AutoRai

Peugeot op de 62e IAA in het teken van milieubescherming

(8/29/2007)
In een ontspannen sfeer met veel natuurlijke materialen, water en planten presenteert Peugeot de bezoekers in hal 8 van de 62^e Internationale Automobil Ausstellung in het Duitse Frankfurt 27 modellen die een compleet overzicht geven van het gamma en daarnaast ook vijf concept cars.

Peugeot zet zijn deelname aan dit belangrijke Duitse autospektakel kracht bij door als wereldpremière de 308 te presenteren met zes hatchbacks in drie- en vijfdeurs uitvoering, die vergezeld gaan van maar liefst drie concept cars.

Met de op handen zijnde marktintroductie van de 308 lanceert Peugeot het zevende nieuwe belangrijke product in 2007, waarmee de verjonging van het modellenaanbod duidelijk wordt bevestigd. De gemiddelde leeftijd van ons gamma is nu 4 jaar, maar verschuift vanaf 2008 naar 3 jaar.

Peugeot 308: Rijplezier in zijn puurste vorm

Als eerste Peugeot van de 8-generatie streeft de 308 ernaar het beste uit de hatchback naar boven te halen. De 308, die is gebaseerd op de structuur van de 307, gaat dan ook net een stapje verder en heeft duidelijk verbetering aangebracht in alle erkende kwaliteiten van zijn voorganger, waarvan er meer dan drie miljoen zijn verkocht.

Ruimte, zicht, licht en dynamische prestaties zijn kwaliteiten die deze nieuwe hatchback nog aantrekkelijker maken.

De rijke uitstraling van de 308 wekt onmiddellijk een hoogwaardige, robuuste en zekere indruk⦠Deze positieve indruk wordt versterkt door alle middelen die zowel tijdens het ontwerp als bij de productie zijn ingezet, en door de nauwkeurige actieplannen die zijn uitgevoerd om deze kwalitatieve ambitie waar te maken. De afwerking van de 308 is dan ook van superieure kwaliteit. De auto moet een voorbeeld worden voor wat betreft kwalitatieve uitstraling en gebruikskwaliteit.

Ook draagt de 308 bij aan het streven van Peugeot naar minder uitstoot van broeikasgassen. De auto staat dus vanzelfsprekend in het teken van milieubehoud.

De vormgevers en ontwerpers van het merk hebben alle beschikbare technieken en middelen in de strijd gegooid om de 308 zo milieuvriendelijk mogelijk te maken.

Denk daarbij aan de bijzonder goede aerodynamica, benzinemotoren die werden ontwikkeld in samenwerking met BMW Group, HDi dieselmotoren, waarvan er twee goed zijn voor een uitstoot van 120 g CO per kilometer bij gecombineerd verbruik, het roetfilter, de Michelin Energy Saver-banden: al deze eigenschappen bij elkaar maken de 308 tot een auto die duidelijk minder verbruikt en daarmee tot 10% minder CO2 uitstoot dan zijn voorganger, de 307.

Om er slechts één nader te noemen: met de techniek die werd ontwikkeld voor de Michelin Energy Saver-banden kan bijna 0,2 l brandstof worden bespaard op 100 km bij gecombineerd verbruik. Dat is een vermindering van 4 gram CO2 per km. Dit betekent dat deze auto gedurende zijn levensduur ongeveer een ton minder C02 uitstoot.

308 RC Z en 308 SW Prologue,

Twee concept cars gebaseerd op de 308: boordevol ideeën ten behoeve van productierijpe modellen

Het merk maakt dankbaar gebruik van de wereldpremière van de 308 en heeft de ontwerpers alle vrijheid gegeven in hun ideeën over de mogelijkheden en geloofwaardige creaties die dit gamma bij hen oproept.

Peugeot ziet in de concept cars een uitgelezen kans om nieuwe concepten, geavanceerde technische oplossingen of stilistische eigenschappen uit te denken en te testen zonder gehinderd te worden door allerlei industriële beperkingen. Deze eenmalige projecten vormen regelmatig de basis voor een toekomstige productierijpe versie.

Ze geven de visie van de fabrikant op de toekomst aan. Het eerste gepresenteerde ontwerp is wellicht iets te futuristisch, maar het tweede geeft een mogelijk beeld van de nabije toekomst van het 308-gamma.

