to learn and hear more (The Independent)

tekst en regie: David Kramer / arrangementen: Taliep Petersen / cast: Loukmaan Adams, Munthir Dullisear, Marguerita Freeks, Carmen Maarman, Gary Naidoo / muzikanten: Danny Butler, Gammie Lakay, Howard Links, Solly Martin, Charlie Rhode


---

Zanger en tekstschrijver Stef Bos over Ghoema

Wat is Ghoema

Ghoema is een woord voor: Levenslust.
Ghoema is een woord uit een taal die wordt gesproken aan de Kaap in Zuid Afrika. Ghoema is een woord van 'Die Bruinmense' of 'Capies' zoals zij zichzelf noemen. Ghoema is een woord uit een taal die wij (de Nederlanders) daar hebben achtergelaten in de 17e eeuw en die zijn eigen weg is gegaan. Het is een woord van een volk dat deels ontstaan is door onze aanwezigheid daar. Een volk met bloed van blanke, zwarte en bushman voorvaderen. Een volk van Maleise slaven ook, door de VOC ingevoerd, die nog altijd Piet Heijn zingen maar in een toonsoort die islamitisch aandoet en een klankkleur die ons een paar honderd jaar terugvoert. Ghoema is een woord van een volk dat door de tijd heen tussen de wal en het schip verzeild is geraakt... tweederangs burgers... het levende bewijs van wat niet mocht en toch gebeurde... kleuren die zich mengen. Ghoema is een woord
Dat je laat dansen
Laat voelen
Laat zien
Hoe mooi het is als verschillen samenkomen.

Ghoema is geschreven door David Kramer en Taliep Pietersen. David is een songwriter die als eerste in Zuid-Afrika de apartheid aan de kaak stelde in woorden en muziek. Een grootheid aldaar die 'Die Bruinmense' een stem gaf toen zij die niet hadden. Taliep Pietersen, componist, was een zoon van dat volk. Specifiek van de Cape Malayan, nazaten van de slaven die door de VOC zijn ingevoerd. Meestal kregen de slaven de naam van hun bezitter, vandaar de Nederlandse namen. Taliep was ook de stem van dat volk in hetgeen hij schreef en componeerde. Vorig jaar december werd hij in Athlone bij Kaapstad vermoord. De dag nadat de voorstelling Ghoema in première was gegaan. De werkelijkheid in Zuid Afrika is soms wonderlijk mooi en soms bikkelhard. Misschien vandaar:
Ghoema is een woord dat staat voor levenslust.

Als u iets wilt zien
Van wat niet te beschrijven is
Moet u deze voorstelling
Zien

Stef Bos
augustus 2007

-----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht augustus 2007

Joep Onderdelinden - WORST

speelperiode 15 september 2007 t/m 29 februari 2008 première wo 10 oktober 2007, Leidse Schouwburg (pic)

Na de succesvolle programma's JOEP en STRAK staat Joep Onderdelinden dit seizoen met zijn derde solovoorstelling in het theater. WORST gaat op woensdag 10 oktober in première in de Leidse Schouwburg.

In zijn nieuwe voorstelling neemt Joep Onderdelinden je moeiteloos mee in zijn absurde en gezellige wereld. Zijn hilarische verhalen, onnavolgbare motoriek en bruisende energie zijn aanstekelijk en origineel. Hij zet alles op alles om zijn publiek ouderwets te vermaken. Hij danst, ontroert, typeert raker dan raak en gaat voor de volle lach.

Joep Onderdelinden
Joep Onderdelinden (1965) speelde in zijn veelzijdige loopbaan al vele rollen voor theater, film en televisie. Zo was hij onder andere te zien in de musicals Funny Girl, Willeke en Carlie, en danste hij in een drietal moderne dansvoorstellingen van Wies Merkx. In 1991 stond hij naast Paul de Leeuw in de cabaretvoorstelling Beste Maatjes. Ook speelde hij hoofdrollen bij theatergezelschappen als Het Zuidelijk Toneel, het RO Theater en Hollandia. Op televisie is hij bekend geworden door zijn rol van Postbode Siemen in de VPRO serie Zaai, maar hij speelde ook in series als Seth en Fiona van de VARA en de Jimmy Hopper Show van BNN. Naast zijn acteerwerk is hij regelmatig als presentator actief. Sinds 2003 is Joep te zien in de theaters met zijn solovoorstellingen: JOEP, STRAK en WORST.

