Provimi Groep

Hogere omzet maar druk op marges door stijging grondstofprijzen

Parijs/Rotterdam, 11 september 2007

Na de publicatie op 9 augustus 2007 van de omzetcijfers over het eerste halfjaar 2007 , publiceert de Provimi groep vandaag de geconsolideerde resultaten over de eerste zes maanden van het jaar.


· Bedrijfsresultaat voor eenmalige posten EUR 50,0 miljoen


· Goede ontwikkeling in diervoeding in Nederland, Brazilië, India, Vietnam, Zuid Afrika en visvoer in Chili


· Vertraging groei honden- en kattenvoeractiviteiten in West Europa


· Eenmalige posten hebben het netto resultaat negatief beïnvloed

(in miljoenen euro's)                  30/06/2007      30/06/2006
Omzet                                    976,5             857,1          +13,9%
Bedrijfsresultaat voor                    50,0             50,4           -0,8%
eenmalige posten
Bedrijfsresultaat 42,1 49,6 -15,1% Netto resultaat ­ 18,8 25,6 -26,6% na minderheidsbelangen
Winst per aandeel 0,72 0,99

De omzet steeg met 13,9% naar EUR 976,5 miljoen waarbij in de meeste landen een groei van het volume werd gerealiseerd. Het netto effect van acquisities en desinvesteringen droeg EUR 39,8 miljoen bij aan de omzet, terwijl wisselkoersen, vooral de Amerikaanse dollar en de Chileense peso, een negatief effekt hadden van EUR 13,0 miljoen. Op vergelijkbare basis steeg de omzet over de eerste zes maanden van 2007 met 10,8%.

Bedrijfsresultaat voor eenmalige posten daalde licht met 0,8% naar EUR 50,0 miljoen. De netto invloed van acquisities en desinvesteringen bedroeg EUR 0,2 miljoen, terwijl wisselkoersen een negatief effekt hadden van EUR 0,8 miljoen. Op vergelijkbare basis steeg het bedrijfsresultaat met 0,4%.

Overzicht per regio over de eerste zes maanden van 2007
Bedrijfsresultaat voor eenmalige
Omzet                              posten
(In miljoenen euro's)        H1 2007      H1 2006               H1 2007      H1 2006
Frankrijk                      93,8       76,3       22.9%       7,1           6,3      12,7%
Polen                          194,8      168,0      16,0%       8,9           9,7      (8,2)%
Rest van Europa                410,8      377,0       9,0%       24,8         25,8      (3,9)%
Noord Amerika                  136,8      100,1      36,7%       9,8           8,8      11,4%
Rest van de wereld             140,3      135,7       3,4%       11,0          7,3      50,7%
Holding & consolidatie          -           -           -       (11,6)        (7,5)      n.v.t.
Totaal                         976,5      857,1      13,9%       50,0         50,4      (0,8)%

Ondanks het feit dat de bruto marge onder druk stond door hogere grondstofprijzen, steeg het bedrijfsresultaat in Frankrijk met 12,7%, dankzij de toegenomen exporten en een sterkere binnenlandse markt. In Polen herstelde de winst goed van de moeilijke marktomstandigheden in de tweede helft van 2006. Daarentegen heeft een ongunstige produktmix het bedrijfsresultaat negatief beïnvloed in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de Rest van Europa waren de resultaten lager dan vorig jaar, ondanks goede prestaties in diervoeding, met name in Nederland, Spanje, Rusland en Bulgarije, en honden- en kattenvoer in Centraal en Oost Europa. Daarentegen hebben de vertraging in de groei van de honden- en kattenvoeractiviteiten en een vertraging in het doorberekenen van hogere grondstofprijzen aan supermarktketens in West Europa het resultaat negatief beïnvloed. In Noord Amerika steeg het bedrijfsresultaat met 11,4% dankzij een aanhoudende sterke voortgang van de groei en de bijdrage van de introductie van nieuwe produkten. In de Rest van de wereld lag het bedrijfsresultaat van de meeste landen duidelijk boven het resultaat in dezelfde periode vorig jaar, met name in Brazilië, Indië, Vietnam en Zuid Afrika. De activiteiten in China werden negatief beïnvloed door moeilijke marktomstandigheden in de varkenssector. De goede ontwikkelingen van de visvoeractiviteiten in Chili hielden aan. Holding en consolidatie kosten waren hoger dan vorig jaar door een versterking van de holding organisatie.

Het bedrijfsresultaat na eenmalige posten daalde met 15,1% ten gevolge van eenmalige posten (EUR 7,9 miljoen) die voornamelijk betrekking hadden op de herstruktureringskosten voor de mengvoeractiviteiten van de groep en kosten gerelateerd aan de wijziging in de aandeelhoudersstructuur van de Provimi groep en de daarna ingezette strategische analyse van Provimi's activiteiten.

Hierdoor daalde het netto resultaat ­ na minderheidsbelangen met 26,6%. Het resultaat werd mede beïnvloed door hogere netto financieringskosten als gevolg van de afschrijving van de geactiveerde kosten (EUR 4,2 miljoen) samenhangend met de vorige financiering, een hogere schuld door acquisities en een hogere belastingvoet vanwege betere resultaten in landen met een hoger belastingtarief.

De netto schuld steeg naar EUR 461,3 miljoen (31 december 2006: EUR: 406,9 miljoen), na aftrek van EUR 29,2 miljoen voor geactiveerde financieringskosten gerelateerd aan de nieuwe financiering. De stijging werd veroorzaakt door de aankoop

van minderheidsbelangen in Polen, het hogere werkkapitaal door gestegen grondstofkosten en verkoopprijzen en door wisselkoerseffekten.

Verwachtingen voor 2007
Aanhoudend hoge grondstofprijzen zouden de marktomstandigheden in de tweede helft van het jaar negatief kunnen beïnvloeden. De groep gaat door met herstructureringsactiviteiten om de efficiëntie te verbeteren en de organisatie aan te passen aan de wijzigende marktomstandigheden.

De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft bijna 9000 mensen in dienst en realiseert een omzet van ca. 1,8 miljard euro. Provimi beschikt over meer dan 100 productiecentra in ongeveer 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief herkauwers, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766

Dit persbericht en de presentatie zijn beschikbaar op de website van de groep: www.provimi.com. Ze kunnen ook worden aangevraagd bij het hoofdkantoor van de groep.


---- --