De 308 RC Z: vol dromen en emoties

Er staan nog andere modellen op het 308-programma, auto's die werkelijk in productie zullen gaan, maar ook enkele concept cars die laten zien waartoe de stylisten van Peugeot nog meer in staat zijn. Soms worden hun dromen werkelijkheid en ontstaat hieruit een concept car. Dat is ook gebeurd in het geval van de 308 RC Z concept car, een prachtig voorbeeld van rijcomfort in de zuiverste vorm, rijplezier zoals Peugeot het bedoeld heeft, vol dromen en emoties dankzij het lichte, efficiënte en milieuvriendelijke karakter

De 308 RC Z is een stijlvolle 2+2 coupé met een vormgeving die modern, origineel en goed in proportie is.

De 308 RC Z concept car is uitgerust met een 1,6 l THP-motor, één van de volledig nieuwe motoren die zijn ontworpen en ontwikkeld door PSA Peugeot Citroën in samenwerking met BMW Group. Speciaal voor de 308 RC Z concept werd deze 1,6 l THP op een aantal punten aangepast waardoor het vermogen steeg naar 160 kW (ong. 218 pk). Door het enorme koppel van 280 Nm dat al bij zeer lage toerentallen beschikbaar is (zelfs 300 Nm bij overboost) heeft de motor een bijzonder soepel karakter. Opmerkelijke cijfers die zorgen voor sportieve prestaties.

Deze motor is gekoppeld aan een volledig nieuwe, handgeschakelde 6-versnellingsbak.

Dit geheel maakt de 308 RC Z tot een auto met een opmerkelijke balans tussen prestatie- en verbruikscijfers.

308 SW Prologue: de toekomst begint vandaag al

Om te laten zien hoe rijk uitgerust, veelzijdig en krachtig het nieuwe gamma is, heeft Peugeot besloten om naast de bovengenoemde concept car ook een auto te presenteren die alvast een voorproefje geeft van het volgende model uit de 308-familie dat in de loop van 2008 op de markt wordt gebracht.

Het SW-model combineert meerdere voordelen, zoals rijplezier, kwaliteit in de auto en laadvermogen.

Aan de achterkant is veel aandacht besteed. De sprekende lijnen zijn gevormd rondom een royale achterruit die op de zijkanten van de carrosserie leunt. In combinatie met de helderrode achterlichten maakt het geheel deze concept car tot een originele auto met een sterke persoonlijkheid en een ongekend robuuste, ruime en moderne uitstraling.

Volle aandacht voor het milieu:

Direct naast de 308 is een gedeelte van de stand volledig gewijd aan het milieu, waar een goed beeld wordt gegeven van de inspanningen die de groep PSA Peugeot Citroën en het merk hebben verricht in hun streven naar een lager verbruik en minder uitstoot.

Overigens hebben ook de huidige modellen van Peugeot al een erg laag gemiddeld verbruik.

Op de I.A.A. staan vier auto's die hun milieuvriendelijke karakter doen gelden. Ze maken gebruik van bestaande technieken of technieken die binnen afzienbare tijd beschikbaar komen. Bovendien herinnert het merk aan de aanleg van bossen in het Amazonegebied in het kader van de ecologische sponsoring waarvoor het merk zich sinds 1998 inzet.

308 Hybride HDi: de toekomst, bijna realiteit

De 308 is de eerste auto van het merk die nog voor 2010 op de markt wordt gebracht met deze hybride HDi-techniek. Deze auto versterkt de milieuvriendelijke invloed van de 308-familie en geeft concreet vorm aan de stappen die Peugeot op dit gebied neemt. Dit studiemodel heeft een originele carrosseriekleur ("blanc nacré" met groene accenten) en speciale bekleding en uitrusting waarmee het zich onderscheidt van de standaard hatchbacks.

De hybride HDi-techniek: een nieuwe belangrijke stap bij het terugdringen van het verbruik

Al een flink aantal jaren speelt milieubeheer een belangrijke rol binnen het ontwikkelingsbeleid van de groep PSA Peugeot Citroën.

In Europa, waar de diesel een prominente plaats inneemt, hebben technologische ontwikkelingen en het gebruik van roetfilters het mogelijk gemaakt om het verbruik te beperken en de vervuilende uitstoot terug te dringen.

Een nieuwe belangrijke stap bij het terugdringen van het verbruik vindt op termijn plaats in de vorm van de hybride dieseltechniek.

Met een vergelijkbaar vermogen levert deze technologie een voordeel op qua brandstofverbruik en CO -uitstoot van 35% ten opzichte van de klassieke diesel.

De ontwikkeling die sinds de presentatie van het eerste studiemodel, de 307 Hybride HDi in 2006, heeft plaatsgevonden, vormt het bewijs dat de keuze voor deze techniek de juiste is geweest.