Over zijn vorige solovoorstellingen schreef de pers: Joep toont zich een topacteur. intens geestige voorstelling. absurde verhalen en een mimiek om van te smullen. als cabaretier een aanwinst van formaat

En het publiek zei:
leukste voorstelling ooit. heel mijn make-up uitgelopen. wederom te gek. ik wil nog een keer!

WORST - geschreven en gespeeld door: Joep Onderdelinden / vormgeving: Arno Bremers / muziek: Raymund van Santen / lichtontwerp: Marc Heinz / begeleiding & regie: Margôt Ros / eindregie: Wil van der Meer / techniek: Eelco Vellema / met dank aan: Hetty Feteris en Marije Gubbels -----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht augustus 2007

Plien & Bianca - Wie dan allemaal...
het lange wachten wordt beloond

speelperiode 11 oktober 2007 t/m 7 juni 2008
(pic)

Vanaf donderdag 11 oktober zijn Plien en Bianca voor het eerst in lange tijd weer samen te zien in het theater. Komend theaterseizoen brengen zij hun nieuwe programma Wie dan allemaal.

Plien en Bianca maakten samen drie voorstellingen, waarmee zij in korte tijd doordrongen tot de top van het Nederlandse Cabaret. Met Changez (1998), Biks (2000) en Ngorongoro (2003) veroverden zij een massaal publiek dat plat ging voor hun ijzersterke mix van absurde humor, muzikaliteit en ontroerende slapstick. Na hun samenwerking met Paul Groot en Owen Schumacher in het theater (Stessen) en op de televisie (Zaai en Koefnoen) zijn ze nu samen terug op de planken met hun vierde programma WIE DAN ALLEMAAL...

Plien en Bianca herenigd. Als twee mannen. Of als twee vrouwen. Of als een combinatie van de twee. Of als alles wat ze te binnen schiet. Kortom, WIE DAN ALLEMAAL... De vierde van Plien en Bianca. U kunt er maar beter bij zijn.

met: Plien van Bennekom en Bianca Krijgsman / regie: Patrick Stoof en Kees Prins -----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht augustus 2007

Van Houts en De Ket - Sterk, zwart en zonder suiker 10 jaar spot en spel

speelperiode 11 oktober 2007 t/m 14 maart 2008
première di 30 oktober 2007 - De Kleine Komedie, Amsterdam (pic)

Van Houts en De Ket bestaan 10 jaar. Zij vieren dit jubileum met een nu al legendarische best of-voorstelling Sterk, zwart en zonder suiker. Dit programma beleeft zijn première op dinsdag 30 oktober in De Kleine Komedie in Amsterdam.

Sterk, zwart en zonder suiker: een show met louter hoogtepunten uit het indrukwekkende oeuvre van Van Houts en De Ket. Voor de fans een fantastische trip down memory lane. Voor de ongelukkigen die nog nooit een Van Houts en De Ket-voorstelling hebben gezien een spectaculaire spoedcursus hersenhumor in zijn meest zieke vorm.

Met: EXTRA bonusmateriaal, niet eerder vertoonde beelden, deleted scenes, bloopers en nooit gehouden exclusieve interviews achter de schermen. Dit mag u niet missen!

Een bloemlezing uit de persquotes over de laatste Van Houts en De Ket programma's
. Hilarisch gelaagd... een cavalcade van vondsten, effecten en dolle redeneringen (NRC)
. Van Houts & De Ket weten elke keer weer te verrassen, en dat is een prestatie (Het Parool)
. De mislukking tot kunst verheven... Van Houts en De Ket schetsen een hilarisch beeld van hun eigen vak en vakbroeders (De Telegraaf)
. Ze acteren en fulmineren erop los in verrassende en vaak ook vervreemdende ensceneringen. Intelligent verbeeld en verteld (de Volkskrant)
. Absurder en interessanter dan veel cabaret. Goeie, spottende scènes. Sterke absurde humor (Leidsch Dagblad)
. Al tien jaar maken George van Houts en Tom de Ket topvoorstellingen waarin ze de vloer aanvegen met de uitwassen van het moderne leven (Utrechts Nieuwsblad)
. Ze kunnen prima acteren, actuele gebeurtenissen soepel verwerken in hun programma, spelen met theaterconventies en komen daardoor vaak verrassend uit de hoek (De Telegraaf)

tekst en spel: George van Houts en Tom de Ket / decor- en lichtontwerp: Mike van de Lagemaat / techniek: Peter Huntelaar, Miko van Zalingen, Tom Hannessen

-----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht augustus 2007

Bos Theaterproducties in association with New York Stage presenteert

Tap Kids
zinderende tapdans uit New York

speelperiode ma 5 november t/m do 22 november 2007 première do 8 november 2007 - Hanzehof, Zutphen (pic)

"Our town fell in love with Tap Kids!" schreef een enthousiaste New Yorkse recensent na het zien van de acht tappende jongeren. Niet alleen New York hebben ze veroverd, overál laten de enthousiaste tappers een onstuitbaar tapvirus achter. Op donderdag 8 november 2007 gaat hun voorstelling in première in de Hanzehof in Zutphen.

