Nederlands Uitgeversverbond

Tijdschriftadvertenties maken consument enthousiast en zetten aan tot actie!

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 11 september 2007

De Groep Publiekstijdschriften heeft met de Magazine Engagement Study eerder dit jaar laten zien dat consumenten een sterke binding hebben met tijdschriften en dat dit leidt tot effectievere communicatie. Dit wordt in het gisteren gepubliceerde onderzoek Mediabeleving 2007 Plus van TNS NIPO/Veldkamp wederom bevestigd. Het tijdschrift is van alle gemeten mediumtypen het medium met de hoogste score op alle belevingsfactoren. Tijdschriften veroveren in het onderzoek een tweede plaats op aandacht en waardering en ook de reclamebeleving is positief: advertenties bieden geloofwaardige informatie en maken de lezers enthousiast.

Mediabeleving tijdschrift: een moment voor jezelf en geloofwaardig Evenals in 2003 scoren tijdschriften het hoogst op de transformatie factor (een moment voor jezelf, deed me genieten, maakte me vrolijk). Ook informatie blijft een belangrijke functie van het mediumtype volgens dit onderzoek: het tijdschrift geeft nuttige en geloofwaardige informatie en biedt de lezer iets nieuws.

Tijdschrift in multimediaal landschap: praktisch bruikbaar Meer dan alle andere gemeten media is het tijdschrift in staat om de consument tot actie aan te zetten/ in beweging te krijgen (praktische bruikbaarheid). Mensen voelen ze zich betrokken bij en herkennen zich in tijdschriften (identificatie). Bovendien gooien tijdschriften hoge ogen als het gaat om het enthousiasmeren van consumenten (stimulans factor) en het geven van geloofwaardige informatie.

Enthousiasme over advertenties
Na brievenbusreclame zijn tijdschriftadvertenties een reclamevorm waar de consument het meest enthousiast van wordt (stimulans factor). Evenals in de voorgaande mediabelevingsonderzoeken blijft de irritatie (geraaktheid) daarentegen laag. Na advertenties in h-a-h bladen en brievenbusreclame zijn tijdschriftadvertenties het beste in staat om de consument tot actie aan te zetten (iets uit te knippen/ergens naar toe te bellen of naar de winkel te gaan), zoals ook al bleek uit de Magazine Engagement Study.

Over Mediabeleving 2007 Plus
Het Mediabeleving 2007 Plus is een initiatief van TNS NIPO/Veldkamp en is voor de derde keer op dezelfde wijze als in 1998 en 2003 uitgevoerd onder 1500 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek vergelijkt aan de hand van 8 belevingfactoren van 8 mediumtypen (tijdsschriften, TV, radio, internet, dagbladen, post, h-a-h bladen, bioscoop), de reclamebeleving binnen deze mediumtypen (met toevoeging van buitenreclame en narrowcasting) en de mate van engagement, aandacht en waardering.

Over de Groep Publiekstijdschriften
De Groep Publiekstijdschriften is 1 juli 2001 ontstaan uit een fusie van de Groep Omroepbladen en de Groep Publieks- en Opinietijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond. De groep behartigt de belangen van de aangesloten uitgevers van publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen. Bij de Groep Publiekstijdschriften (GPT) zijn 27 uitgeverijen aangesloten, die informatie op de markt brengen voor de consument op basis van abonnementen en/of losse verkoop. Samen brengen zij ruim 160 publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen op de Nederlandse markt. De totale verspreide oplage van publiekstijdschriften in Nederland in 2006 bedroeg 572 miljoen exemplaren (exclusief oplages van sponsored magazines en dagbladmagazines).

---
Voor meer informatie over onderzoeksmethode TNS NIPO - www.tns-nipo.com
Voor meer informatie over de Magazine Engagement Study - www.tijdschriften.nl
Voor meer informatie over de onderzoeksresultaten kunt u contact opnemen met Corina Soethof, Marketing director van de Groep Publiekstijdschriften.
Telefoon: 020 430 9173 / 06 546 35 674
E-mail: c.soethof@nuv.nl