Gemeente Maassluis

Expositie Hommage aan Hans Verhaaf in stadhuis Maassluis

Van 1 september tot en met 31 oktober vindt in het stadhuis van Maassluis de expositie Hommage aan Hans Verhaaf, beeldend kunstenaar te Maassluis plaats. Deze expositie is een hommage aan de op 8 maart 2006 overleden Maassluise kunstenaar Hans Verhaaf en zijn werk. Op 6 september zal Robert Verhaaf de expositie met een greep uit het oeuvre van zijn broer openen. De expositie is tijdens de openingstijden van het stadhuis te bezichtigen.

Hans Verhaaf kon van jongs af aan al goed tekenen. Als autodidact met natuurlijk talent maakte hij zich in de loop der jaren de technieken van het aquarelleren en het schilderen met olieverf eigen. De figuratieve verbeelding had direct zijn voorkeur. Hierbij ontwikkelde hij een aantal thematische voorkeuren, die voor een deel een reflectie op zijn eigen plaats in de samenleving waren. Het gaat in dit geval over de clown of pop, oftewel de figuur die als een tragikomische het leven ondergaat.

Deze voorkeur is tijdens de expositie goed terug te zien, onder andere in de serie van 4 aquarellen die Verhaaf rond de jaren 80 heeft vervaardigd. Deze aquarellen verbeelden een aantal gemoedstoestanden.

Verhaaf zette de clown soms als een clowneske figuur in de ruime zin van het woord neer. Zo heeft hij aan het begin van deze eeuw een aantal tekeningen gemaakt van beroemde kunstenaars in hun eigen decor. Tijdens de expositie is goed te zien dat de tekentechniek die hij hierbij hanteerde, een belangrijke wijziging had ondergaan. Het simpelweg inkleuren binnen de lijnen vond hij in die periode te vlak. Hij paste een streepjestechniek toe, waarbij de streepjes waren samengesteld in driehoekige vormen, uiterst minuscuul. Vanuit een bepaalde optiek zou je kunnen zeggen, dat hij het pointillisme een nieuw leven gaf, maar dan met potlood.

Tijdens de expositie zijn ook schilderijen te bezichtigen met een ander thema dat Hans Verhaaf veelvuldig getekend heeft, namelijk de vrouw. In zijn beginperiode schilderde hij met olieverf verschillende portretten in opdracht. Vele jaren later pakte hij het modelschilderen weer op. Hij plaatste de vrouw bewust in een bepaalde omgeving, zoals op het strand met zeevruchten of in combinatie met ander fruit. In hoeverre het clowneske of het wrange een rol heeft gespeeld is niet geheel duidelijk. Tot slot maken enkele schilderijen met olieverf waarin de kleur zwart nadrukkelijk aanwezig is, onderdeel uit van de expositie in het stadhuis. Deze schilderijen vonden hun oorsprong in de opvatting die Hans had over het latere werk van Mondriaan.