Ingezonden persbericht


Persbericht: 11 mei 2007

3D Dealer Info Dagen

Samenwerking vakbladen voor brede vakbeurs voor ICT/Office/Telecom retail

Vakbladenuitgevers Magenta en Sala Communications slaan handen ineen en combineren hun retail-events (Dealer Info Dagen en 3D Dutch Dealer Days) tot brede beurs op 10 en 11 september in de Jaarbeurs. Door de combinatie van vakgebieden ICT, telecommunicatie en kantoor sluit deze retail-vakbeurs nu beter aan bij de convergentietrend. Om te benadrukken dat het gaat om een vak- en niet om een publieksbeurs wordt als ondertitel de kreet Dutch Dealer Days gebruikt, aansluitend bij het 3D logo.

Nieuwe samenwerking maakt convergentietrend duidelijk

Convergentie, integratie, cross-over, iedereen die de ontwikkeling in de computerindustrie, telecom en office wereld een beetje volgt ziet in dat het allemaal naar elkaar toe groeit. Dat geldt voor de producten, de all-in-one printer/fax/copier is al een heel aardig voorbeeld, maar ook in het kanaal. De traditionele scheiding tussen kantoorvakhandel, computerdealer en telecom specialist is al aan het vervagen, de fotografie, mobiele technologie en supplies zien we overal tussen schuiven. Dat vraagt een andere benadering van de markt, maar ook van partijen als uitgevers en (vak)beursorganisatoren. Ook daar moet een passend antwoord gevonden worden op die convergentietrend. Sala Communications, organisator van het Dealer Info/ Meet the Channel event en Magenta, dat voorheen OfficeWorld organiseerde en voor dit najaar het 3D Dutch Dealer aan het opzetten was, hebben daarom de handen ineen geslagen en komen op 10 en 11 september in de Jaarbeurs in Utrecht met de 3D Dealer Info Dagen. In zekere zin een vertrouwde opzet, Dealer Info als vakbeurs draaide al 19 keer in de afgelopen decennia, maar samen met de inbreng van Magenta, uitgever van bladen zoals CBM, KBM, TBM en het gebruikersblad Kantoor&Efficiency, in branches als de kantoorvakhandel, de (mobiele) telecommunicatie en consumenten elektronica, wordt dit een nieuw en breed retail event. Gezien de belangstelling uit het vak mikt de organisatie op tenminste 7000 m2 beursoppervlak, maar er is een optie genomen op een extra hal en ook op Media Plaza voor een aanvullend seminarprogramma. Daarmee worden de 3D Dealer Info Dagen een breed platform, waar de vendors, fabrikanten en distributeurs uit drie elkaar nu steeds meer overlappende branches hun retailers, resellers, VAR's en andere relaties kunnen ontmoeten. Geen end-users, geen consumenten, alleen mensen uit het kanaal, ondernemers die niet alleen hun bestaande leveranciers weer eens de hand komen schudden, maar hun blik kunnen verbreden en zich informeren over een breder aanbod aan producten en diensten. Deze ontwikkeling, die neerkomt op een nieuwe concentratie van retail (vak-)beurzen, is mede ingegeven door het falen van de TINE in de RAI, er is duidelijk een lacune ontstaan voor wat betreft een breed vakevenement voor de convergentie-sector. Magenta gaat dus voor wat betreft het organiseren van deze beurs samenwerken met Sala Communications, uitgever van het ICT vakblad voor retailers en resellers Dealer Info. Er is geen sprake van samengaan voor wat betreft de uitgeefactiviteiten, maar gezien de marktsituatie is het nu een duidelijk moment om naar zowel vendors als retailers een duidelijk signaal te geven over een sterke vakbeurs. De 3D Dealer Info Dagen zijn nu het toonaangevende channel evenement in ons land. De promotiekracht plus de track record van de deelnemende partijen staan borg voor een strak, modern en effectief evenement. Dat vindt plaats in de (koele) benedenhallen van de Jaarbeurs (hal 8 en mogelijk 7), is van voldoende omvang, vroeg in het seizoen en met duidelijke steun uit het veld. Voldoende grote partijen hebben al ingeschreven en ook vanuit het retailkanaal zijn er signalen dat de branche zit te wachten op een onafhankelijk platform.

