Luchtkwaliteit in Arnhem niet veranderd (11-09-07)
Het college van burgemeester en wethouders heeft vandaag de
jaarrapportage luchtkwaliteit 2006 vastgesteld. Belangrijkste
conclusie is dat de luchtkwaliteit in 2006, ten opzichte van 2005,
weinig veranderd is. Er is wel sprake van enige verschuivingen als
gevolg van aanpassingen in het verplichte rekenmodel. Om de
luchtkwaliteit daadwerkelijk te verbeteren gaat de gemeente Arnhem
verder met het lopende Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit. Daarnaast
is er een regionaal plan met maatregelen in voorbereiding.
De luchtkwaliteit wordt bepaald via berekeningen met een landelijk
verplicht rekenmodel. Daarin zijn opgenomen: achtergrondconcentraties,
informatie over weersomstandigheden, stratenpatroon en bebouwing. Voor
elk weggedeelte wordt bepaald wat de verkeersdrukte is, hoe snel het
verkeer daar rijdt en hoeveel opstoppingen er voorkomen. Het grootste
deel van de luchtverontreiniging zit al in de lucht en is bijvoorbeeld
afkomstig van het Ruhrgebied. Voor stikstofdioxide komt de
achtergrondconcentratie al dicht bij wat is toegestaan, de
achtergrondconcentratie voor fijn stof komt daar nog dichter bij.
Overschrijding bij veel verkeer
Arnhem moet zich, net als alle gemeenten in Nederland, houden aan de
Europese normen voor stikstofdioxide, fijn stof, benzeen, lood,
zwaveldioxide en koolmonoxide. De verkeersluwe delen van de stad, de
natuur, de woonwijken en de gemengde groene zones van Arnhem voldoen
aan de Europese normen. Enkele straten met veel verkeer voldoen niet
overal aan de normen. Hierbij valt te denken aan delen van de A12, de
Pleijroute, de toevoerwegen naar de Centrumring en de Centrumring
zelf.
In de woonwijken vlak bij de A12 en de Pleijroute zijn de
concentraties van stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10) iets hoger
dan op de overige verkeersluwe plaatsen, maar ze vallen nog wel binnen
de normen.
Normen en overschrijdingen
Arnhem voldoet geheel aan de normen voor benzeen, lood, zwaveldioxide
en koolmonoxide. De normen die op enkele plaatsen niet worden gehaald,
zijn die voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). Voor de
jaargemiddelde concentratie van stikstofdioxide (NO2) geldt in 2006
een plandrempel van 48 Ýg/m3, die op de lokale wegen over een
weglengte van 202 meter wordt overschreden. De grenswaarde van 40
Ýg/m3 die vanaf 2010 gaat gelden, wordt op de lokale wegen over een
weglengte van 4,5 kilometer overschreden. Hieraan worden 167 mensen in
hun woningen blootgesteld.
De jaargemiddelde concentratie fijn stof voldoet in heel Arnhem aan de
norm. Het 24-uurgemiddelde echter niet. Er mag maximaal 35 dagen meer
dan 50 Ýg/m3 gemiddeld worden gemeten. Op lokale wegen wordt over een
weglengte van 8 kilometer meer dan 35 dagen per jaar meer dan 50 Ýg/m3
gemiddeld gemeten. Hieraan worden 328 mensen in hun woningen
blootgesteld. Ook op een aantal rijks- en provinciale wegen is het
24-uurgemiddelde te hoog, maar daaraan worden geen mensen in hun
woningen blootgesteld.
Aan de slag voor schonere lucht
Gemeente en burgers samen kunnen veel doen voor een betere
luchtkwaliteit. Het Uitvoeringsprogramma Luchtkwaliteit en de
voorbereiding van een regionaal plan met maatregelen moeten ervoor
zorgen dat de luchtkwaliteit de komende jaren daadwerkelijk verbetert.
De maatregelen zijn vooral gericht op het verbeteren van de
verkeersdoorstroming en het bevorderen van het gebruik van fiets,
openbaar vervoer en schonere voertuigen. Verder komt een sterkere
betrokkenheid van burgers aan bod en is er aandacht voor
vergunningverlening, handhaving en toetsing.
Overigens is op het gebied van verkeer al veel gebeurd: de aanleg van
de centrumring heeft de doorstroming sterk verbeterd. Verder wordt het
gebruik van de fiets gestimuleerd door dat er diverse gratis bewaakte
fietsenstallingen zijn geplaatst . Ook is de doorgaande fietsroute
tussen Duiven en het centrum van Arnhem in gebruik genomen.
Schoon rijden
Arnhem profileert zich als waterstofstad en zet daarom stevig in op de
promotie en de ontwikkeling van het rijden op waterstof. Bovendien
zijn de meeste vuilniswagens is voorzien van een roetfilter, of is
vervangen door een wagen met een schone Euro5-motor. Ambtenaren van de
gemeente Arnhem, die veel in de auto zitten krijgen een training in
Het Nieuwe Rijden, om een rijstijl te ontwikkelen die het milieu
spaart. Tenslotte werkt de gemeente mee aan publiekscampagnes voor
milieuvriendelijk rijden.
Gemeente Arnhem