Niels 'Shoe' Meulman presenteert expositie 'Calligraffiti'

20/08/2007 13:13



Het PR Bureau



Persuitnodiging

Nieuwe kunststroming uit de doeken:
Niels 'Shoe' Meulman presenteert expositie 'Calligraffiti'

Uitnodiging voor pers-preview en openingsfeest op respectievelijk woensdag 12 september (10:00 - 12:00 uur) en donderdag 13 september (18:00 - 01:00 uur) BG - voormalig Post CS Gebouw in Amsterdam.

Amsterdam, maandag 20 augustus 2007 - De grondlegger van de Nederlandse graffiti Niels Meulman, ook wel bekend als 'Shoe', presenteert vanaf 13 september nooit eerder vertoond werk in zijn expositie 'Calligraffiti'. Met deze nieuwe collectie wil hij aandacht vragen voor een nieuwe stroming waarin graffiti, kalligrafie, typografie en grafische vormgeving samenkomen. Meulman werkt hiervoor de hele maand augustus achter gesloten deuren aan zo'n tweehonderd kunstwerken. Ter gelegenheid van de expositie vliegt wereldberoemde collega-ontwerper Eric Haze (New York) in, om een dozijn kunstwerken te exposeren. 'Calligraffiti' is voor publiek toegankelijk op 14, 15 en 16 september in 'BG', op de begane grond in het Post CS Gebouw in Amsterdam. De toegang is gratis.

U bent van harte welkom de expositie van Niels 'Shoe' Meulman te bezichtigen tijdens de speciale pers-preview op woensdag 12 september tussen 10:00 en 12:00 uur en / of het openingsfeest op donderdag 13 september tussen 18:00 en 01:00 uur. Op beide data is er gelegenheid om 'Shoe' en / of 'Haze' te interviewen

Locatie
'BG', de begane grond in het voormalig Post CS Gebouw, Oosterdokskade 3 - 5 in Amsterdam.

Aanmelding
Vóór 6 september aanmelden.
Interviewverzoeken: Marieke Fukken / Suzanna Ruis: t. 020 - 6702232; marieke@hetprbureau.nl

Calligraffiti
De nieuwe kunststroming die Shoe ziet, Calligraffiti, is een moderne vorm van kalligrafie in combinatie met graffiti. Het is een mix van de ambachtelijke en eeuwenoude Japanse, Arabische en middeleeuwse schrijftechnieken, met graffiti -de underground (hiphop)kunstvorm die ontstaan is in New York in de jaren zeventig. In de Calligraffiti-stijl wordt een tekst of woord op sierlijke en harmonieuze wijze geschreven.

In 1982 zette Niels Meulman zijn eerste calligraffiti 'Shoe' waaruit zijn liefde voor letters al bleek: "Het vakmanschap dat achter letters en typografie schuilt, heeft mij altijd gefascineerd," licht Shoe toe. "Ik lees niet, ik kijk naar woorden omwille van de schoonheid van de letters. Daaruit is uiteindelijk Calligraffiti ontstaan."

Samensmelting van 25 jaar ervaring
Shoe en Eric Haze hebben beiden hun roots in de graffiti. Haze is daarna onder andere bekend geworden door zijn ontwerpen voor de hiphopformatie Beastie Boys. Hij runt al jaren zijn eigen kledingmerk. De New Yorker is door bevriende Shoe uitgenodigd om zijn versie van Calligraffiti te laten zien. Daartoe stelt hij twaalf werken beschikbaar voor de expositie. Meulman vervolgt: "Het begon allemaal met graffiti. Maar ik ben mij verder gaan ontwikkelen. Haze ook. In deze expositie komt 25 jaar ervaring in typografie, design en reclame samen."

Opening
Ingrediënten voor donderdag 13 september:

- Zo'n 200 nieuwe Calligraffiti-werken van Shoe;

- 12 nieuwe werken, speciaal beschikbaar gesteld door special guest Eric Haze;
- Openingsmoment om 19:30 met de release van de single/video 'Hard' van Piet Parra, P. Fabergé (Jeugd van Tegenwoordig) en Shoe;
- Limited Edition T-shirts in samenwerking met Amsterdamse sneakershop Patta;
- Muziek: DJ Aardvarck, All Out K & Tom Trago + Surprise act;
- Hand-out, een overzicht van 25 jaar Shoe.

Op de website www.calligraffiti.nl worden na de tentoonstelling de resterende kunstwerken verkocht. Daarop is ook nooit eerder vertoond materiaal van Shoe te zien, uit zijn 'Black Book' van de jaren '84 tot '86, en meerdere kleine documentaires over het ontstaan van Calligraffiti.

Voetsporen
Communicatiebureau Vrienden initieert en organiseert de expositie. "Wij werken graag mee aan dit project van Shoe," aldus Sid de Koning, directeur van Vrienden. "Het is voor ons belangrijk om in contact blijven met autonome kunstenaars en ze te stimuleren. Naast dat wij vernieuwend blijven, houden we ook de kunstontwikkeling van Amsterdam in beweging."

Over Niels Meulman
Art Director, grafisch ontwerper en kunstenaar Niels Meulman (1967) is afkomstig uit de graffiti scene waar hij bekend is onder de naam 'Shoe'. Na zijn ontmoeting de bekende grafisch ontwerper Anthon Beeke maakte hij zijn eerste professionele stappen. Meulman werkte drie jaar bij reclamebureau FHV/BBDO en won samen met Michael Schaeffer als Caulfield & Tensing in 1998 twee zilveren Lampen bij de ADCN Reclameprijzen. Daarnaast is Shoe bekend van de documentaire 'Kroonjuwelen' en het ontwerpen van het Talpa-logo. Momenteel runt hij het ontwerpbureau 'Unruly', dat gespecialiseerd is in typografisch design. Werk van Meulman maakt onder andere deel uit van de vaste collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam en het MOMA in San Francisco. Voor een overzicht van zijn werk: www.nielsshoemeulman.com.

Over Vrienden B.V.
De sterkste basis voor communicatie is vriendschap, zo onderzocht en ondervond het bureau. Reclamebureau Vrienden Communicatie werkt daarom aan de vriendschapsrelatie tussen merk en consument. Momenteel is Vrienden werkzaam voor onder meer Accenture, Bacardi Nederland, Coca-Cola Nederland, Corinthe Companies, MTV, Stop AIDS Now, Teleac en TMF. Vrienden B.V. is opgericht in 1996, gevestigd in Amsterdam en telt zestien medewerkers. www.vrienden.nl

Einde Bericht





http://www.vrienden.nl/calligraffiti