Formule

De 3D opzet, de drie D's staan voor Dutch Dealer Days, is ook gekozen is om de convergentie van office, IT en communicatie duidelijk te maken. Dat gaat zich vertalen in drie beurssegmenten, ieder duidelijk herkenbaar aan een andere kleur tapijt en belettering, en in zekere zin een eigen karakter. Er komen lezingen en demonstratiesessies en het Media Plaza complex is gereserveerd voor bedrijven die 's avonds op 10 of 11 september na de beurs hun relaties wat extra's willen aanbieden qua content en/of entertainment. De gekozen formule mikt op een iets luxueuzer aanpak van de beurs, meer service naar bezoekers en exposanten, een VIP-programma, een lezingenprogramma. Toch wil Joost Heessels, die de nieuwe beurs coördineert, niet praten over een standaard en full-service concept. "We weten dat je voor een vakbeurs de bezoekers wel wat meer in de watten moet leggen en ook de exposanten zo veel mogelijk zorgen uit handen moet nemen, maar gezien de grootte van de deelnemende bedrijven is een te uniforme aanpak wat te beperkend. We zetten hier een evenement neer dat een nieuwe fase gaat inluiden voor het retail/ reseller kanaal. Nu te brede en qua opzet niet heldere beurzen verdwijnen, krijgen wij met onze vakblad-achtergrond, de kans om te laten zien dat het niet gaat om tienduizenden folderjagers en hobbyisten, maar om 3000 tot 5000 mensen uit het vak." Luc Sala, gepokt en gemazeld in het beursvak met onder meer de PC Dumpdag die op 28 en 29 april de honderdste editie beleefde en de Dealer Info traditie in de Jaarbeurs, is ook blij met de samenwerking. "Die convergentie, dat is wat de fabrikanten en distributeurs willen. Je ziet dat ze dat via eigen evenementen zoals dealerdagen en bijvoorbeeld MCC's Televisie beurs proberen te bereiken, maar dat de breedte ontbreekt. De retailer/reseller mist daar de concurrentie, de keuzevrijheid, en het is juist die onafhankelijkheid die de ondernemer in het kanaal kenmerkt. Geen verplicht nummertje, omdat de distributeur nu eenmaal verwacht dat je op z'n feestje komt, maar zelf kiezen om te gaan kijken, snuffelen, nieuwe contacten opdoen, eens vergelijken en over een kopje koffie aftasten wat de mogelijkheden zijn voor het komende seizoen. Door het breder promotiepakket en de insteek naar andere branches die we door Magenta en bladen als KBM, TBM en CBM bereiken, wordt dit een sterker evenement. Ik denk zelfs dat we een aantal andere initiatieven die in de markt circuleren verrassen door deze nieuwe en sterke combinatie. Joost en ikzelf zijn echte ondernemers, zien een gaatje en gaan ervoor. Dat is ook het probleem bij de grote partijen in deze markt, die wachten te lang en zoals we bij de TINE en in zekere zin de CeBIT hebben gezien, moet je flexibel blijven. Het lijkt wel alsof de markt heel breed wordt en de producten steeds verder verknoopt en geïntegreerd, maar de consument, prosumer, professionele inkoper en het distributiekanaal op één hoop gooien is geen goede aanpak. Wij mikken op het kanaal, op de behoeften in dat kanaal en verruimen alleen het producten/diensten palet."

Trends

Op de 3D Dealer Info Dagen komt dus een breder aanbod, qua producten en diensten, maar zeker ook qua ondersteunende activiteiten. Van verzekeringen voor de ondernemers tot software voor webwinkels, van third party service tot de brancheorganisaties komen aan bod. Voor vrijwel alle retailers en resellers geldt dat dozen schuiven niet voldoende meer oplevert, internet en de toenemende transparantie van het aanbod dwingen tot een focus op dienstverlening, value added , smart sourcing, onderhoud en service als pijlers van de ondernemingen in het kanaal. Daarbij komen zaken als reputatie, merkbekendheid, relatiebeheer, promotiestrategie en marketing aan de orde. Via een lezingenprogramma krijgen juist die aspecten de ruimte op deze vakbeurs, waar zoals gebruikelijk alleen mensen uit het kanaal welkom zijn. Voor de komende 3D Dealer Info Dagen is een van de duidelijke trends de 'kopen/maken' vraag. Dat geldt voor de PC-assemblage. Door allerlei regelingen, testeisen, keuringsinstanties en prijsconcurrentie is het zelf in elkaar zetten van een systeem steeds moeilijker aan het worden. Maar is de oplossing dan een A-merk inkopen, zelf een logo laten zetten op ingekochte systemen of juist samen met anderen een nieuw merk in de markt zetten? Voor de telecom dealers, en daarbij mikt de beurs zowel op de mobiel-retail als de traditionele telecom dealer/installateur voor PBX en tegenwoordig hybride VoIP/PBX installaties, is met name de hele integratie van mobiel, WiFi, glas en vaste bekabeling/PSTN aan de orde. Daar verandert het aanbod relatief snel en is behoefte aan overleg en voorlichting over wat er nu kan, maar zeker ook over wat er aan apparatuur en interconnectie aan zit te komen. Voor de kantoorvakhandel, die naast de traditionele productgroepen ook zaken als digitale fotografie, netwerken, RSI-producten en een steeds meer verfijnd aanbod aan supplies, papier, inkt, batterijen en accessoires, vooral de nadruk gaat leggen op productiviteit, bieden de 3D Dealer Info Dagen een goede kans zich breed te oriënteren.

Organisatie

Voor de acquisitie en organisatie voor en van deze dagen is een team gevormd, bestaande uit Howard Bia en Stephen de Ruyter, waarbij Joost Heessels als coördinator optreedt. Luc Sala is belast met de promotie en de ontwikkeling van 'n lezingenprogramma en de coördinatie van aanvullende avondprogramma's waarvoor marktpartijen worden uitgenodigd met suggesties te komen. De openingstijden zijn maandag 10 september van 11.00-19.00 uur en dinsdag 11 september van 10.00-17.00 uur. Locatie: Jaarbeurs Utrecht

Voor nadere informatie:

Luc Sala, 06-54987876, www.dealerinfo.nl, www.kantoornet.nl, www.dutchdealerdays.nl


---- --