De 308 Hybride HDi die ter gelegenheid van deze Salon van Frankfurt wordt gepresenteerd, is een vijfdeurs auto met een Premium Pack uitrustingsniveau. Hierin is een hybride-systeem geplaatst dat tot de beste van dit moment behoort. Het is gekoppeld aan een elektrisch bediende, handgeschakelde zesversnellingsbak (BMP6).

De 1,6 l HDiF verbrandingsmotor van 80 kW (ong. 110 pk) is gekoppeld aan een elektromotor van 16 kW (ong. 22 pk) en levert in totaal 96 kW. Dit is vergelijkbaar dat van de 308 met een 2.0 l HDiF verbrandingsmotor van 100 kW (ong. 136 pk).

38% minder verbruik

Het gecombineerde verbruik is 3,4 l/100 km met een CO -uitstoot van 90 gr/km, ofwel 38% minder dan bij een vergelijkbare 308 HDi.

Simulator

Voor bezoekers staat een simulatiemodel van de 308 Hybride HDi ter beschikking. Zo kunnen ze plaatsnemen op de bestuurdersstoel van een echt 308-interieur. Voor zich ziet de bestuurder/bezoeker een scherm waarop videobeelden diverse rijsituaties weergeven (stad, stilstand, rood licht, rotonde, platteland, etc.).

Het doel hiervan is om de bezoekers actief deel te laten nemen en ze aan de hand van de verschillende situaties te laten zien welke aandrijving wordt gebruikt (hybride, verbrandingsmotor). Aan het eind van de "proefrit" laat de simulator zien, aan de hand van het rijgedrag, hoeveel minder brandstof verbruikt werd dan bij een conventionele auto.

308 2,0 l BioFlex

De 308 BioFlex maakt zijn entree in de loop van 2008 en krijgt een 2.0 l benzinemotor.

In Europa en Frankrijk wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van een distributiesysteem voor biobrandstoffen met ambitieuze doelstellingen om dit op korte termijn te introduceren en zo het aandeel van de fossiele brandstoffen te verminderen.

Hiertoe bieden geleidelijk aan steeds meer Franse tankstations de mogelijkheid om de nieuwe brandstof superethanol (E85) te tanken. Deze brandstof bestaat uit een mengsel van 15% loodvrije benzine en 85% bio-ethanol.

Deze nieuwe brandstof is niet compatibel met de klassieke benzinemotoren. Alleen aangepaste auto's kunnen superethanol tanken. Deze motoren werken dus zowel op benzine en superethanol als op een willekeurig mengsel van deze twee (benzine/superethanol).

Volgens sommige experts kan de CO2-uitstoot dankzij het gebruik van E85 in totaal met maximaal 70% worden teruggedrongen. Hierbij is gekeken naar de volledige cyclus, van productie tot verbranding.

Gesteund door de in Brazilië opgedane ervaringen brengt Peugeot vanaf september 2007 auto's op de markt die geschikt zijn voor superethanol. Deze modellen worden in Zweden, Nederland en Frankrijk geïntroduceerd en dragen de naam BioFlex.

Voor Frankrijk zijn de 307 SW en Break 1,6l BioFlex 110 de eerste modellen die worden aangeboden. Ze zijn te herkennen aan het bij deze technologie behorende BioFlex-logo.

308 Biodiesel

Overigens kunnen alle HDi-motoren van het merk (oftewel de helft van alle Peugeot's die in de eerste helft van dit jaar over de hele wereld werden verkocht) zonder technische aanpassing ook draaien op een dieselolie die tot maximaal 30% is bijgemengd met koolzaadolie (Diester). Met deze samenstelling wordt in totaal 18% minder CO2 uitgestoten.

308 120 gram

In diezelfde groep treffen we een 308 aan die is uitgerust met een 1.6 l HDi-motor van 80 kW (ong. 110 pk) gekoppeld aan een elektrisch bediende, handgeschakelde zesversnellingsbak (BMP6) en die slechts 120 gram CO2 per km uitstoot.

Zo is de 308 met HDi-technologie, die over een uitstekend motorrendement beschikt, een combinatie van technologieën: het roetfilter en de elektrisch bediende, handgeschakelde versnellingsbak. Dankzij het elektronische beheer maakt die laatste het in automatische stand mogelijk om bijna 5% minder brandstof te verbruiken.

In 2008 kan dit geheel de CO2-uitstoot terugbrengen tot een drempelwaarde van 120 gr/km bij gecombineerd verbruik. Dit komt overeen met een verbruik van ongeveer 4,5 l/100 km.

De groep PSA Peugeot Citroën is niet voor niets Europees leider op het gebied van zuinige auto's met een marktaandeel in 2006 van 38% (450.000 auto's) van auto's die hooguit 120 gram CO2 per km uitstoten.