Hun show is hip, urban, eigentijds en zeer aanstekelijk: wedden dat je tappend het theater verlaat? De stevige soundtrack, van r&b tot big band draagt daaraan bij. De Tap Kids zetten elke zaal op z'n kop. Hun tapkunsten zijn weergaloos, hun energie tomeloos. Vergeet stijldansen, vergeet ijsdansen, Nederland is klaar voor een zinderende tapdansrage!

zoektocht naar talent
De acht talentvolle tappers die in Tap Kids de sterren van de hemel dansen, komen voort uit een Amerikaanse zoektocht naar de beste jonge tappers van het land (van 9 tot 21 jaar). Een soort Idols, maar dan voor tapdansers. Het is een initiatief van choreograaf Lisa Hopkins, die vindt dat de kunst van het tapdansen een impuls verdient. Sinds 2002 worden ieder jaar zo'n zestig talenten uitgenodigd deel uit te maken van een intensieve workshopweek. Uiteindelijk schitteren de beste tappers in de show Tap Kids. Bijna net zo belangrijk als het tappen zelf, is de soundtrack van Philip Stern. Hij maakte een stevige compositie van verschillende stijlen: van hiphop en jazz tot big band en latin.

internationale doorbraak
In 2006 beleefden de Tap Kids hun eerste tournee door Nederland. Een jaar eerder, tijdens de heropening van Koninklijk Theater Carré, traden ze op voor niemand minder dan Koningin Beatrix. Voor alle Tap Kids een onvergetelijke gebeurtenis. De tapshow is verder op bezoek geweest in Mexico en speelt bijna onafgebroken in de grote steden van de Verenigde Staten, en natuurlijk vooral in hometown New York.

De pers over Tap Kids

. Hun talent is onmiskenbaar. Hun passie is onstuimig. En hun snel klikkende voeten bewegen met een vrolijke kracht die zowel de vloer als de ziel doet trillen (The Journal News)
. Ze zijn vrolijk, temperamentvol en energiek - een van de beste tips uit de danswereld. (Erie Times News)
. De Tap Kids zijn hot (NOS Jeugdjournaal)

choreografie: Lisa Hopkins / muziek: Philip Stern
-----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht juli 2007

Soweto Gospel Choir - Blessed
Gospelhit van Grammy Award Winnaar

speelperiode 15 november t/m 16 december 2007
première donderdag 22 november 2007 - Stadstheater, Zoetermeer (pic)

In 2005 was het Soweto Gospel Choir voor het eerst in Nederland te zien, drie avonden in een uitverkocht Carré, en vorig jaar beleefde het Soweto Gospel Choir een succesvolle tournee langs de Nederlandse theaters. Dit jaar komen de Zuid-Afrikaanse zangers terug met Blessed, een nieuwe show. Blessed gaat op donderdag 22 november in première in het Stadstheater in Zoetermeer.

Hartverwarmende gospels, opzwepende harmonieën, een juichend publiek en staande ovaties. Waar ter wereld het Soweto Gospel Choir ook optreedt, de zalen zijn uitverkocht. Blessed is een nieuwe voorstelling, samengesteld om tien jaar democratie in Zuid-Afrika te vieren. Dat doet het gospelkoor overtuigend, met een avond vol inspirerende songs en dans. Voor het gelijknamige album Blessed ontvingen de koorleden in februari 2007 in Los Angeles de prestigieuze Grammy Award, in de categorie Best Traditional World Music. Het Soweto Gospel Choir is dé ultieme feel good-belevenis. Of zoals de Zuid-Afrikaanse pers schreef: "Blessed are those who hear this choir".

Soweto Gospel Choir
Het Soweto Gospel Choir werd in 2002 samengesteld uit de beste talenten van de vele kerken en gemeenschappen in en om Soweto. Het koor werd opgericht om de unieke en bezielende kracht van de Afrikaanse Gospel te delen met publiek over de hele wereld. Met traditionele en eigentijdse nummers treden de zangers op voor volle zalen in de Verenigde Staten en Canada, Australië en Nieuw Zeeland, Azië, Europa en Groot Brittannië. Het koor heeft gezongen met sterren als Bono Vox, Peter Gabriel, Queen, Diana Ross en The Red Hot Chili Peppers. De leden van het Soweto Gospel Choir zijn ambassadeurs voor Nelson Mandela's Aids Foundation 46664 en zamelen daarnaast geld in voor Aids-zorgprojecten in Soweto.

