AutoRai

Porsche Cayenne GTS: nog krachtiger

(9/7/2007)
Met de nieuwe Cayenne GTS onderstreept Porsche de sportieve dominantie van de succesvolle Cayenne-serie in het SUV-segment. De GTS beleeft zijn wereldpremière tijdens de komende internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt. Op de autoshow zijn in totaal vier Porsche modellen te zien, die nog niet op de Nederlandse markt geïntroduceerd zijn: de Cayenne Hybride, de Cayenne Transsyberia, de 911 GT2 en de 911 Turbo Cabrio.

De nieuwe Cayenne GTS is 24 mm lager en heeft een tot 4,8 liter vergrote V8-motor. De bodemgroep is speciaal ontwikkeld voor de GTS. Deze variant van de Cayenne is de eerste die is uitgerust met het unieke veersysteem van Porsche, het Porsche Active Suspension Management (PASM) met stalen schroefveren. Tot voor kort werd dit systeem uitsluitend gebruikt voor de sportautoâs van Porsche.

De direct ingespoten (DFI) 4,8-liter benzinemotor van de Cayenne GTS is goed voor 405 pk (298 kW) bij 6.500 toeren per minuut. Dat is 20 pk meer dan de Cayenne S. Het koppel bleef ongewijzigd: 500 Nm bij 3.500 toeren per minuut.

De GTS, de sportiefste uitvoering van de Cayenne, is standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak met een kortere eindoverbrenging dan de Cayenne S (4.1:1 tegenover 3.55:1). De Cayenne GTS accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,1 seconden, ofwel een halve seconde sneller dan de Cayenne S.

De Cayenne GTS is uitgerust met het Porsche Traction Management (PTM), de permanente aandrijving op alle vier de wielen. De bodemgroep met adaptieve vering (PASM) is standaard. Als optie zijn luchtvering en het Porsche Dynamic Chassis Control systeem (PDCC) - het actief werkende stabilisatiesysteem, verkrijgbaar om het comfort verder te verbeteren en de handelbaarheid nog verder te verhogen. Nieuw ontwikkelde, in twaalf richtingen verstel-bare sportstoelen met een combinatie van alcantara en leer accentueren het sportieve interieur.

De nieuwe Cayenne GTS is direct herkenbaar. Spatbordverbreders van 14 mm bieden plaats aan de standaard gemonteerde lichtmetalen 21-inchwielen met 295/35 R21-banden. Twee nieuwe kleuren zijn exclusief voor de GTS: GTS Red en Nordic Gold Metallic. De voor- en achterkant zijn overigens gelijk aan die van de Cayenne Turbo. De nieuwe versie van de Cayenne, met Tiptronic S-transmissie, verbruikt gemiddeld 13,9 liter per 100 km (1 op 7) volgens richtlijnen van de EU. In februari 2008 start de levering van de auto. In Nederland zal de Cayenne GTS ⬠106.500,- inclusief belastingen gaan kosten.

Noviteiten
Behalve de nieuwe Cayenne GTS zijn in Frankfurt ook drie noviteiten van Porsche te zien die nog niet op de Nederlandse markt zijn geïntroduceerd. Het gaat om de Cayenne Hybrid, de 911 GT2 en de 911 Turbo Cabrio, die overigens vanaf zaterdag 8 september bij de Por-sche-dealers in de showroom staat.