Mainport heeft 1.000 jonge talenten-vakmensen extra nodig

07/09/2007 13:58



Stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam



Persbericht

Rotterdam, vrijdag 7 september 2007

'Mainport heeft 1.000 jonge talenten/vakmensen extra nodig'

Havenbedrijfsleven, gemeente en MBO-scholen
ondertekenen samenwerkingsconvenant

Bij de start van de Wereldhavendagen hebben het havenbedrijfsleven, de gemeente Rotterdam en drie MBO-scholen een samenwerkingsconvenant ondertekend om meer leerlingen uit het beroepsonderwijs te interesseren voor een baan in de haven en industrie. Ondertekenaars zijn: de havenondernemersvereniging Deltalinqs, het Havenbedrijf Rotterdam aan de ene kant en ROC Zadkine, het Albeda College en het Scheepvaart en Transport College (STC-Group) namens de onderwijskant. De wethouders Mark Harbers, Leonard Geluk en Dominic Schrijer ondertekenden namens de gemeente Rotterdam.

Het convenant beoogt (t/m 2010) duizend jongeren extra met een vakdiploma op technisch, transport en logistiek gebied naar het Rotterdamse haven- en industriecomplex te trekken, dus bovenop de ruwweg 1.000 leerlingen die nu jaarlijks vanuit het beroepsonderwijs de haven instromen. Een recent in opdracht van KMR gehouden arbeidsmarktverkenning naar de personeelsbehoefte in de komende jaren onder 160 bedrijven in de haven en industrie, onderbouwt de intentie van het convenant. Precieze cijfers van dit onderzoek worden later dit jaar, op 12 november, bekend gemaakt tijdens de zogenaamde 'Kennis & Stagedag aan de Maas'. De behoefte aan goedge-schoolde jonge vakmensen is een gevolg van de vergrijzing en van de uitbreiding van het haven- en industriegebied. Naast de groei van leerlingen in het beroepsonderwijs is het de bedoeling dat het convenant ook zijn uitwerking heeft op de diversiteit in de haven. Het haven- en industriële bedrijfsleven in de Mainport heeft daarbij aangegeven te streven naar een personeelsopbouw die (op termijn) een afspiegeling vormt van de beroepsbevolking van Rotterdam en omstreken

Vakschoolmodel
In het convenant gaan de scholen en bedrijven nauw samenwerken om de haven- en industriegerelateerde beroepsopleidingen te versterken. Mede richtinggevend hiervoor is het vakschoolmodel. Dit model combineert de praktijkgerichtheid van de bedrijven met de publieke toegankelijkheid en moderne didactische principes van het beroepsonderwijs. Deze aanpak bouwt voort op de goede ervaringen daarmee in de regio Rijnmond. Daarbij is de afgelopen jaren ook veel geïnvesteerd in up to standards onderwijsvoorzieningen (moderne apparatuur, simulatoren, oefenfabriek en praktijkleercentra). Bovendien zetten de convenantpartners in op de sterke punten en ambities van de drie onderwijsinstellingen. Zo ontstaat een krachtig, gespecialiseerd opleidingennetwerk, dat versnippering tegengaat en de bedrijven duidelijkheid biedt rond de structuur van de opleidingen in de techniek, logistiek, transport, procesindustrie en chemie. Voorts gaan de scholen een grotere rol spelen bij het 'opscholen' en upgraden van personeel bij de bedrijven.

Imago en investeringen
De Stichting KMR (Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam) en het Educatief Informatie Centrum (EIC), dat nu al jaarlijks 22.000 leerlingen van basisscholen en het voortgezet onderwijs laat kennismaken met de haven, gaan de convenantpartners helpen bij het realiseren van hun afspraken. Zo gaat het EIC het havenimago onder de MBO-scholieren versterken. Dat gebeurt tijdens de Wereldhavendagen, maar ook later in het jaar, tijdens masterclasses, onderwijscafé's voor leraren en onderwijs-arbeidsmarktbeurzen zoals Skills Masters en Euroskills. Tevens gaat het EIC straks op de scholen voor een brede groep leerlingen een jaarlijkse introductie op de haven/industrie verzorgen. KMR ondersteunt de samenwerking tussen scholen en bedrijven, investeert mee in innovatieve onderwijsvoorzieningen en stimuleert in de regio de interesse bij jongeren voor Beta techniek.

Stage-express
Om leerlingen enthousiast te maken voor de haven en industrie gaan ook bedrijven vaker 'voor de klas', vergroten zij hun stagecapaciteit en leerwerktrajecten, en wordt een stage-express voor het vervoer van stageairs naar moeilijk bereikbare bedrijven in het haven- en industriegebied georganiseerd.








Port of Rotterdam