UMC Utrecht


Moderne medisch specialisten opleiden vergt digitalisering

Hoe moeten ziekenhuizen de opleiding tot medisch specialist moderniseren? Die vraag staat centraal op het symposium over e-learning dat op 12 september in het UMC Utrecht plaatsvindt.

Medisch specialisten, onderwijs¬deskundigen en ICT-kenners proberen hierop een antwoord te geven. De opleiding en de beoordeling van specialisten in opleiding moet objectiever en de vaardigheden uitgebreid.

Opleidingen tot specialist moeten binnenkort gebaseerd zijn op het CanMEDS-model. De Canadian Medical Education Directions for Specialists is een methode die stelt dat naast medisch handelen een aankomend specialist ook competent moet zijn op zeven andere vlakken: communicatie, samenwerken, kennis en wetenschap, organisatie, maatschappelijk handelen en professionaliteit. Het bijhouden van een portfolio waarin de voortgang in het competentiemodel blijkt, is door de KNMG verplicht gesteld.

Tijdens het symposium zal dr. Marlies Schijven demonstreren hoe de resultaten van chirurgische oefeningen in een virtuele omgeving direct zichtbaar worden in het digitale portfolio. Dit heeft diverse voordelen. De elektronische leeromgeving maakt operatievaardigheden dus kwantificeerbaar. Daarnaast blijkt uit het portfolio de objectieve voortgang van een specialist in opleiding. En omdat het via internet toegankelijk is kan de arts het digitale portfolio makkelijk `meenemen' naar een ander ziekenhuis. De afdeling Chirurgie van het UMC Utrecht loopt in Nederland voorop bij het koppelen van een elektronische leeromgeving aan een digitaal portfolio.

De nieuwe opleiding zal de patiëntveiligheid vergroten, verwacht Schijven. Alleen chirurgen in opleiding die een bepaalde operatie goed kunnen uitvoeren, naar objectieve maatstaven vastgesteld, mogen in de nabije toekomst opereren op patiënten. Het aantal vermijdbare medische fouten kan hierdoor dalen. Verder biedt e-learning specialisten in opleiding flexibiliteit in het plannen van trainingen. Dat is prettig, omdat de werkdruk met een 46-urige werkweek in de kliniek hoog is.

Marlies Schijven organiseert het symposium. Zij werkt als chirurg bij de divisie Heelkundige Specialismen, daarnaast is ze verbonden aan het expertisecentrum Onderwijs en Opleiding van het UMC Utrecht. Ze promoveerde op de toepassing van virtual reality bij het leren van kijkoperaties.

Kijk voor meer informatie over het symposium op de website.

Voor nadere informatie:
UMC Utrecht, In- en Externe Communicatie
Brigitte Lobée of Linda Minnen, tel. 030 250 8580/7483.

vrijdag 7 september 2007