De Zuid-Afrikaanse en internationale pers over Blessed
. A spectacular show of song and dance .it is a night to cherish .the exuberant energy, the spectacular voices .they're simply the best (The Star Tonight)
. South Africa's award-winning gospel phenomenon, the Soweto Gospel Choir, has done Africa proud once again (Sun)
. The public will be blown away (Daily Sun)
. Meticulous and unstoppable .spirited and spectacular (New York Times)
. This choir has the spirit of gospel deep in its blood - and it shows ...so soaring and ecstatic it nearly brought down the house. (Washington Post)
. Nothing can really prepare you for the riot of exuberance and depth of emotion (The Scotsman)
. You don't have to be a believer to be inspired (Sunday Herald)
. Sheer jubilation ...earthy and unrestrained ...the rhythm of life (Herald Sun)

regisseur en uitvoerend producent Beverly Bryer / muzikale leiding David Mulovhedzi en Lucas Bok / dirigent Lucas Bok / choreografie Shimmy Jiyane -----------------------
(pic)


---- --
(pic)
persbericht augustus 2007

Paco Peña - A Compás!
de tóp van de flamenco

speelperiode 23 november t/m 15 december 2007
première di 27 november 2007 - Schouwburg Kunstmin, Dordrecht (pic)

Onvervalste Spaanse flamenco kunst, dat is wat gitaargrootmeester Paco Peña keer op keer presenteert. Op dinsdag 27 november 2007 beleeft zijn nieuwe productie A Compás! haar Nederlandse première in Schouwburg Kunstmin in Dordrecht.

De wereldberoemde maestro heeft de drie beste solodansers van Spanje en een groep van vooraanstaande zangers en muzikanten om zich heen verzameld. Dit unieke gezelschap brengt flamenco zoals flamenco hoort te zijn: een spontane samenwerking van dansers, zangers en muzikanten die elkaar inspireren tot grootse artistieke en emotionele prestaties. A Compás! toont de klassieke flamenco, met weergaloos hand- en voetenwerk, vol hartstocht en recht uit het hart.

Paco Peña
Op zesjarige leeftijd leert zijn broer hem gitaar spelen en op z'n twaalfde heeft Paco Peña zijn eerste professionele optreden. Eind jaren zestig verlaat hij Spanje voor Londen. Daar begint zijn internationale carrière. Peña deelt het podium met andere gitaristen, met zangers en muzikanten en samen met hen overbrugt hij verschillende muziekstijlen: van jazz en klassiek tot blues, country en latin. In 1981 richt Peña het Centro Flamenco Paco Peña op in zijn geboortestad Córdoba, later wordt hij artistiek leider van het Córdoba International Guitar Festival. Het Conservatorium in Rotterdam maakt hem tot Professor in Flamencogitaar, de eerste ter wereld. Sinds 1970 treedt Peña op met zijn eigen gezelschap van dansers, gitaristen, muzikanten en zangers, en is de geboorte van het Paco Peña Flamenco Dance Company een feit. Een greep uit de voorstellingen: Musa Gitana, dat maar liefst zeven weken lang in het Peacock Theatre in Londen staat; Misa Flamenca, Peña's interpretatie van de Hoogmis, met medewerking van een klassiek geschoold koor; en het later hieruit voortgekomen Requiem Flamenco, een mooi huwelijk van flamenco en klassieke muziek. Paco Peña weet als geen ander de traditionele flamenco met nieuwe ideeën tot een harmonieus geheel te brengen. Daarbij lukt het hem keer op keer om de beste dansers, zangers en muzikanten bijeen te krijgen.

De internationale pers over A Compás!:

. If you only ever see flamenco once in your life, make it this! (The Independent)
. 'A Compas!' offered a bare stage, a few lights and a few hand picked virtuosi and we could not tear our eyes away (Sunday Telegraph)
. Flamenco at its finest - sophisticated and tantalising (Evening Standard)

concept: Paco Peña / muziek: Paco Peña en Paco Arriaga / choreografie: Fernando Romero / percussie arrangementen: Diego Alvarez 'El Negro' / dans: Charo Espino, Ángel Muñoz, Ramón Martínez / gitaar: Paco Peña, Paco Arriaga, Rafael Montilla / zang: Miguel Ortega, Inmaculada Rivero / percussie: Nacho López -----------------------
(pic)


---- --