Tijdschriftadvertenties maken consument enthousiast en zetten aan tot
actie!
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 11 september 2007
De Groep Publiekstijdschriften heeft met de Magazine Engagement Study
eerder dit jaar laten zien dat consumenten een sterke binding hebben
met tijdschriften en dat dit leidt tot effectievere communicatie. Dit
wordt in het gisteren gepubliceerde onderzoek Mediabeleving 2007 Plus
van TNS NIPO/Veldkamp wederom bevestigd. Het tijdschrift is van alle
gemeten mediumtypen het medium met de hoogste score op alle
belevingsfactoren. Tijdschriften veroveren in het onderzoek een tweede
plaats op aandacht en waardering en ook de reclamebeleving is
positief: advertenties bieden geloofwaardige informatie en maken de
lezers enthousiast.
Mediabeleving tijdschrift: een moment voor jezelf en geloofwaardig
Evenals in 2003 scoren tijdschriften het hoogst op de transformatie
factor (een moment voor jezelf, deed me genieten, maakte me vrolijk).
Ook informatie blijft een belangrijke functie van het mediumtype
volgens dit onderzoek: het tijdschrift geeft nuttige en geloofwaardige
informatie en biedt de lezer iets nieuws.
Tijdschrift in multimediaal landschap: praktisch bruikbaar
Meer dan alle andere gemeten media is het tijdschrift in staat om de
consument tot actie aan te zetten/ in beweging te krijgen (praktische
bruikbaarheid). Mensen voelen ze zich betrokken bij en herkennen zich
in tijdschriften (identificatie). Bovendien gooien tijdschriften hoge
ogen als het gaat om het enthousiasmeren van consumenten (stimulans
factor) en het geven van geloofwaardige informatie.
Enthousiasme over advertenties
Na brievenbusreclame zijn tijdschriftadvertenties een reclamevorm waar
de consument het meest enthousiast van wordt (stimulans factor).
Evenals in de voorgaande mediabelevingsonderzoeken blijft de irritatie
(geraaktheid) daarentegen laag. Na advertenties in h-a-h bladen en
brievenbusreclame zijn tijdschriftadvertenties het beste in staat om
de consument tot actie aan te zetten (iets uit te knippen/ergens naar
toe te bellen of naar de winkel te gaan), zoals ook al bleek uit de
Magazine Engagement Study.
Over Mediabeleving 2007 Plus
Het Mediabeleving 2007 Plus is een initiatief van TNS NIPO/Veldkamp en
is voor de derde keer op dezelfde wijze als in 1998 en 2003 uitgevoerd
onder 1500 Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het onderzoek vergelijkt
aan de hand van 8 belevingfactoren van 8 mediumtypen (tijdsschriften,
TV, radio, internet, dagbladen, post, h-a-h bladen, bioscoop), de
reclamebeleving binnen deze mediumtypen (met toevoeging van
buitenreclame en narrowcasting) en de mate van engagement, aandacht en
waardering.
Over de Groep Publiekstijdschriften
De Groep Publiekstijdschriften is 1 juli 2001 ontstaan uit een fusie
van de Groep Omroepbladen en de Groep Publieks- en Opinietijdschriften
van het Nederlands Uitgeversverbond. De groep behartigt de belangen
van de aangesloten uitgevers van publieks- en opinietijdschriften en
omroepbladen. Bij de Groep Publiekstijdschriften (GPT) zijn 27
uitgeverijen aangesloten, die informatie op de markt brengen voor de
consument op basis van abonnementen en/of losse verkoop. Samen brengen
zij ruim 160 publieks- en opinietijdschriften en omroepbladen op de
Nederlandse markt. De totale verspreide oplage van
publiekstijdschriften in Nederland in 2006 bedroeg 572 miljoen
exemplaren (exclusief oplages van sponsored magazines en
dagbladmagazines).
---
Voor meer informatie over onderzoeksmethode TNS NIPO -
www.tns-nipo.com
Voor meer informatie over de Magazine Engagement Study -
www.tijdschriften.nl
Voor meer informatie over de onderzoeksresultaten kunt u contact
opnemen met Corina Soethof, Marketing director van de Groep
Publiekstijdschriften.
Telefoon: 020 430 9173 / 06 546 35 674
E-mail: c.soethof@nuv.nl
Nederlands Uitgeversverbond